arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

هند موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرد

هند در بامداد چهارشنبه با موفقیت موشک بالستیک 'آگنی ۱' با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را از جزیره عبدل الکلام واقع در نزدیکی سواحل ایالت اودیسا آزمایش کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هند در بامداد چهارشنبه با موفقیت موشک بالستیک 'آگنی ۱' با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را از جزیره عبدل الکلام واقع در نزدیکی سواحل ایالت اودیسا آزمایش کرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا'، مقامات دفاعی هند اعلام کردند، آزمایش این موشک به عنوان بخشی از فعالیت دوره‌ای توسط ستاد فرماندهی نیرو‌های راهبردی هند انجام شد.
یک مقام دفاعی هند که نخواست نامش فاش شود گفت: موشک آگنی ۱ در ساعت:۸:۳۰ شب (به وقت محلی) سه شنبه پرتاب شد. پرتاب این موشک موفقیت آمیز بود و این عملیات به تمام اهداف خود رسید.
موشک آگنی ۱ دارای ۱۵ متر طول و ۱۲ تن وزن است و می‌تواند کلاهک جنگی به وزن یک هزار کیلوگرم را حمل کند.
برد موشک آگنی ۱، بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. آگنی-۱ از نوع موشک بالیستیکی یک پله‌ای است. این سبک‌ترین موشک در میان موشک‌های نوع آگنی است. موشک آگنی ۱ قابلیت پرتاب با وسایل سیار را دارد.
آگنی به معنای آتش در زبان هندی و هم‌چنین در زبان سانسکریت است. موشک‌های آگنی از سال ۱۹۸۳ میلادی، در چارچوب برنامه موشکی هند تولید می‌شوند. نسل اول این موشک‌ها، یعنی موشک‌های آگنی-۱ و اگنی-۲ در رابطه با اختلافات با همسایه این کشور پاکستان ساخته شد.
نیرو‌های مسلح هند هم اکنون دارای موشک‌های آگنی ۱ با برد ۷۰۰ کیلومتر، آگنی ۲ با برد دو هزار کیلومتر و آگنی ۳ و ۴ با برد سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌باشند.
سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند مسئولیت توسعه برنامه موشکی این کشور را بر عهده دارد.

نظرات بینندگان