arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷

پیامدهای بی‌اثر شدن تحریم ایران؛ قیمت نفت خاورمیانه پایین آمد

به دنبال ادامه صادرات نفتی ایران به کشورهای هند، چین و ژاپن، ارزش نفتی منطقه خاورمیانه (دبی و سلطنت عمان) کاهش چشمگیری داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

به دنبال ادامه صادرات نفتی ایران به کشورهای هند، چین و ژاپن، ارزش نفتی منطقه خاورمیانه (دبی و سلطنت عمان) کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش پایگاه مرکز انرژی جهان، با معافیت آمریکا برای خریداران نفتی ایران و ادامه صادرات نفت خام این کشور، شاخص ارزش نفت خاورمیانه به‌ شدت کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، شاخص ارزش نفت سلطنت عمان از روز دوشنبه تا کنون با کاهش 23 درصدی به ارزش 0٫76 دلار همراه بوده و نفت دبی با کاهش 31 درصدی به ارزش 0٫35 دلار در روز چهارشنبه رسیده است.

بازارهای سنگاپور در روز سه شنبه به دلیل تعطیلی عمومی بسته بوده‌اند اما دو کشور چین و هند می‌توانند به مدت 180 روز به مقدار 560 هزار بشکه نفت خام در روز از ایران وارد کنند و شرکت نفت و انرژی «JXTG Nippon» ژاپن نیز از ماه دسامبر می‌توانند به واردات نفتی از ایران ادامه دهد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه 5 نوامبر اعلام کرد که کشورهای چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از تحریم واردات نفت از ایران معاف شده‌اند.

ژاپن طی ماه ژوئن از ایران روزانه 183 هزار بشکه نفت خام وارد کرده بود. اما این میزان را در ماه سپتامبر به 43 هزار بشکه کاهش داده و در ماه اکتبر نیز واردات نفت خام از ایران به‌طور کامل متوقف کرده بود.

گفتنی است مقامات توکیو به خاطر کسب معافیت از تحریم‌های ایران با مخاطبان آمریکایی خود مذاکرات متعددی انجام دادند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.

کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین‌المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می‌انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت‌های برخی مقامات آمریکا دیده می‌شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان