arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷

سناتور روس: مسکو می‌تواند آسمان سوریه را به‌روی هواپیما‌های اسرائیلی ببندد

سناتور بلندپایه روس تأکید کرد، حادثه سرنگونی هواپیمای روسیه در آسمان سوریه قطعاً بر روابط مسکو و تل‌آویو تأثیر منفی گذاشته و روسیه حتی ممکن است آسمان سوریه را به‌روی هواپیما‌های اسرائیلی ببندد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سناتور بلندپایه روس تأکید کرد، حادثه سرنگونی هواپیمای روسیه در آسمان سوریه قطعاً بر روابط مسکو و تل‌آویو تأثیر منفی گذاشته و روسیه حتی ممکن است آسمان سوریه را به‌روی هواپیما‌های اسرائیلی ببندد.

به گزارش تسنیم، "فرانس کلینتسویچ" عضو ارشد کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفتگو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که این کشور می‌تواند اقداماتی برای ممانعت از وقوع مجدد حادثه پیش‌آمده با نیروی هوایی اسرائیل انجام دهد و روسیه امکانات لازم را دارد تا آسمان سوریه را به‌طور کامل به‌روی هواپیما‌های اسرائیلی ببندد.

این سناتور بلندپایه یادآور شد: «اطلاعات عینی به‌دست‌آمده توسط وزارت دفاع درباره جزئیات دقیق سقوط هواپیمای ایل‌ــ ۲۰ در آسمان سوریه، هیچ شکی به‌جای نگذاشته که مقصر در این حادثه اسرائیل و نیروی هوایی آن بوده است و به‌چالش کشیدن این نتیجه‌گیری که بر اساس تجزیه و تحلیل بی‌طرفانه و دقیق از واقعیات رخ‌داده صورت گرفته، غیرممکن است».

کلینتسویچ در پاسخ به این سؤال که این فاجعه رخ‌داده چه تغییری بر روابط روسیه و اسرائیل خواهد داشت، گفت: «واضح است که تصمیم‌گیری درباره این مسئله در صلاحیت رهبران کشور است و من فقط می‌توانم فرضیه خود را بیان کنم. به‌عقیده من با توجه به روابط حسنه بین مسکو و تل‌آویو در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد. البته اقدامات شدیداللحن، از جمله لغو برقراری رژیم بدون روادیدی بین دو کشور، بعید نیست. حال نمی‌خواهم از تصمیمات جدی‌تر در این رابطه صحبت کنم».

این سناتور روس تأکید کرد: «البته مسلماً اقدامات خاص در رابطه با اسرائیل در نظر گرفته خواهد شد، برای مثال ما منابع لازم برای این را در اختیار داریم که آسمان سوریه را به‌طور کامل به‌روی هواپیما‌های اسرائیلی ببندیم و این تنها یکی از گزینه‌های پیشِ‌روست».

وی یادآور شد: «البته در مجموع بسیاری از مسائل به عکس‌العمل طرف اسرائیلی به ارزیابی وزارت دفاع بستگی خواهد داشت، ولی بر اساس اخباری که من امروز خواندم، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرده که حملات به سوریه ادامه پیدا می‌کند. چنین اظهارات تندی تنها اوضاع را پیچیده‌تر کرده و اصلاً به‌نفع مقامات تل‌آویو نخواهد بود».

"آلکسی پوشکوف" دیگر سناتور بلندپایه روسیه نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «با توجه به اظهارات شنیده‌شده از سوی آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل تنها می‌توان گفت که وی نه‌تن‌ها قدر سطح روابط با روسیه را نمی‌داند، بلکه هیچ نشانه‌ای از پشیمانی در آن‌ها نسبت به حادثه رخ‌داده در آسمان سوریه وجود ندارد، درحالی که آن‌طور که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، دیگر کوچکترین شک و تردیدی در این باره وجود ندارد».

لازم به یادآوری است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بعد از توضیحات سخنگوی وزارت دفاع روسیه درباره جزییات حادثه سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان سوریه که منجر به کشته شدن ۱۵ نظامی روسیه شد، همچنان بر مواضع قبلی خویش اصرار داشته و مقصر این اتفاق را نظامیان سوریه نامیده است.

نظرات بینندگان