arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

لاوروف: برای پاسخ به خروج آمریکا از INF به روش‌های پرهزینه متوسل نمی‌شویم

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد مسکو مجبور است به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد واکنش نشان دهد اما این پاسخ به طور حتم با استفاده از روش‌های پرهزینه همانند دوره شوروی سابق نخواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد بر خلاف دوران جنگ سرد، مسکو قصد ندارد برای پاسخ به خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع استقرار موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، به روش‌های «پرهزینه» متوسل شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون روسیه در واکنش به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) مطرح کرده است. مصاحبه وی با این شبکه هنوز پخش نشده و صرفا بخش‌هایی از آن منتشر شده است.

لاوروف در این مصاحبه اختصاصی گفته است: «این مسئله کاملا روشن است که آمریکا قبلا تصمیم خود برای خروج از پیمان INF را گرفته و به زودی آن را رسمی خواهد کرد... ممکن است این مسئله ظرف مدت یک ماه تا یک ماه و نیم آینده اتفاق بیفتد... این موضوع در دیدار "جان بولتون" [مشاور امنیت ملی کاخ سفید] با "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور آمریکا در مسکو مطرح شد».

بولتون روز دوشنبه 22 اکتبر (30 مهرماه) وارد مسکو شد. وی فردای همان روز با رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «مسکو مجبور به پاسخ به این اقدام آمریکا و خروج از پیمان منع موشک‌های میان برد خواهد بود، اما اگر بخواهیم با روش‌های هزینه‌بر واکنش نشان دهیم، مجددا تکرار الگوی زمان شوروی سابق خواهد بود که در نهایت منجر به تضعیف قابلیت‌های اقتصادی و مالی این کشور شد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه تأکید کرد: «اگر این مسئله محقق شود (و آمریکا در نهایت از این پیمان خارج شود)، در این صورت هیچ چهارچوب حقوقی برای مهار رقابت تسلیحاتی وجود نخواهد داشت».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه 28 مهر ماه روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند. روسیه این اتهام آمریکا را رد کرده و گفته که مایل به ادامه اجرای تعهدات خود ذیل این پیمان است. مسکو همچنین هشدار داده که این اقدام آمریکا نشان از نیت واشنگتن برای آغاز یک رقابت تسلیحاتی دارد.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» IMF ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان