arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷
الاخبار گزارش داد؛

تحلیل اسرائیل از تحریم‌های ایران چیست؟ / شوک روانی تحریم‌ها، پیش از اجرایی شدن آنها، پایان یافته

تل آویو در مورد از سر گیری تحریمهای آمریکا علیه ایران، به صورت رسمی اظهار خشنودی کرده و از سقوط نظام تهران در اثر این تحریمها، صحبت می کند. در مقابل، کارشناسان و تحلیلگران در مورد فایده تحریمها و امکانات تاثیر فعلی آن، تردید دارند و این دقیقا با روایت رسمی اسرائیل در خصوص آثار تحریمها، تناقض دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیل اسرائیل از تحریم‌های ایران چیست؟ / شوک روانی تحریم‌ها، پیش از اجرایی شدن آنها، پایان یافته

يحيى دبوق در الاخبار چاپ بیروت نوشت: تل آویو در مورد از سر گیری تحریمهای آمریکا علیه ایران، به صورت رسمی اظهار خشنودی کرده و از سقوط نظام تهران در اثر این تحریمها، صحبت می کند. در مقابل، کارشناسان و تحلیلگران در مورد فایده تحریمها و امکانات تاثیر فعلی آن، تردید دارند و این دقیقا با روایت رسمی اسرائیل در خصوص آثار تحریمها، تناقض دارد.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: واقعیت آن است که پیامدهای تحریمها متوجه ایرانی ها شده و حداقل تاثیر آن، کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار، خروج تعدادی از شرکتها و سرمایه گذاران از ایران و افزایش قیمتهاست. اما مساله مهمتر برای آمریکا و اسرائیل، واکنش مردم ایران در این باره است. این در حالی است که جامعه ایران از ماهها پیش، خود را با تبعات احتمالی تحریمها وفق داده است و در شرایط کنونی، زندگی روتین مردم، بدون تغییرات گسترده ای، دنبال می شود؛ بویژه آنکه شوک روانی که مهمترین عامل موثر در تحریمهای کنونی است، پیش از آغاز اجرایی شدن تحریمها، پایان یافته است.

با این حال، به نظر می رسد تل اویو در حالتی از انکار رسمی قرار دارد؛ نه به این دلیل که اقرار به واقعیت را نمی پذیرد و ارزیابی اش را بر اساس آن بنا نمی کند، بلکه به این جهت که قادر نیست به صراحت، از ارزیابیها صحبت کند؛ چرا که گزینه تحریمها در حقیقت یک گزینه جایگزین است، در حالی که گزینه نظامی، بعنوان اصلی ترین گزینه، برای دولت آمریکا دشوار است.

به این ترتیب، اسرائیل به سمت اتخاذ راههای دیگری جز استفاده از گزینه نظامی می رود و بهترین جایگزین، تحریمها و فشار اقتصادی است، که کمترین هدف اینگونه اقدامات، آزار دادن نظام و قرار دادن آن در یک شرایط دفاع اقتصادی است.

نظرات بینندگان