arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۲۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷

نیویورک تایمز: عربستان خطر منطقه ای اصلی است و نه ایران/ حقیقت درباره قتل خاشقجی ممکن است هرگز فاش نشود

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: واشنگتن و غرب که تشنه نفت و پول عربستان سعودی هستند چشم خود را به روی نقض حقوق بشر توسط عربستان بستند همچنین عبور شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی از همه حد و مرزها باعث شده است که عربستان سعودی خطر منطقه ای اصلی به حساب بیاید و نه ایران.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: عربستان سعودی داستان جدیدی درباره قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید، مطرح کرد و به نظر می رسد که دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آماده پذیرفتن آن است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت:بسیار دشوار است که این را باور کنیم که یک هواپیما تعدادی نیروی امنیتی و یک پزشک قانونی را با خود به استانبول بیاورد تا فقط خاشقجی را با مهر و محبت برای بازگشت به عربستان قانع کنند.

این روزنامه نوشت:واقعیت ممکن است در سایه احتمال اعدام 5 مظنون و از بین بردن شاهدان اصلی هرگز فاش نشود.

نیویورک تایمز همچنین نوشت: کاملا روشن شده است که نیاز به تغییر در روابط عربستان غرق در نفت و ایالات متحده کاملا وجود دارد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: ترور و تلاش های جنجالی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت قتل خاشقجی امپراتوری عربستان سعودی را عریان کرد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: واشنگتن و غرب که تشنه نفت و پول عربستان سعودی هستند چشم خود را به روی نقض حقوق بشر توسط عربستان بستند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه عربستان را خطر اصلی برای منطقه دانست و نه ایران را و نوشت: عبور  شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی از همه حد و مرزها باعث شده است که عربستان سعودی خطر منطقه ای اصلی به حساب بیاید و نه ایران.

این روزنامه علاوه بر آن نوشت: دولت ترامپ بن سلمان را همپیمانی برای اسرائیل علیه ایران و مشتری سلاح های آمریکایی می بیند.

نیویورک تایمز نوشت: آن چه رخ داد باعث شد دولت ترامپ نفوذ گسترده ای بر نظام ضعیف عربستان پیدا کند.

نیویورک تایمز  در ادامه نوشت: اوضاع کنونی به دولت ترامپ اجازه می دهد نفوذ بیشتری پیدا کند تا بتواند بر ریاض در پرونده های یمن و قطر و نیز برقراری صلح با اسرائیل فشار بیاورد.

 

داستان جدید عربستان درباره قتل خاشقجی

دادستان کل عربستان سعودی روز گذشته-پنجشنبه- گفت که 6 نفر در تصمیم گیری و اجرای قتل« جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان مشارکت کردند.

دادستان کل عربستان سعودی خواستار اجرای حکم اعدام متهمان قتل خاشقجی شد.

دادستان کل عربستان تأکید کرد که متهمان تیمی برای بازگرداندن خاشقجی با دستور  معاون رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان تشکیل دادند.

دادستان کل عربستان تصریح کرد که فرمانده ماموریت بازگرداندن خاشقجی تصمیم گرفت که در صورت شکست در قانع کردن خاشقجی برای بازگشت او را بکشند.

دادستانی کل عربستان در ادامه گفت که جسد خاشقجی تکه تکه شده و به خارج از کنسولگری عربستان در استانبول منتقل شد.

دادستان کل عربستان سعودی تصریح کرد که شیوه جنایت درگیری و ترزیق منجر به مرگ بوده است.

دادستان کل عربستان همچنین گفت که به خاشقجی مخدر بسیار بالا تزریق شد که منجر به مرگ وی شده است و پس از تکه تکه کردن جسدش به یک فرد محلی در ترکیه تحویل داده شد.

به گفته دادستان کل عربستان دوربین های امنیتی توسط یک نفر از کار انداخته شدند.

دادستان کل عربستان سعودی تأکید کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نقشی در جنایت قتل خاشقجی ندارد.

این در حالی است که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نخستین واکنش رسمی  به سخنان دادستان کل عربستان سعودی گفت که قتل خاشقجی از قبل برنامه ریزی شده بود.

وی افزود که ما بر این باوریم که قتل خاشقجی برنامه ریزی شده بود.

اوغلو تأکید کرد که 18 نفر بازداشت شدند چگونه می شود که درخواست اعدام فقط برای 5 نفر می شود؟

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد که ترکیه همچنان می پرسد که جسد خاشقجی کجاست اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده است.

وی در ادامه گفت که ترکیه همچنان درباره قتل خاشقجی تحقیق می کند.

چاووش اوغلو همچنین گفت که: گزارش دادستان کل عربستان سعودی قانع کننده نیست و بر آشکار شدن حقیقت و دانستن اینکه چه کسی دستور قتل خاشقجی را داده است اصرار می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: ترکیه همکاری با جامعه بین المللی در پرونده خاشقجی را ادامه می دهد.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
توحش سعودی ها حد و مرزی ندارد ، کشتار حجاج ، کشتار مردم مسلمان یمن ، ایجاد داعش ، و .............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
توحش سعودی ها حد و مرزی ندارد ، کشتار حجاج ، کشتار مردم مسلمان یمن ، ایجاد داعش ، و .............
نظرات بینندگان