arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷

دادستان عربستان پرونده ۱۵۰ صفحه‌ای خاشقچی را از ترکیه تحویل گرفت

دادستان عربستان سعودی برای مذاکره با همتای ترکیه‌ای خود درباره پرونده خاشقچی، با دادستان کل استانبول دیدار کرده و پرونده ۱۵۰ صفحه‌ای از مدارک به وی ارائه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دادستان عربستان برای مذاکره با همتای ترکیه‌ای خود درباره پرونده خاشقچی، با دادستان کل استانبول دیدار کرده و پرونده ۱۵۰ صفحه‌ای از مدارک به وی ارائه شد.

به گزارش فارس، «سعود المعجب» دادستان عمومی عربستان سعودی که قرار بود برای بررسی پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد به ترکیه سفر کند، بامداد امروز (دوشنبه) وارد استانبول شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که یک دادستان عمومی سعودی طی روزهای آینده برای بررسی مدارک به‌دست آمده درباره قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول، به این کشور سفر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این مقام قضایی سعودی قرار است علاوه بر دیدار با «عرفان فیدان» دادستان کل استانبول، از کنسولگری ریاض در این شهر بازدید کند.

این در حالی است که مقامات قضایی ترکیه از رژیم سعودی خواسته بودند که هرچه سریعتر آن هجده نفری که گفته می‌شود در قتل خاشقچی داخل کنسولگری استانبول دخیل بوده‌اند را به ترکیه استرداد کرده تا در داخل این کشور محاکمه شوند.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی اما ضمن مخالفت با این درخواست ترکیه، گفت که این افراد تبعه عربستان هستند و باید در کشور خودشان محاکمه شوند.

شبکه «تی. آر. تی» نیز دقایقی پیش اعلام کرد که سعود المعجب برای انجام مذاکراتی با همتای ترکیه‌ای خود، وارد دادگستری کل استانبول شد.

منابع ترکیه‌ای می‌گویند که تیم تحقیقاتی بازرسان و دادستانی این کشور قرار است «پرونده‌ای 150 صفحه‌ای» از یافته‌های خود از کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول درباره قتل خاشقچی را در اختیار دادستان عمومی سعودی قرار دهد. در این پرونده، نتایج بازجویی از 45 کارمند کنسولگری سعودی نیز وجود دارد.

شبکه «الجزیره» به نقل از منابع ترکیه‌ای گزارش داد که دادستانی کل استانبول نیز قصد دارد از المعجب بخواهد که اقامتگاه سرکنسول سعودی مجددا بازرسی شود.

این منابع می‌گویند در اولین تفتیش از اقامتگاه سرکنسول سعودی در استانبول که در تاریخ 24 مهر (16 اکتبر) به عمل آمد، مقامات سعودی اجازه ورود بازرسان به سه اتاق را ندادند و درب آنها قفل شده بود. پلیس همچنین اجازه پیدا نکرد از چاه آب بیست متری داخل باغ این اقامتگاه بازرسی و نمونه‌برداری کند.

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر و کشته شده است. دادستانی عمومی سعودی روز پنجشنبه قبل احتمال داد که قتل وی از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شدند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد. نیروهای امنیتی ترکیه همچنین روز پنجشنبه از آب داخل باغ کنسولگری سعودی در استانبول نمونه‌برداری کردند.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.

نظرات بینندگان