arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷

ولید بن طلال: اکثر بازداشتی‌های هتل "ریتز" مستحق آن بودند/با اوامر مربوط به مخالفان موافق نیستم

ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر معروف سعودی اظهار داشت: جمال خاشقجی تنها دوست من نبود بلکه او با من کار هم کرده بود و شبلکه العرب آخرین جایی بود که او در عربستان در آنجا کار کرد. جمال خاشقجی یک اصلاح‌طلب بود نه یک مخالف. وی همچنین گفت:‌ مخالف اقدامات مقامات کشورش در زمینه صدور دستوراتی با هدف قانع کردن مخالفان مقیم خارج برای بازگشت به کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا، ولید بن طلال در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اظهار داشت: مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به خانواده‌اش تسلیت می‌گویم. آنچه در کنسولگری عربستان رخ داد امری وحشتناک، آزاردهنده و فاجعه بود. من می‌دانم عربستان حقیقت را روشن خواهد کرد اما باید برای دستیابی به نتیجه به آن فرصت داد. از نظر من جمال یک اصلاح‌طلب بود و اصلا چهره مخالف نبود.

وی گفت: عربستان اعتراف کرده قتل در کنسولگری‌اش در ترکیه اتفاق افتاده است همچنین اعتراف کرده اوامری برای مذاکره و برخورد با تمام مخالفان مقیم خارج به منظور قانع کردن آنها برای بازگشت به کشور صادر کرده است به نظر من افرادی در سازمان اطلاعات این اوامر را اجرا کرده‌ و گروهی را به ترکیه فرستاده‌اند تا با خاشقجی تعامل داشته باشد. روشن است اوضاع مسیر اشتباهی را طی کرده و خاشقجی کشته شده است.

ولید بن طلال بر لزوم عدم گمانه‌زنی و پیش‌بینی درباره نتایج تحقیقات سعودی و دادن فرصت به عربستان تاکید کرده و گفت: علنا از همین برنامه از دولت عربستان می‌خواهم تحقیقات روال سریع‌تری به خود بگیرند و نتایج آن علنی شوند. من می‌دانم ولیعهد عربستان دوباره اعتبار خود را بازمی‌یابد و صد در صد تبرئه می‌شود.

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: عربستان بارها اعتراف کرده اوامری درباره قانع کردن مخالفان مقیم خارج برای بازگشت به کشور صادر شده و من با این اوامر موافق نیستم.

ولید بن طلال در ادامه به موضوع بازداشتش برای یک سال اشاره کرد و گفت: کمپین بازداشت‌ها در عربستان در آن زمان در تاریخ عربستان مهم بود بسیاری از کسانی که بازداشت شدند به دلیل گسترش فساد در عربستان مستحق آن بودند.

این میلیاردر سعودی ادامه داد: اما آنچه روی داد من قبلا به خبرگزاری رویترز هم گفتم ناشی از یک سوء تفاهم بود ما با بخشش و گذشت و فراموش کردن از آن عبور کردیم. روابط من با محمد بن سلمان، ولیعهد و ملک سلمان، پادشاه عربستان ویژه و خاص است.

تاجر میلیاردر سعودی مدعی شد: تمام آنچه ولیعهد انجام می‌دهد واقعی است و او تغییری انقلابی در عربستان در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و مالی ایجاد می‌کند.

ولید بن طلال در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در زمان بازداشتش در هتل ریتز کارلتون تحت شکنجه بوده یا به اجبار و به زور اموال خود را به مقامات سعودی بخشیده است، گفت: مسلما این چیزی است که رسانه‌ها که از هر حد و مرزی عبور کرده و دروغ پراکنی و شایعه پراکنی می‌کنند، می‌گویند. من زمانی که در حبس بودم این برنامه‌ها را مشاهده می‌کردم آنها از محدودیت من به عنوان بازداشت تعبیر می‌کردند من شنیدم تیمی کامل برای شکنجه من آمده بوده و من را از پا آویزان کرده‌ و مرا به زندانی تحت مراقبت شدید منتقل کرده‌ بودند. تمام این اظهارنظرها دروغ است و صحت ندارند.

شاهزاده سعودی درباره سرنوشت اموالش نیز تاکید کرد: من شایعاتی شنیدم مبنی بر اینکه تمام اموالم از من گرفته شده، اگر به گردش در بازار پولی عربستان نگاهی بیندازید می‌بینید همچنان ۹۵ درصد از کمپانی کینگدام هولدینگ متعلق به ولید است و همه این را می‌دانند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان