arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

نماینده ایران در سازمان ملل متحد: تصویب گزارشی درباره حقوق بشر در ایران با رویکرد انتخابی نگران کننده است

نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد، فرایندهای حقوق بشری در این سازمان را دوگانه و سیاسی دانست و گفت: در این فرایند، به تحریم های مغایر حقوق اقتصادی و اجتماعی عامه مردم ایران، توجه نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد حسنی نژاد روز سه شنبه در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، افزود: گزارش دبیرکل درباره حقوق بشر در ایران نشان دهنده نادرستی و سیاسی بودن فرایندهای حقوق بشر در این سازمان است.


وی ادامه داد: ارائه سالانه چهار گزارش تقریبا یکسان درباره وضعیت حقوق بشر ایران تنها گویای رویکردهای انتخابی مضر و استانداردهای دوگانه است. رویکردی که بیش از هرچیز اعتبار و یکپارچگی فرایندهای حقوق بشر سازمان ملل را کاهش می دهد.


نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: فراتر از ملاحظات سیاسی، هیچ زمینه معتبری برای چهار بار تکرار ادعاها علیه ایران در یک سال وجود ندارد.


حسنی نژاد تصریح کرد: گزارش مطرح شده نتیجه یک ماموریت غیرسازنده است که باعث می شود هیچ یک از موضوعات آن تغییر نکند و کوچکترین انعکاسی از گزارش های ارائه شده از سوی ایران هم در آن لحاظ نشود.


وی تاکید کرد: تصویب گزارشی درباره حقوق بشر در ایران که رویکرد انتخابی دارد، نگران کننده است. انتظار می رفت به طور طبیعی گزارش ها همه جانبه باشد و جهات حقوق بشری همه مردم ایران بدون تمایز مورد توجه قرار گیرد.


این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: اعمال دوباره تحریم های غیرقانونی و نامشروع آمریکا علیه ایران که پس از خروج یکجانبه آن کشور از توافق هسته ای ایران که به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و خود آمریکا هم یکی از آنها بود، مد نظر نویسندگان این گزارش قرار نگرفته است.


حسنی نژاد ادامه با انتقاد از رفتارهای دوگانه در اختصاص نیافتن گزارشگر ویژه برای کشورهایی که نقض حقوق بشر در آن وجود دارد، گفت: هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند در این زمینه کامل است و ایران هم مستثنی نیست اما در ایران امکان بهبود قوانین و اقدامات تا جایی که خلاف هنجارهای اجتماعی نباشد، وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: احترام متقابل و گفت و گو، راهی مناسب برای رسیدگی به هر گونه نگرانی واقعی در مورد حقوق بشر است. برای بالا بردن اعتبار گفتمان حقوق بشر، ما بدون قید و شرط به گفت و گوی محترمانه دعوت و با همه شرکای نگران تعامل می کنیم.


نماینده ایران در کمیته سوم یادآور شد: سیاست رئیس جمهوری روحانی روابط سازنده با جهان است و وعده او افق های جدید برای همکاری، درک و احترام متقابل در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر است.
در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که بر اساس تصمیم مجمع عمومی هفتاد و دوم انجام شده است، اتهامات پیشین علیه ایران مطرح شده و در عین حال آمده است که دولت ایران با کمیساریای عالی حقوق بشر همکاری داشته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان