arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

مهمات جنگی حمله عراق به کویت در مناطق صحرایی کشف شد + عکس

بارش شدید باران وجاری شدن سیل در هفته های اخیر به ویژه در مناطق صحرایی کویت موجب نشست زمین و پیدا شدن مهمات و تجهیزات جنگی منفجر نشده مربوط به حمله نظامی عراق به کویت در سال 1990 میلادی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش انتخاب به نقل از حساب کاربری وزارت کشور کویت حاکیست : 'احمد المنفوحی' مدیرکل شهرداری کویت اعلام کرد که باران موجب شسته شدن خاک و نمایان شدن گلوله ،مین ، سلاح و مواد منفجره مدفون در خاک شده که متعلق به دوران اشغال نظامی کویت از سوی رژیم بعث عراق است.


وی با بیان اینکه این شرایط خطر بزرگی برای شهروندان ایجاد کرده است ، افزود : مواد منفجره عموما در مناطقی پیدا شده که اتباع کویت از آن به عنوان مراکز تفریحی استفاده می کنند و با برپایی چادرهای بزرگ ، تعطیلات خود را در این مناطق می گذرانند به همین دلیل از وزارت کشور ، آتش نشانی و شورای عالی محیط زیست درخواست شده است مانع برپایی چادر تا زمان امن شدن این مناطق شوند.


از سوی دیگر وزارت کشور کویت هم با صدور بیانیه ای از اتباع این کشور و افراد مقیم خواسته است چنانچه در مناطق صحرایی این کشور با اشیای ناشناخته برخورد کردند ضمن دوری از آن قبل از هر اقدامی پلیس را در جریان قرار دهند.


این بیانیه افزود: طی روزهای اخیر تماس های زیادی از شهروندان دریافت کرده است که از پیدا شدن وسایل و تجهیزات جنگی در مناطق صحرایی حکایت داشت .


از سوی دیگر برخی کاربران کویتی در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر تصاویری از مهمات و تجهیزات جنگی کشف شده در این مناطق را به اشتراک گذاشته اند.


سیل اخیردر کویت و خساراتی که بار آورد موجب شد تا 'حسام الرومی' وزیر کار کویت از سمت خود استعفا کند.


ارتش عراق در زمان حکومت صدام حسین و حزب بعث عراق در تاریخ 11 مرداد 1369 (1990 میلادی) به کویت حمله و این کشور را اشغال کرد. عراق با این حمله باعث بروز بحرانی بین‌المللی گردید و اخطار شورای امنیت را نپذیرفت. آمریکا در همان سال با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کویت بیرون راند.


دلیل حملهٔ عراق به کویت بدهی 30 میلیارد دلاری عراق به کویت و تلاش عراق برای بازسازی اقتصاد عراق بود که در جنگ ایران و عراق نابود شده بود. عراق معتقد بود چون جنگ ایران و عراق به سود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده‌است، دولت‌های عربی باید بدهی 30 میلیارد دلاری عراق را ببخشند. کویت زیر بار نرفت و تشنج با کویت بروز کرد.


از این جنگ به عنوان جنگ اول خلیج فارس یاد می‌شود. از عملیات حمله آمریکا به عراق در سال 1369 خورشیدی (1991 میلادی) به عنوان طوفان صحرا یاد می‌شود. جنگ دوم خلیج فارس نیز در سال 2003 میلادی از طرف آمریکا به عراق تحمیل گردید.


این نبرد بنا بر گفته دانشنامه جنگ و صلح بزرگترین نبرد قرن بیستم پس از جنگ جهانی دوم از لحاظ تعداد تجهیزات و متحدان است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان