arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

روسیه: سازمان ملل فورا گزارش رسانه‌ها درباره استفاده امریکا از بمب‌ فسفری در سوریه را راستی‌آزمایی کند

تعدادی از قانونگذاران ارشد پارلمان روسیه خواستار انجام تحقیقات فوری سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سازمان ملل در رابطه با استفاده ائتلاف غربی از بمب‌های فسفری سفید در سوریه شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه امروز (شنبه) تأکید کرد، مسکو از سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی می‌خواهد تا تحقیقاتی در خصوص استفاده ائتلاف غرب از بمب‌های فسفر سفید در سوریه آغاز کنند.

بنا بر این گزارش، این سناتور ارشد روس در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» تأکید کرد: «اگر استفاده ائتلاف غربی از بمب فسفر سفید در سوریه تأیید شود، این مسئله باید موضوع تحقیقات جدی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و شورای امنیت سازمان ملل باشد».

وی در ادامه تصریح کرد: «سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی باید فورا گزارش رسانه‌ها در خصوص استفاده ائتلاف غربی از بمب‌های فسفر در سوریه را راستی‌آزمایی کند».

منابع محلی سوریه امروز صبح به خبرگزاری رسمی این کشور (سانا) اعلام کردند که جنگنده‌های آمریکا بر سر چند منطقه در اطراف «هجین» بمبهای فسفری ریختند.

تا کنون آماری از تلفات این حادثه منتشر نشده است، ولی فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری از استفاده بمبهای فسفری منتشر کرده‌اند.

منابع محلی پنجم مهر ماه جاری نیز اعلام کردند که ائتلاف آمریکا با بمب‌های ممنوعه حاوی فسفری سفید، روستای «الصور» در ریف دیرالزور در شرق سوریه را بمباران کرده است. در جریان حمله مذکور حداقل سه نفر بر اثر این بمباران کشته و پنج نفر مجروح شدند. 

پیشتر ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، اذعان کرده بود که در بمباران‌های حومه غربی شهر رقه در شمال سوریه در حدفاصل محله «المشلب» با «الصناعة» و همچنین در محله «السباهی» که به کشته شدن 17 نفر منجر شد، از بمب‌ فسفری استفاده کرده است. ویژگی این بمب‌ها، احتراق سریع و ایجاد سوختگی عمیق و سریع در مناطق مورد اصابت است.

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه تنها قانونگذار روس نبود که امروز به این گزارش‌ها واکنش نشان داد. «یوری شویتکین» معاون کمیته دفاعی دومای روسیه نیز در واکنش به این اخبار گفت:‌ «اول از همه، صحت این اطلاعات باید مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. اگر این مسئله تأیید شود، در این صورت بدون تردید، درخواست مرتبطی باید فورا تسلیم سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی شود تا تحقیقاتی مرتبط در این خصوص صورت گیرد. این مسئله همچنین باید مورد توجه شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار گیرد».

«فرانتس کلینتسویچ» از قانونگذاران دومای روسیه نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده و خواستار تحقیقات فوری سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره استفاده از بمب‌های فسفری سفید در سوریه شد.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان