arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷

هشدار مقام‌های سازمان ملل متحد: 12 میلیون یمنی در خطر قحطی هستند / در صورت عدم توقف درگیری‌ها یکی از بدترین قحطی‌های جهان در 100سال گذشته را شاهد خواهیم بود

چند مقام سازمان ملل با گلایه از شرایط موجود در یمن و بی‌تفاوتی دولت‌های غربی، از وخامت شدید اوضاع در این کشور و تهدید جان 12 میلیون یمنی خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مسئولان سازمان مرتبط به سازمان ملل متحد به نام «برنامه جهانی غذا» که در کمک‌رسانی و ارسال غذا به نقاط محروم جهان فعالیت دارد، روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «سی. ان. ان» گفت که ممکن است تداوم درگیری‌ها در یمن، تعداد افراد قحطی زده در این کشور را  به حدود 12 میلیون نفر برساند.

 این سازمان امدادرسانی مهم وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد که سقوط واحد پول یمن و وضعیت رو به وخامت اقتصادی در فقیرترین کشور خاورمیانه، درحال تشدید اوضاع است.

 سازمان مذکور اعلام کرده که اینک 18 میلیون یمنی از وجود مکانی برای تامین غذای آینده خود بی‌اطلاعند و هشت میلیون نفر از آن‌ها نیز در آستانه قحطی هستند.  

 «استفان آندرسون» مدیر شعبه این سازمان در یمن به سی. ان .ان گفت: «از ماه ژوئن (خرداد) به این سو به خاطر تداوم نبرد در بندر «حدیده» ،حدود 570 هزار خانواده مجبور به ترک منازل خود شدند. این در حالی است که  ارزش ریال یمن (واحد پول این کشور) به شدت پایین آمده و هزینه‌های مواد اولیه غذایی از سال گذشته به این سو  به میزان یک سوم افزایش یافته است.»

وی ادامه داد: «اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد، 3.5 میلیون نفر یمنی دیگر با وضعیت به شدت نامطمئن ، یا تقریبا 12 میلیون نفر که فورا به ارسال کمک‌های غذایی منظم برای عدم ورود به شرایط شبه‌قحطی نیاز دارند را شاهد خواهیم بود.»

آندرسون محاصره بندر حدیده از سوی ائتلاف سعودی را از جمله دلیل عدم دسترسی این گروه به انبارهای گندم موجود در این شهر بندری ذکر کرد و توضیح داد: «با توجه به وضعیت امنیتی بسیار ناپایدار در حدیده، این سازمان به 51 هزار تن سهم گندم خود در تاسیسات حیاتی "میلز" که برای تغذیه 3.7 میلیون نفر از گرسنه ترین افراد در شمال و مرکزی یمن به مدت یک ماه کافی است، دسترسی ندارد.»

 «لیزا گراندی» مقام هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در یمن نیز امروز در گفت ‌وگو با شبکه خبری «بی. بی. سی» گفت که در صورت عدم توقف درگیری‌ها در یمن، یکی از بدترین قحطی‌های جهان در صد سال گذشته را شاهد خواهیم بود.»

«ژان اگلند» دبیرکل شورای آوارگان نروژ نیز در این زمینه با گلایه از کشورهای غربی گفت که مردم یمن گرسنه نیستند بلکه دیگران آن‌ها را گرسنه نگه می‌دارند. یمن مدتهاست که در معرض بمباران‌های هوایی قرار گرفته  و گرسنگی محصول درگیری‌های داخلی و حمایت برخی کشورهای غربی از آن‌ها است.

سی. ان .ان در این گزارش به ارسال سلاح‌های ساخت آمریکا به ائتلاف عربستان در نبرد علیه مردم یمن که موجب کشته شدن کودکان و نوجوانان بسیاری دراین کشور شده، اشاره کرد.

این در حالی است که دو سناتور دموکرات آمریکایی نیز دوشنبه گذشته در یادداشتی با انتقاد صریح از نقش آفرینی دولت آمریکا در نبرد یمن ، پایان مشارکت واشنگتن در فاجعه انسانی در یمن را خواستار شدند.

 سناتور دموکرات «الیزابت وارن»  از ایالت ماساچوست و «رو کانا» از ایالت کالیفرنیا در یادداشتی با اشاره به عمق فجایع انسانی در یمن همچون حمله هوایی ائتلاف عربستان در تابستان سال جاری به یک اتوبوس حامل محصلان یمنی که به مرگ 40 نوجوان بیگناه منجر شد، نوشتند: «بسیاری از  این نوجوانان بیگناه زیر ده سال سن داشتند و سلاح‌های استفاده شده در این حمله کشنده ساخت آمریکا بود.»

منبع: فارس
برچسب ها: قحطی ، یمن ، عربستان
نظرات بینندگان