arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷

«اس ۴۰۰»؛ علت سردی روابط واشنگتن با بن سلمان

مقام‌های آمریکایی فقط به دلیل نقش بن سلمان در قتل خاشقچی از وی دلسرد نشده اند بلکه آنان به این دلیل نیز عصبانی شده اند که وی اخیرا از وزارت دفاع عربستان خواسته بود تا به دنبال فروشندگان اسلحه در روسیه باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رویترز یکی ازدلایل سردی روابط بین مقامات آمریکایی با 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی را تمایل وی به داشتن چند منبع برای خرید اسلحه و احتمال خرید سلاح‌های روسی و در رأس آن‌ها سامانه موشکی 'اس- ۴۰۰' اعلام کرد.

این خبرگزاری در گزارشی که روز سه شنبه درباره تلاش‌های شاهزادگان سعودی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن بن سلمان منتشر کرد، به نقل از منابع آگاه افزود: مقام‌های آمریکایی فقط به دلیل نقش بن سلمان در قتل خاشقچی از وی دلسرد نشده اند بلکه آنان به این دلیل نیز عصبانی شده اند که وی اخیرا از وزارت دفاع عربستان خواسته بود تا به دنبال فروشندگان اسلحه در روسیه باشد.

این خبرگزاری بریتانیایی در ادامه خاطر نشان کرد: محمد بن سلمان در نامه‌ای به تاریخ ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت) از مقام‌های وزارت دفاع عربستان خواسته است که بر خرید تسلیحات نظامی و آموزش کار با آن‌ها از جمله سامانه موشکی 'اس ۴۰۰'، تمرکز کنند.

' هدر نائورت ' سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شهریور ماه گذشته اعلام کرد که بعید نیست دولت ایالات متحده علیه هر کشوری را که در سراسر جهان خریدار سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ از روسیه باشد، تحریم کند.

در پی این موضع گیری آمریکا 'ریاض خالد کریمی' سفیر عربستان در مسکو ابراز امیدواری کرد کشورش به دلیل درخواست خرید مجموعه‌های پدافند موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، با تحریم‌های آمریکا مواجه نشود.

«رائد بن خالد قرملی» سفیر سابق ریاض در مسکو نیز ۱۱ خرداد ماه گذشته گفته بود که روند گفتگو با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» به خوبی جریان دارد.

عربستان در سال گذشته میلادی و پس سفر 'ملک سلمان' پادشاه این کشور به مسکو در ۴ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۲ مهر ۹۶) اعلام کرد که توافق اولیه برای خرید مجموعه‌ای از سامانه دفاع موشکی 'اس ۴۰۰' از روسیه حاصل شده است.

سامانه زمین به هوای اس ۴۰۰ مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط 'مرکز طراحی الماس' آماده شده و به عنوان یک نسل ارتقا یافته از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ به شمار می‌رود.

شایان ذکر است جایگاه بن سلمان پس ماجرای قتل خاشقچی و وجود شواهد متعدد مبنی بر آن که این قتل کاملا برنامه ریزی شده و به دستور شخص وی صورت گرفته به شدت متزلزل شده است.

نظرات بینندگان