arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

رفاقت صمیمانه کودکان با دستیار صوتی آمازون جنجالی شد

این روزها دستیارها صوتی نقشی پررنگ در زندگی شهروندان ایفا می کنند، اما به نظر می رسد دستیارهای صوتی در تربیت کودکان نیز بی تاثیر نیستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها دستیارها صوتی نقشی پررنگ در زندگی شهروندان ایفا می کنند، اما به نظر می رسد دستیارهای صوتی در تربیت کودکان نیز بی تاثیر نیستند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، دستیارهای صوتی مثل الکسا بین بسیاری از کاربران محبوب شده اند اما این محبوبیت تا کجا پیش رفته است؟

نتیجه یک پژوهش جدید که توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی انجام شده است، نشان می دهد که علاقه کاربران به دستیار صوتی الکسا واگیردار شده و حتی کودکان نوپا را درگیر کرده است. تا جایی که کودکان نیز کلماتی مثل مادر، پدر، عروسک و ... را از زبان الکسا می شنوند.

کارشناسان می گویند رابطه کودکان با الکسا، به طور فزاینده ای رایج است، و این  مسئله حتی در نحوه شکل گیری دایره لغات کودکان بی تاثیرنخواهد بود.

کتی هیرش پازک، رئیس انجمن جامعه بین المللی مطالعات نوزادان، در این خصوص گفت: "هر کلمه ای که می گویید برای بچه های کوچک مهم  است. اما الکسا هم حرف می زند، هم موسیقی پخش می کند هم رفیقی سرگرم کننده برای کودک است. بنابراین یکی از نخستین دوستان درجه یک کودکان خواهد بود و اساسا در این خصوص جای تعجب نیست. "

رفاقت صمیمانه کودکان با دستیار صوتی آمازون جنجالی شد

دکتر پازک، استاد روانشناسی در دانشگاه تمپل، ادامه می دهد: "این یک معامله بسیار خوب بین کودکان و فناوری است.این روزها نخستین نسل کودکانی که با دستیارهای صوتی رشد می کنند را شاهد هستیم. نسل هایی باهوش و البته اهل مکاشفه و بررسی جهان پیرامون. "

بر اساس تحقیقات بازاریابی شرکت ABI، دستگاه های هوشمند خانگی مانند  گوگل هوم و آمازون اکو تا پایان سال جاری بیش از 50 میلیون خانه در سراسر جهان  را تسخیر می کنند. بنابراین می توان شاهد تعاملات گسترده تر کودکان با این سیستم ها بود.

جاناتان کالینز، مدیر تحقیقاتی ABI، در این گفت: "درست همانطور که همه تکنولوژی های جدید نسل به نسل محبوب تر می شوند، دستیارهای صوتی خانگی نیز در حال افزایش نفوذ خود هستند."

اما علاقه کودکان به الکسا با کنجکاوی طبیعی ارتباط دارد. دکتر پازک مفهوم کلی علاقه کودکان به دستیارهای صوتی را مشابه با علاقه کودکان نسل قدیم به یک اسباب بازی کلاسیک می داند. او می گوید الکسا روند اجتماعی شدن کودک را تسریع بخشیده و کنجکاوی ذاتی او را ارضا می کنند.

رفاقت صمیمانه کودکان با دستیار صوتی آمازون جنجالی شد

اما برخی از روانشناسان در این خصوص نگرانند. درواقع آنها می گویند ارتباط مضاف کودک با الکسا، باعث انزوای اجتماعی شدن او می شود نه افزایش اجتماعی شدن، چرا که الکسا یک شی بی جان است و مکالماتی از پیش تعیین شده را شامل می شود. در ضمن دستیارهای صوتی جای والدین، دوستان، همسالان و خواهر و برادرها را نمی گیرند.

البته این موضوع هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است، پس نمی توان به قطعیت گفت کدام گروه درست می گویند. با این حال چیزی که مشخص است، نفوذ گسترده آمازون الکسا در خانه ها است.

 

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان