arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

الخلیج الجدید: قتل خاشقجی باعث باج خواهی‌های بیشتر آمریکا از عربستان می شود

الخلیج الجدید در مطلبی با بیان اینکه کارنامه سعودی ها پر از جرم علیه روزنامه نگاران و مسئولان عربستانی است، نوشت، حماقت و بی احتیاطی که حاکمان ریاض در ربودن و احتمالا قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد این کشور انجام داده اند، زمینه باج خواهی های بیشتر آمریکا را از این کشور فراهم می کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الخلیج الجدید:قتل خاشقجی باعث باج خواهی‌های بیشتر آمریکا از عربستان می شودروزنامه قطری 'الخلیج الجدید' روز سه شنبه افزود: در حالی که شبه های پیرامون ربوده شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به تدریج در حال آشکار شدن است، نمی توان مخمصه ای را که ریاض با ارتکاب این جرم دچار آن شده، نادیده گرفت. دیگر شکی نیست که طراح و اجرای ناپدیده شدن این روزنامه نگارعربستان است که آن را با بی احتیاطی تمام و عدم توجه به عواقب آن انجام داده است.
خاشقچی 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقام های ترکیه گفته اند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.
الخلیج الجدید نوشت: اگرچه کارنامه سعودی ها آکنده از جرم و جنایت های فراوان درخصوص ربایش و آزار و اذیت روزنامه نگاران، مسئولان و شاهزادگان عربستانی است، اما به نظر می رسد که این جنایت بنا به دلایلی، کمی متفاوت است.
نخست آنکه، عوامل این جنایت در نهایت بی احتیاطی و حماقت در روز روشن و داخل ساختمان دولتی عربستان و در برابر همه دوربین های مدار بسته دست به چنین کاری زدند. 
دوم آنکه، خاشقچی به لحاظ منطقه ای و بین المللی شخصیتی موثر بوده و به عنوان روزنامه نگار در واشنگتن، لندن، بروکسل، برلین، پاریس و غیره به ویژه پس از تحولات اخیر در عربستان با روی کار آمدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، نقش تاثیر گذاری در رسانه های داشته است. او بدون ترس و با جدیت تمام اوضاع عربستان را تحلیل می کرد،به نحوی که بسیاری از رسانه های عربی و خارجی برای میزبانی از وی جهت گفت و گو درباره شرایط اخیر این کشور با هم رقابت می کردند. 
سوم آنکه، خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست یکی از مهمترین روزنامه های جهان بود. این روزنامه ربایش و قتل احتمالی وی را تجاوز آشکاری علیه آزادی رسانه و یکی از نویسندگان خود می داند و در نتیجه از هیچ تلاش و فشاری برای مشخص شدن عاملان واقعی این جنایت و محاکمه آنها دریغ نمی کند. 
و در پایان اینکه، نمی توان دست داشتن سعودی ها در برنامه ریزی و اجرای این جنایت را کتمان کرد یا از آن چشم پوشید. تصمیم برای خلاص شدن از دست خاشقچی از سوی بالاترین مقام سیاسی عربستان به ویژه شخص بن سلمان صادر شده است. اگر این مسئله تایید شود، داستان جنایت بن سلمان متفاوت تر از سایر جنایت های عربستان خواهد بود. از جمله جنگی که علیه یمن به راه انداخته، مسئله ای که مربوط به ربایش سعد الحریری نخست وزیر لبنان شد و یا بازداشت سرمایه گذاران سعودی در هتل ریتز کارلتون و چاپیدن اموال آنها.
الخلیج الجدید نوشت: ربایش و قتل احتمالی روزنامه نگاری در وزن و موقعیت خاشقچی در خاک کشوری دیگر آن هم به این شکل کاملا آشکار، نهایت حماقت است والبته تاکنون واکنش درست و مناسبی به آن نشده است.
به نظر می رسد که دست داشتن بن سلمان در ربوده شدن خاشقچی و احتمالا قتل وی زمینه فشارها و باج خواهی های بیشتر آمریکا و سایر کشورها از عربستان را فراهم کند و بن سلمان را جوانی احمق و تازه کار نشان دهد که برای برخورد با مخالفانش دست به هر جنایتی می زند نه یک شخص مسئول که می تواند پادشاه یک کشور راهبردی و مهمی مانند عربستان شود.

نظرات بینندگان