arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

انگلیس از دست یابی به توافق برگزیت ظرف سه هفته دیگر خبر داد

وزیر برگزیت انگلیس روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس انگلیس از احتمال دست‌یابی به توافق برگزیت تا 30 آبان ماه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انگلیس از دست یابی به توافق برگزیت ظرف سه هفته دیگر خبر داد«دومینیک راب» در این نامه اعلام آمادگی کرد 'زمانی که توافق برگزیت نهایی شود که در حال حاضر انتظار می‌رود 21 نوامبر خواهد بود برای ارائه توضیحات در پارلمان حاضر شود.'
وی افزود: هرچند در این زمینه مشکلاتی باقی‌مانده اما بسیاری از آن‌ها را حل کرده‌ایم.
وزیر برگزیت انگلیس قبلاً پیش‌بینی کرده بود که توافق برگزیت تا اواخر ماه نوامبر نهایی خواهد شد. او گفت که تنها سه مشکل شامل ایجاد قلمرو مشترک گمرکی انگلیس و اتحادیه اروپا، گزینه تمدید دوره انتقالی پسا برگزیت و تداوم دسترسی شرکت‌های ایرلند شمالی به سایر مناطق انگلیس باقی‌مانده است.
یک سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس درباره اظهار کرد که این کشور می‌خواهد هرچه زودتر به توافق برگزیت دست پیدا کند.
به دنبال انتشار این خبر، ارزش پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا و یورو در بازارهای جهانی نسبت به‌روزهای گذشته افزایش نشان داد.
انگلیس قصد دارد تا ماه مارس سال آینده میلادی (2019) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود. دو طرف تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر، درباره آینده همکاری‌های دوران پسا برگزیت به توافق برسند و فرصت کافی برای تصویب آن در پارلمان‌های انگلیس و اروپا را داشته باشند.
تحقق توافق برگزیت می‌تواند فشار زیادی را که نخست‌وزیر انگلیس طی چند ماه اخیر، به‌ویژه پس از ارائه برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه داد، کاهش دهد.
«ترزا می» تیرماه گذشته طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را رونمایی کرد که بر اساس آن انگلیس در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این نهاد درباره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد. 
با این‌حال حامیان سرسخت برگزیت بر ضرورت قطع تمامی روابط با نهادهای اروپایی و بازتعریف آن با رعایت اصل استقلال انگلیس تأکید کرده و خواستار تجدیدنظر دولت در این رابطه شدند. انتقادها تا جایی پیش رفت که دو وزیر اصلی کابینه، در اعتراض به طرح نخست‌وزیر از مقام‌های خود کناره‌گیری کرده و رؤیای برگزیت را در مسیر مرگ تدریجی دانستند.
از سوی دیگر، مخالفان برگزیت نیز بر لزوم برگزاری مجدد همه‌پرسی تأکید کرده و هفته گذشته برای دومین بار در سال جاری تظاهرات اعتراضی در لندن برگزار کردند. گزارش‌ها از آخرین تظاهرات معترضان حاکی است که بیش از 500 هزار نفر در این حرکت اعتراضی شرکت کردند.
«می» هفته گذشته طی اظهاراتی در مجلس عوام مدعی شد که 95 درصد توافق خروج کشورش از اتحادیه اروپا نهایی شده و ابراز امیدواری کرده بود تا پیش از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، توافق برگزیت محقق خواهد شد.

نظرات بینندگان