arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷

اینفانتینو، «بن‌سلمان» را از طرح‌های توسعه فیفا حذف کرد

قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی باعث شده که اینفانتینو، رییس فیفا برای حفظ وجهه ورزشی تصمیم به حذف بن سلمان از برنامه‌های بازاریابی فیفا بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی باعث شده که اینفانتینو، رییس فیفا برای حفظ وجهه ورزشی تصمیم به حذف بن سلمان از برنامه‌های بازاریابی فیفا بگیرد.

فیفا در صدد است که برنامه پر سر و صدایی که برای تغییر در جام جهانی باشگاه‌ها و لیگ ملت‌ها داشت را تغییر دهد. برنامه قبلی فیفا برای ایجاد تغییرات بنیادی در جام جهانی باشگاه‌ها و لیگ ملت‌ها با هدف بازاریابی گسترده‌تر و پولسازی موفق‌تر توسط عربستان سعودی حمایت می‌شد.

به گزارش بازار ورزش، اما رسوایی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، باعث شده فیفا تصمیم بگیرد برای حفظ وجهه ورزشی و تبلیغاتی جام جهانی باشگاه‌ها و لیگ ملت‌ها، با اعمال تغییراتی در برنامه‌ای که داشته، بدون حمایت مالی عربستان تغییرات جدیدی اعمال نماید.

خبرگزاری بی‌بی‌سی احتمال می‌دهد جام جهانی باشگاه‌ها که تا کنون با حضور قهرمان‌های مسابقات باشگاهی قاره‌ای برگزار هر ساله برگزار می‌شود طوری تغییر کند که باشگاه‌های برتر لیگ‌های اروپایی و لیگ برتر انگلیس نیز در آن حاضر باشند.

بی‌بی‌سی البته خبر داده که یوفا با این تصمیم فیفا مخالف است.

اوایل سال جاری میلادی، کنسرسیومی با رهبری سافت‌بانک ژاپن و حمایت شده با منابع مالی دولت عربستان سعودی، قصد داشت ۲۵ میلیارد دلار طی ۱۲ سال روی هر دوی مسابقات مذکور سرمایه‌گذاری کند. اعلام این رقم برای سرمایه‌گذاری باعث شد منتقدان بگویند عربستان قصد خرید فیفا را دارد تا از این طریق چهره خود را پاکسازی ورزشی کند.

روزنامه گاردین، چاپ انگلیس نوشته هنوز مشخص نیست طرح جدید فیفا که دلارهای عربستان سعودی از آن حذف شده است، با همان میزان منابع مالی پایه‌ریزی شده باشد. عربستان سعودی، دومین تولیدکننده نفت جهان است و بدون این کشور که به شدت درگیر رسوایی قتل خاشقجی و نقض حقوق بشر است، تامین ۲۵ میلیارد دلار نشدنی به نظر می‌رسد اما فیفا هم حاضر نیست وجهه‌اش را با حمایت این کشور خراب کند.

گفته می‌شود در طرح جدید فیفا که در ماه می سال ۲۰۱۹ به بحث گذاشته می‌شود قرار است جام جهانی باشگاه‌ها، هر چهار سال یک بار برگزار شود و در آن ۱۲ باشگاه برتر اروپایی در کنار برترین باشگاه‌های سایر نقاط جهان شرکت کنند. بی‌بی‌سی نوشته منچستریونایتد و لیورپول دو باشگاهی هستند که فیفا از الان اسم آن‌ها را در اولین دوره مسابقات مذکور که از سال ۲۰۲۱ قصد برگزاری آن را دارد گذاشته است. تعداد طرفداران بی‌شمار این دو باشگاه در انگلیس، امریکا، شرق آسیا و سایر نقاط جهان دلیلی است که باعث شده فیفا فارغ از پیش‌بینی عملکرد آن‌ها تا سال ۲۰۲۱، روی آن‌ها حساب کند.

جیانی اینفانتینو، رئیس کنونی فیفا که تصاویر زیادی در حال تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در کنار محمد بن‌سلمان، ولیعهد جنجالی عربستان دارد در حال حاضر باید پاسخگوی روابطش با کسی که متهم به صدور فرمان قتل خاشقجی است باشد.

رئیس فیفا در سال جاری ۴ بار با مقامات سعودی از جمله یک بار برای راه‌اندازی وبسایت جدید اتحادیه فوتبال عربستان، ملاقات کرده است.

یوفا چرا مخالف طرح جدید فیفاست؟

یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌شود این است که آیا اصلا جام جهانی باشگاه‌ها نیاز به تغییر ساختار دارد؟

جام جهانی باشگاه‌ها که پیش‌تر با نام جام جهانی باشگاه‌ها برگزار می‌شد، مسابقاتی متمرکز است که هر سال بین قهرمانان مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، لیگ قهرمانان آسیا، لیگ قهرمانان کونکاکاف (امریکای مرکزی و شمالی)، لیبرتادورس (امریکای جنوبی) و لیگ قهرمانان اقیانوسیه به اضافه نماینده کشور میزبان برگزار می‌شود و آخرین قهرمان آن رئال مادرید است.

در حالی که باشگاه‌های امریکای جنوبی این مسابقات را بسیار جدی می‌گیرند، اهمیت آن برای باشگاه‌های اروپایی بسیار پایین است. اما برنامه اینفانتینو برای برگزاری یک تورنمنت ۲۴ تیمه که چه هر سال و چه هر چهار سال یک بار برگزار شده و جایگزین جام کنفدراسیون‌ها شود، ممکن است باعث شود که با لیگ قهرمانان اروپا در تضاد منافع باشد و به همین خاطر یوفا برای حفظ جایگاه لیگ قهرمانان اروپا با این طرح مخالف است.

نظرات بینندگان