arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷

سوراخ لایه ازون ترمیم می‌شود

ازون در لایه‌های فوقانی جو قرار دارد و سطح زمین را از اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید حفظ می‌کند. بدون لایه ازون، پوست و چشم آسیب می‌بیند و همچنین افزایش سرطان پوست با نازک شدن لایه ازون در ارتباط است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در اثر فعالیت‌های انسان، لایه ازون نازک و در بعضی جا‌ها سوراخ شده بود. اما اکنون شواهد جدید نشان می‌دهد این لایه در حال بهبودی است.

به گزارش گاردین، شواهد جدید نشان داد که لایه ازون در حال ترمیم شدن از آسیب‌های انسانی است و احتمالا تا سال ۲۰۶۰ کاملا ترمیم می‌شود.

اقداماتی که برای ترمیم لایه ازون اتخاذ شده، روی تغییرات آب‌وهوایی هم اثر خوب و مهمی خواهد گذاشت، زیرا گاز‌هایی که باعث نازک و سوارخ شدن ازون در بعضی جا‌ها شده بود در گرم شدن جو (اتمسفر) هم نقش دارند. متوقف کردن این گاز‌ها از گرم شدن جو به مقدار ۰.۵ سانتگراد (۰.۹ فارنهایت) در قرن جاری جلوگیری خواهد کرد.

از سال ۲۰۰۰ بهبودی لایه ازون از سوراخ‌ها و نازکی، حدودا به مقدار یک تا سه درصد پیشرفت داشته است. این امر بدین معناست که اگر این مقدار ادامه پیدا کند، لایه ازون در نیمکره شمالی و اواسط عرض جغرافیایی، باید تا دهه ۲۰۳۰ کاملا ترمیم شود.

در نیمکره جنوبی و مناطق پردردسر قطبی، بهبودی، مدت بیشتری طول خواهد کشید. بهبودی لایه ازون در نیمکره جنوبی تا اواسط قرن جاری و بهبودی در مناطق قطبی تا سال ۲۰۶۰ طول خواهد کشید.

این نتایج، که روز دوشنبه در قالب ارزیابی سلامت چهار ساله لایه ازون ارائه شده، بیانگر یک نمونه نادر از ترمیم یک آسیب جهانی محیط زیستی و یک پیروزی برای همکاری هماهنگ جهانی حکومت‌ها است. شواهد علمی دال بر تهی شدن لایه ازون در قطب جنوب برای نخستین بار در سال ۱۹۸۵ ارائه شد و در سال ۱۹۸۷ معاهده مونتریال امضا شد. طبق این معاهده دولت‌ها موظف شدند که مواد شیمیایی مضر، که باعث آسیب به لایه ازون شده‌اند، را کاهش دهند و آن‌ها را به تدریج متوقف کنند.

ازون در لایه‌های فوقانی جو، سطح زمین را از مضرترین اشعه ماوراء بنفش خورشید حفظ می‌کند. بدون لایه ازون، پوست و چشم انسان آسیب می‌بینند، شواهد حاکی از آن است که افزایش سرطان پوست با نازک شدن لایه ازون ارتباط دارد.

اریک سولهیم، رئیس برنامه محیط زیستی سازمان ملل، گفته معاهده مونتریال یکی از موفق‌ترین توافقات چندجانبه در تاریخ است.

تا همین اواخر، گمان می‌رفت که اغلب منابع صدور گاز‌های مضر برای ازون کاهش یا تعطیل شده‌اند تا اینکه مطالعات نشان داد که سایت‌هایی در چین وجود دارد که هنوز از آن‌ها گاز‌های مضر بیرون می‌آید. دولت چین قول داده چنین سایت‌هایی را پیدا و تعطیل کند.

منبع : فرارو

نظرات بینندگان