arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

مسکو: ایران درخواستی برای صادرات نفت از طریق روسیه نداشته است/ ایران و روسیه در این باره مذاکره نمی کنند

معاون نخست‌وزیر روسیه گفته ایران هیچ درخواستی از روسیه برای انتقال نفت خود از طریق خاک این کشور همسایه شمالی‌اش نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«دیمیتری کوزاک» معاون نخست‌وزیر روسیه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، مسکو هیچ درخواستی از جانب تهران مبنی بر انتقال نفت ایران از طریق خاک روسیه دریافت نکرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، این مقام روس در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، ایران و روسیه درباره احتمالا انتقال نفت ایران از طریق خاک فدراسیون روسیه مذاکره نمی‌کنند.

این اظهارات معاون نخست‌وزیر روسیه در شرایطی مطرح شده که برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال انتقال نفت ایران از طریق روسیه در زمان آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا از اوایل ماه نوامبر مطرح کرده بودند.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «مسکو هیچ درخواستی از جانب ایران در این خصوص مطرح نکرده است. اگر ایران چنین درخواستی مطرح کرده بود، من از آن مطلع بودم و اینجا اعلام می‌کردم».

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد که وعده‌هایی که طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام داده‌اند بتواند منافع ایران در زمان اجرای تحریم‌های آمریکا را محقق سازد.

آمریکا در زمان خروج از برجام تهدید کرده بود که صادرات نفت از ایران را به صفر می‌رساند اما به نظر می‌رسد که در اجرای این تهدید خود موفق نبوده چرا که چندی پیش، «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا اذعان کرد که به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن است. منوشین گفته بود، «من انتظار ندارم که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر به صفر برسد»، اما مشتریان نفتی ایران باید میزان خرید نفت از ایران را بیش از 20 درصدی که در سال‌ های 2013 تا 2015 برای دریافت معافیت کاهش می‌ دادند، کم کنند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان