arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷

عدم حضور ترامپ در "گورستان جنگ جهانی اول" به بهانه بارش باران جنجال به پا کرد/ جان کری: باران نباید سبب توقف رئیس‌جمهور آمریکا شود

«جان کری» وزیر خارجه دولت سابق آمریکا هم انتقادش از اقدام رئیس‌جمهور این کشور را اینگونه در توئیتر ابزار کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ به خاطر بارش باران در مراسم حاضر نشد؟ آن کهنه‌سربازانی که به خودش زحمت ادای احترام به آنها نداد، کسانی بودند که زیر باران، گل و لای و برف جنگیدند و بسیاری در سنگرهایشان به خاطر آزادی کشته شدند. باران آنها را متوقف نکرده بود و باران نباید سبب توقف رئیس‌جمهور آمریکا شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

لغو حضور رئیس‌جمهور آمریکا در مراسمی در گورستان سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول در شمال فرانسه، سبب انتقادهای گسترده رسانه‌های آمریکایی و برخی مقام‌های ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه از ترامپ شده است.

«دونالد ترامپ» که برای حضور در مراسم یادبود یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به فرانسه سفر کرده، با لغو حضور در یک گورستان آمریکایی در شمال فرانسه به دلیل آنچه که کاخ سفید «بدی آب و هوا» اعلام کرده، هدف انتقادهای گسترده رسانه‌ها و مقام‌های ارشد کنونی و سابق آمریکا قرار گرفته است.

به دنبال لغو برنامه رئیس‌جمهور آمریکا برای بازدید از گورستان «آیسن-مارن» آمریکا مستقر در شهر «بلو» فرانسه، افرادی از قبیل رهبر اقلیت سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا و حتی برخی چهره‌های جمهوری‌خواه از قبیل نویسنده متن سخنرانی‌های «جورج بوش پسر» رئیس‌جمهور اسبق این کشور به شدت از این اقدام دونالد ترامپ انتقاد کردند.

این گورستان برای یادبود سربازان کشته شده در جریان دو عملیات نیروهای آمریکایی علیه نیروهای متجاوز آلمانی در فرانسه ایجاد شده و محل دفن 2288 نفر شامل 251 فرد گمنام است. مسئولیت اداره این گورستان بر عهده «کمیسیون بناهای تاریخی جنگ آمریکا» است.

یکی از این دو نبرد موسوم به «نبرد بلو وود» بود که در آن نیروهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی با مهاجمان آلمانی در شمال فرانسه در جریان جنگ جهانی اول جنگیدند و تلفات هم دادند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره نوشته است: «رئیس‌جمهور ترامپ 3800 مایل پرواز کرده تا به پایتخت فرانسه برود و در مراسم‌هایی به منظور احترام گذاشتن به فداکاری‌های انجام شده در جریان جنگ جهانی دوم حاضر شود اما روز شنبه کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ و بانوی اول (آمریکا) به خاطر بدی هوا برخی از برنامه‌هایشان را لغو کردند و حضور در گورستان آمریکایی «آیسن-مارن» را لغو کردند».

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: «کاملا مشخص نیست که چرا ترامپ‌ها (دونالد و همسرش ملانیا ترامپ) قادر به حضور در (این گورستان) نبودند. این گورستان 50 مایل با پاریس فاصله دارد. شاید رئیس‌جمهور درنظر داشت که با مارین وان (بالگرد مخصوص حمل رئیس‌جمهور آمریکا) این سفر را انجام دهد».

واشنگتن پست افزود: «اما این موضوع که دیگر هیات‌های حاضر در فرانسه از قبیل جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به دیگر مراکز خارج از پاریس رفتند سبب شده که برخی تحلیلگران سیاست خارجی درباره اقدام فرمانده کل قوای آمریکا (در لغو حضور در گورستان آمریکایی) گمانه‌زنی‌هایی کنند».

«دیوید فروم» که زمانی نویسنده متن‌ سخنرانی‌های «جورج بوش پسر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بوده، از اقدام ترامپ انتقاد کرد.

او در توئیتی نوشت: «خیلی خارق العاده است که رئیس‌جمهور برای این سالگرد مهم به فرانسه می‌رود و سپس از تلویزیون اتاق هتلش مشغول تماشای احترام گذاشتن به آمریکایی‌هایی می‌شود که جانشان را برای پیروزی فرانسه در جنگ 100 سال قبل از دست دادند».

وی ضمن انتقاد از عدم حضور شخص ترامپ و اعزام رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به گورستان شمال فرانسه تاکید کرد که رئیس‌جمهور آمریکا می‌توانست خود را با خودرو به مراسم برساند.

«چاک شومر» رهبر سناتورهای دموکرات در کنگره آمریکا در توئیتر خود به طعنه نوشت: «ترامپ از چه می ترسد؟ 1- پوتین 2- مولر (بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو) 3-باران».

قانونگذار ارشد دموکرات افزود: «رییس جمهور بازدید از گورستان آمریکاییان در فرانسه به مناسبت صدمین سال پایان جنگ جهانی اول را لغو کرد. حتی اگر بالگرد هم قادر به پرواز نبود، می توانست با ماشین برود. پس او از کمی باران هم می‌ترسد».

«جان کری» وزیر خارجه دولت سابق آمریکا هم انتقادش از اقدام رئیس‌جمهور این کشور را اینگونه در توئیتر ابزار کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ به خاطر بارش باران در مراسم حاضر نشد؟ آن کهنه‌سربازانی که به خودش زحمت ادای احترام به آنها نداد، کسانی بودند که زیر باران، گل و لای و برف جنگیدند و بسیاری در سنگرهایشان به خاطر آزادی کشته شدند. باران آنها را متوقف نکرده بود و باران نباید سبب توقف رئیس‌جمهور آمریکا شود».

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در این باره گفت: «همیشه یک گزینه به اسم گزینه باران وجود دارد. ترامپ دم انتخابات، از ارتش آمریکا برای قمار سیاسی خودش استفاده می‌کند اما به جای حضور در مراسم ادای احترام به آنهایی که برای آمریکا جنگیدند و کشته شدند، در هتلش می‌ماند».

اشاره این مقام امنیتی دولت «باراک اوباما» به دستور ترامپ برای استقرار ارتش آمریکا در مرز با مکزیک برای مقابله با «کاروان مهاجران» کشورهای هندوراس، گوآتمالا و السالوادور است، تصمیمی که انتقادهای بسیاری را برانگیخته است.

فرانسه در این هفته مراسم یادبود یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول را برگزار می‌کند و قرار است مراسم مفصلی امروز یکشنبه در پاریس برگزار شود.

حدود 70 نفر از سران کشورها شامل رئیس‌جمهور آمریکا نیز برای شرکت در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند و ترامپ روز گذشته به همین منظور وارد پاریس شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان