arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

معرفی 59 رقم اصلاح شده به کشاورزان در 4 سال اخیر

ظرف دو سال اخیر ۱۸ تا ۲۰ پایلوت در سطوح ۲۰۰ هکتاری به بالا برای کمک به توسعه ارقام، تکنولوژی های جدید و درستورالعمل ها بهزراعی گندم در استان های خوزستان، ایلام، گلستان و خراسان رضوی اجرا شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ظرف چهار سال اخیر ۵۹ رقم اصلاح شده به کشاورزان معرفی شده است.

به گزارش انتخاب، رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اعلام این مطلب، مجموع ارقام معرفی شده بعد از انقلاب اسلامی تا پایان سال ۹۶ را ۲۲۰ مورد عنوان کرد و افزود: ارقام معرفی شده به کشاورزان طی چهار سال اخیر معادل ۲۶ درصد ارقام معرفی شده پس از انقلاب اسلامی بوده است.

گودرز نجفیان افزود: از ۵۹ رقم معرفی شده به کشاورزان در دولت تدبیر و امید ۲۶ رقم غلات، ۳ رقم محصولات باغی، ۱۴ رقم سیب زمینی، پیاز، لوبیا، باقلا و سبزی های مختلف، ۱۳ رقم کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد، گلرنگ و بادام زمینی و ۴ رقم ذرت، سورگوم، یونجه، شبدر، ارزن و اسپرس بوده است.

وی با بیان این که در بررسی های تحقیقاتی معرفی ارقام متحمل به کم آبی در دستور کار بیشتر محصولات زراعی مانند جو، کلزا، آفتابگردان، گلرنگ، کنجد، ارزن، سورگوم، لوبیا قرار گرفته است، اظهار داشت: برآورد این موسسه نشان می دهد که در کشت فقط دو رقم معرفی شده گندم متحمل به تنش خشکی موسوم به سیروان و پیشگام در سطح یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۷۹۵ هکتار حدود دو میلیارد و ۷۲۶ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

نجفیان ادامه داد: در سال های اخیر سرعت معرفی ارقام ذرت زودرس که در مقایسه با ارقام دیررس سه تا چهار نوبت آبیاری را کاهش می دهد، بیشتر شده است.

به گفته وی ارقام گندم معرفی شده نیز از قدرت گلوتن خیلی خوب و کیفیت نانوایی خوب و عالی برخوردارند و در افزایش میانگین درصد پروتیین گندم های تولید کشور دخیل بوده اند.

وی تصریح کرد: از این ارقام می توان به گندم های پیشتاز، پارسی، سیروان، مهرگان و سیوند اشاره کرد و در حال حاضر طبق پایش های سراسری بیش از ۸۰ درصد گندم های تولید کشور در کلاس متوسط و خوب قرار می گیرند و برای پخت نان ایرانی مطلوب هستند.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر درباره اجرای پروژه های تحقیقاتی در محصولات کشاورزی گفت: سالانه به طور متوسط ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه کشاورزی از جمله غلات، دانه های روغنی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی اجرا می شود.

وی میزان آزمایش های میدانی در سال را در مجموع ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ مورد عنوان کرد.

نجفیان افزود: ظرف دو سال اخیر ۱۸ تا ۲۰ پایلوت در سطوح ۲۰۰ هکتاری به بالا برای کمک به توسعه ارقام، تکنولوژی های جدید و درستورالعمل ها بهزراعی گندم در استان های خوزستان، ایلام، گلستان و خراسان رضوی اجرا شده است.

وی درباره کلزا نیز اذعان داشت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ پایلوت های مزارع نمایشی و تولید بذر ارقام داخلی کلزا در مناطق گرم کشور در سطح ۳۸۰ هکتار و مناطق سرد و معتدل سرد در سطح ۴۲۰ هکتار برپا شده است.

نجفیان ادامه برنامه های بهنژادی در بیش از ۳۵ محصول زراعی و در گروه غلات، دانه های روغنی، ذرت، علوفه، سبزی های زراعی و حبوبات آبی با تاکید بر تحمل به کم آبی، افزایش بهره وری نهاده ها و آب، مقاومت به بیماری ها و آفات و کاهش مصرف سموم ، افزایش کیفیت محصول و بازار پسندی آن در قالب طرح های خود اتکایی و اقتصاد مقاومتی را از سیاست های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برشمرد.

وی افزود: در این راستا سالانه باید حدود ۱۵ رقم جدید معرفی شود.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه تحقیقات بهزراعی، تولید سالانه ۱۵۰۰ تن بذر پایه در محصولات مختلف با توجه به نیاز کشور و بازار، نگهداری و حفاظت ذخایر توارثی موجود در بانک ژن ملی گیاهی ایران و تلاش برای بهره برداری بیشتر از این ذخایر در مقابله با چالش های اقلیمی در قالب ارقام جدید، تجاری سازی دستاوردها و انتقال امتیاز تکثیر و فروش بذر ارقام مختلف معرفی شده به شرکت های خصوصی، کمک به توسعه فناوری و تلوید از طریق اجرای پایلوت ها در مزارع کشاورزان را از دیگر برنامه ها و سیاست های این موسسه عنوان کرد.

وی درباره واگذاری امتیاز تولید بذر به بخش خصوصی اظهار داشت: تولید حدود ۱۵۰۰ تن هسته اولیه بذر محصولات مختلف علاوه بر واگذاری تولید بذر به بخش خصوصی صورت گرفته است.

نجفیان درباره خود کفایی و کمیت تولید بذر محصولات زراعی نیز اعلام کرد: ۹۵ درصد بذر غلات، ۱۰۰ درصد بذر حبوبات، ۱۰۰ درصد بذر سورگوم و دیگر علوفه ها، ۵۰ درصد بذر دانه های روغنی، ۷۵ درصد بذر ذرت و ۴۰ درصد بذر سبزی های زراعی در داخل کشور تولید می شود.

وی درباره چالش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر نیز به کافی نبودن اعتبار اشاره کرد و گفت: بودجه این موسسه در حال حاضر در حد ۲۵ درصد بودجه مورد نیاز است.

نجفیان افزود: این موسسه سالانه حداقل به ۱۲۰ میلیارد ریال نیاز دارد تا پژوهش های خود را با شرایط بهتری اجرا کند.
نظرات بینندگان