arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۰۴۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷

همکاری سازمان های جاسوسی اسرائیلی با سعودی ها افشا شد / از نرم افزارهای ردیابی تا شنود مکالمات شهروندان

گزارش ها حاکی از آن است که عوامل سعودی  سعی در نصب نرم افزارهای جاسوسی روی گوشی های مردم برای ردیابی منتقدان در خارج از کشور دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

گزارش ها حاکی از آن است که عوامل سعودی  سعی در نصب نرم افزارهای جاسوسی روی گوشی های مردم برای ردیابی منتقدان در خارج از کشور دارند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از بیزینس اینسایدر، گزارش هایی جدید نشان می دهند موبایل های تمامی منتقدان پادشاهی آل سعود تحت نظر کامل است و از مکالمات تا پیام های شخصی آنان بررسی می شود.

سیستم جاسوسی عربستان از نرم افزارهایی  روی گوشی های هوشمند استفاده می کند تا منتقدان خارج از کشور را متوقف کند.این موضوع توسط محققان آزمایشگاه شهروندی تورنتو افشا شده است.

بر اساس این گزارش حداقل یک منتقد سعودی توسط نرم افزار جاسوسی موسوم به «پگاسوس» تحت نظر است. نرم افزاری که توسط گروه جاسوسی اسراییلی«NSO Group»  طراحی شده است. این نرم افزار هکرها را قادر به دسترسی به پیام ها، عکس ها، میکروفون ها و دوربین ها می کند.

موبایلی که توسط موسسه پژوهشی تورنتو بررسی شده متعلق به عمرعبدالعزیز، منتقد و شخصیت سرشناس عرب است که اکنون در کانادا اقامت دارد. وی مدتی پیش همراه با برادران خود توسط دولت عربستان سعودی به دلیل فعالیت های سیاسی دستگیر شده بود.

او از جمله افرادی بود که با انتشار ویدیوهایی در یوتیوب و شبکه های اجتماعی وضعیت اجتماعی و سیاسی عربستان را نقد می کرد. 

بررسی ها نشان می دهند موبایل وی حداقل از ماه ژوئن در حال شنود بوده است. احتمال می رود این سیستم جاسوسی تنها با یک کلیک ساده روی گزینه ای معمولی فعال شده که به ظاهر خطرناک به نظر نمی رسیده . برای مثال خرید از وبسایت آمازون و بعد از آن کلیک روی یک پیام متنی از  شرکت فروشنده که می توانسته آلوده باشد. درواقع به جای آن که پیام از شرکت فروشنده ارسال شود از نرم افزار مخرب فرستاده می شود.

آزمایشگاه تورنتو معتقد است این نرم افزار جاسوسی حداقل در 45 کشور جهان استفاده شده است. بر اساس آمارها  این برنامه به طور فعال در کشورهای بحرین، کانادا، مصر، فرانسه، عراق، اردن، لبنان، مراکش، قطر، ترکیه و انگلستان مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

نظرات بینندگان