arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷

کاخ‌سفید: ترامپ با ورود اف‌بی‌آی به قضیه قاضی کاوانا موافق است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود رای کمیته قضایی سنا مبنی بر تایید صلاحیت برت کاوانا، نامزد دونالد ترامپ برای تصدی کرسی خالی دیوان عالی، جمهوری‌خواهان با درخواست جف فلیک، سناتور آریزونا که تحقیقات محدود و حداکثر یک هفته‌ای اف‌بی‌آی را قبل از رای گیری نهایی در صحن سنا درخواست کرده بود، موافقت کرده‌اند و کاخ‌سفید هم گفته دونالد ترامپ دستور ورود اف‌بی‌آی به ماجرا را صادر خواهد کرد.

امروز (جمعه سپتامبر ۲۸) ابتدا سناتورهای عضو کیته قضایی سنا برای رای دادن اولیه به قاضی برت کاوانا دور یک میز نشستند اما سناتور جف فلیک، رای تعیین‌کننده خود در این کمیته را به شرطی آری داد که پلیس اف‌بی‌آی مامور شود ظرف حداکثر یک هفته درباره اتهام‌های تعرض جنسی قاضی کاوانا تحقیق کند.

این به آن معنا بود که سناتور فلیک، رای نهایی خود در صحن مجلس سنا را در گرو موافقت با خواسته‌اش قرار داده است.

دقایقی پس از اعلام موافقت رهبران جمهوری‌خواهان در سنا، کاخ‌سفید هم اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، در واکنش به این درخواست سنا دستور آغاز تحقیقات اف‌بی‌آی را صادر خواهد کرد.

پس از آن هم کاخ‌سفید جدیدترین اظهارنظر برت کاوانا را برای رسانه‌ها ارسال کرد که در آن قاضی نامزد دیوان عالی گفته: "در جریان رسیدگی به موضوع این نامزدی من با اف‌بی‌آی برای بررسی سوء پیشینه‌ام همکاری کرده‌ام. به تمامی سوالات و تحقیقات سنا جواب دادم و دیروز هم تحت سوگند به همه سوال‌هایی که از من شد پاسخ دادم و در ادامه هم به همکاری خود ادامه خواهم داد."

رای سناتور جف فلیک جمهوری‌خواه از آن نظر اهمیت دارد که جمهوری‌خواهان ۵۱ کرسی سنا را در اختیار دارند و ۴۹ کرسی در اختیار دموکرات‌ها است.

پس از این بود که راهروهای مجلس سنا دچار جنب وجوشی دوباره شد تا نهایتا معلوم شود که میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا با درخواست یک هفته‌ای جف فلیک و ترتیب دادن تحقیقات محدود اف‌بی‌آی موافقت می‌کند یا خیر.

انتظاری که تا حدود ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه طول کشید اما بالاخره مشخص شد که جمهوری‌خواهان با ورود اف‌بی‌آی به این ماجرای اخیر موافقت کرده‌اند.

رای‌گیری روز جمعه در مورد کاوانا یک روز پس از جلسه‌ای طولانی و جنجالی در کمیته قضایی انجام شد که طی آن کریستین بلازی فورد و برت کاوانا درباره اتهام تجاوز شهادت دادند.

خانم فورد کاوانا را متهم کرد که در دوران نوجوانی‌اش هنگام مستی قصد تعرض به او را داشته است.

کاوانا به شدت این اتهام را رد کرد و خود را قربانی کشمکش‌های سیاسی دانست.

نظرات بینندگان