arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷

فلاحت‌پیشه: کمیسیون امنیت ملی مغایرت‌های مجمع تشخیص در CFT را بررسی نمی‌کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه (CFT) در جلسه یکشنبه هفته آینده این کمیسیون گفت: اگر نمایندگان در صحن مجلس بر نظر قبلی خود در این لایحه رای مجدد داده و به عبارتی اصرار کند، دیگر این لایحه به هیات عالی نظارت مجمع نمی‌رود و مستقیم در صحن علنی مجلس برای ارائه نظر مصلحتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه (CFT) در جلسه یکشنبه هفته آینده این کمیسیون گفت: اگر نمایندگان در صحن مجلس بر نظر قبلی خود در این لایحه رای مجدد داده و به عبارتی اصرار کند، دیگر این لایحه به هیات عالی نظارت مجمع نمی‌رود و مستقیم در صحن علنی مجلس برای ارائه نظر مصلحتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT گفت: براساس قانون باید ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد به همین دلیل در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی درخواست کردم که نماینده‌ای از شورای نگهبان در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کند.

وی با اشاره به نامه رئیس مجلس برای بررسی ایرادات شورای نگهبان گفت: آقای لاریجانی ایرادات شورای نگهبان را برای بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرستاده است که ذیل آن نوشته شده این ایرادات در زمان مقرر به مجلس ارائه شده و باید بررسی شود که برای اداره قوانین نیز ارسال شده است. همچنین آمده که چون مغایرت‌های مجمع تشخیص که از طریق شورا ارسال شده، ۶ روز دیرتر از مهلت قانونی یعنی ۱۲ آبان آمده عملا نباید مورد بررسی قرار گیرد.

فلاحت‌پیشه با این توضیح که فردی از مجمع تشخیص برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون امنیت ملی دعوت نشده است، افزود: طبق قانون، مجلس فقط باید ایرادات شورای نگهبان را بررسی کند و تنها زمانی وارد بررسی ایرادات مجمع تشخیص می‌شود که آن ایرادات در موعد مقرر به شورای نگهبان فرستاده شده و بعد از آن از طریق شورا به مجلس ارائه شود. اساسا مجمع در جایگاهی نیست که به مصوبات مجلس ایراد بگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: البته بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص هیات عالی نظارت را تشکیل داد که مغایرت‌ها را بررسی کند. درباره CFT نیز هیات عالی نظارت جلساتی را برای تبیین مغایرت‌ها با سیاست‌های کلی برگزار کرد و نظراتش را به شورای نگهبان فرستاد اما چون این نظرات دیرتر از موعد قانونی از سوی شورا به مجلس ارسال شد،‌ ما طبق دستور رئیس مجلس آن را بررسی نمی‌کنیم.

فلاحت‌پیشه گفت: بر این اساس اگر مجلس بر نظر قبلی خود اصرار کند و آن را جهت اقدام به مجمع ارسال نماید،‌ آنگاه ایرادات در صحن علنی مجمع و نه هیات عالی نظارت بررسی می‌شود تا مجمع نظر مصلحتی خود را بیان کند. اساسا هیات عالی نظارت جایگاهی برای بررسی ایرادات ندارد مگر آنکه از طریق شورا به مجلس ارائه شود. مجمع تشخیص نیز در زمان اختلاف نظر بین شورا و مجلس نظر مصلحتی را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه بعید است بررسی ایرادات شورای نگهبان در یک جلسه به اتمام برسد، گفت: بنده در نامه‌ای به همه دستگاه‌هایی که در زمان بررسی CFT در کمیسیون امنیت ملی حضور داشتند ایرادات را ارسال کردم و از آن‌ها خواستم نظرشان را اعلام کنند ولی مشخصا در جلسه، نماینده شورای نگهبان حضور خواهد داشت.

فلاحت‌پیشه در پایان درباره رایزنی تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی عضو فراکسیون ولایی با او برای بررسی نشدن ایرادات شورای نگهبان به این لایحه در این کمیسیون گفت: صحبتی با بنده در این باره نشده است که بگویند ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون بررسی نشود. بنده از زمان ارائه ایرادات نیز سه بار با آقای لاریجانی گفت و گو داشتم که بحثی در این باره بین ما رد و بدل نشده است.

نظرات بینندگان