arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
وزیر خارجه آلمان:

روابطمان با آمریکا را به توئیت‌های یک فرد وابسته نمی‌کنیم

وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از نشریات این کشور ضمن تاکید بر روابط نزدیک برلین با واشنگتن گفت که روابط میان دو طرف وابسته به توئیت‌های رئیس‌جمهور آمریکا نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان که برای دیدار با مقامات آمریکایی در این کشور به سر می‌‌برد گفت که مشارکت کشورش با آمریکا بیشتر از آنچیزی است که در توئیتر نوشته می‌شود.

وی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» به پرسشی در روابط میان آلمان و آمریکا با گذشت دو سال از ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» پاسخ داد و گفت: « شرایط بهتر از آنچیزی است که برخی تصور می‌کنند. با وجود اختلافات‌ همچنان میان ما گفت‌وگوی سازنده وجود دارد. «مایک پامپئو» از دید من همکار و شریکی برای گفت‌وگوست او استدلال‌های ما را می‌پذیرد و رویکردی سازنده دارد.»

ماس درباره ترامپ هم گفت: «آخرین تصمیم‌ها در کاخ‌سفید گرفته می شوند اما ما روابطمان را با آمریکا به توئیت‌های یک فرد وابسته نکرده‌ایم. مشارکت ما بیش از ۲۸۰  کاراکتر در توئیتر است. آمریکا بزرگتر از کاخ‌سفید است و آمریکا خارج از اروپا نزدیکترین شریک ما باقی خواهد ماند.»

این مقام آلمانی چندی پیش هم پیامی در توئیتر منتشر کرده بود با این مضمون: «از دید من آمریکا دشمن نیست بلکه شریک مهم و هم‌پیمان ما در خارج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. آمریکا بزرگتر از کاخ‌سفید است. ترامپ هم این موضوع را تغییر نخواهد داد. او می‌تواند هر چقدر که می‌خواهد توئیت کند.»

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این پرسش که ترامپ در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایدئولوژی جهانی‌شدن را رد می‌کند و حامی دکترین وطن‌پرستی است و با چنین دیدگاهی چطور می‌توان این ارتباط را سازنده دانست؟ هم گفت: «جهانی‌شدن و وطن‌پرستی در تضاد با هم قرار ندارند. تمامی مسایل بزرگ  مانند مهاجرت، آب‌وهوا و تجارت را فقط می‌توان با همراهی هم حل کرد.ما و آمریکایی‌ها بر این باوریم که همکاری جهانی، مبنای سیاست است.»

وزیر خارجه آلمان معتقد است که در مجمع عمومی سازمان ملل، حامیان چندجانبه‌گرایی در اکثریت بودند.

خبرنگاران اشپیگل به خنده حضار در جریان سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کردند و گفتند : «چرا شما به اتحاد خودتان،  اتحاد ضد ترامپ نمی‌گویید؟»  وزیر خارجه آلمان در پاسخ گفت که اینطور نیست و مقابله با آمریکا به ایجاد چند جانبه‌گرایی منتهی نمی‌شود.

اشپیگل همچنین به پوزخند ماس و واکنش تیم  آلمانی همراه وی حین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و وزیر خارجه آلمان هم  با تاکید بر اینکه  این موضوع مربوط به زمانی بود که ترامپ به وابستگی آلمان به گاز روسیه اشاره می‌کرد گفت که تمایل دارد که در این مورد بر اساس حقایق صحبت کند.

وزیر خارجه آلمان در ادامه این گفت‌وگو به رویکرد خود در برابر روسیه اشاره کرد و و گفت: «موضع روشن‌تر من در انتقاد از دولت روسیه  به وقوع عصر یخبندان جدید نشده است. برعکس: طرف روسی بیشتر تلاش می‌کند تا با آلمان ارتباط داشته باشد. ما در مقایسه با آغاز دولت کنونی در بهار (گذشته) مذاکره بیشتری با روسیه داریم و این دقیقا هدف من بود.»

موضوع مشارکت آلمان در اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه  و مخالفت «آندرا نالز» رئیس حزب سوسیال‌دموکرات با چنین تصمیمی دیگر مسئله‌ای بود که اشپیگل موضع وزیر خارجه آلمان آن را درباره آن جویا شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان که از هم حزبی نالز است هم گفت: «چنین تصمیمی را در نهایت دولت نمی‌گیرد بلکه پارلمان باید به آن بپردازد چرا که چنین ماموریت‌هایی نیازمند مجوز پارلمان هستند. البته نالز موضع خود و فراکسیون (سوسیال‌دموکرات) را در مورد آن روشن کرده است. آندرا نالز و من موضع نزدیکی داریم. من تمرکز کارم را بر این قرار داده‌ام که نیازی به چنین تصمیم‌گیری نیست. ما باید همه توان خود را به کار بگیریم تا از به کارگیری گاز سمی و وقوع فاجعه انسانی در سوریه جلوگیری کنیم.»

منبع: فارس
برچسب ها: آلمان ، هایکو ماس
نظرات بینندگان