arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

فلاحت پیشه: لبنان و سوریه هم عضو FATF هستند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در جلسه اخیر در مجلس که با حضور وزرای امور خارجه و اطلاعات و اقتصاد، رییس‌ کل بانک مرکزی، نمایندگان شورای نگهبان و سپاه و روسای کمیسیون‌های تخصصی و ۲ فراکسیون سیاسی مجلس به‌ دعوت آقای لاریجانی برگزار شد، بحث اصلی بر تصویب CFT یا همان لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بود که پیرو این جلسه قرار شد لایحه مجددا به کمیسیون امنیت ارجاع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

به هر حال کشور لبنان و سوریه که بعضی نسبت به قطع ارتباط ما با برخی گروه‌های حاضر در این کشورها به‌ دلیل عضویت در FATF نگرانی دارند، خودشان عضو FATF هستند.

به گزارش ایسنا، گزیده گفت‌وگوی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با روزنامه اعتماد را با هم می‌خوانیم.

- در جلسه اخیر در مجلس که با حضور وزرای امور خارجه و اطلاعات و اقتصاد، رییس‌ کل بانک مرکزی، نمایندگان شورای نگهبان و سپاه و روسای کمیسیون‌های تخصصی و ۲ فراکسیون سیاسی مجلس به‌ دعوت آقای لاریجانی برگزار شد، بحث اصلی بر تصویب CFT یا همان لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بود که پیرو این جلسه قرار شد لایحه مجددا به کمیسیون امنیت ارجاع شود.

- مسئولان دستگاه اطلاعاتی در جلسه شنبه اعلام کردند که برخی دشمنان ما از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی مرتجعین تلاش دارند که ایران با FATF قطع ارتباط کند و همچنین برخی حضار به رویه دیگر کشورها اشاره کردند که با لحاظ حق‌الشرط‌هایی به این گروه اقدام مالی پیوسته است. به هر حال کشور لبنان و سوریه که بعضی نسبت به قطع ارتباط ما با برخی گروه‌های حاضر در این کشورها به‌ دلیل عضویت در FATF نگرانی دارند، خودشان عضو FATF هستند. هم‌ اکنون سوریه و لبنان و بسیاری از کشورهای دیگر عضو FATF هستند. بنابراین ضمن بهانه‌زدایی از دشمنان، سعی داریم با رعایت حق‌الشرط‌های لازم در راستای صیانت از حقوق‌مان اقدام کنیم.

- بحث «حق‌الشرط» بر اساس معاهده ۱۹۶۷ وین در حقوق معاهدات بین‌المللی پذیرفته است و نه مشکلی برای کشور ایجاد می‌کند، نه مشکلی در مسیر عضویت‌مان در FATF. بحث این است که اگر عضوی این حق‌الشرط را نپذیرد، می‌تواند صرفا بر حق‌الشرط یک تفسیر دیگر بگذارد و سخت‌ترین اتفاق این است که مثلا می‌گویند در مورد آن بند مشخص با ایران همکاری نمی‌کنند اما هیچ‌کدام از این تفاسیر ناظر بر عدم عضویت ما در FATF نخواهد بود.

- ما به کسانی که دغدغه دارند حق می‌دهیم و سعی می‌کنیم با تحفض‌های قوی‌تر مانع از نگرانی‌ها باشیم.

نظرات بینندگان