arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷

توضیح و فتوای دیگر آیت الله مکارم شیرازی درباره ترمیم بکارت

دفتر آیت الله مکارم شیرازی درباره یک فتوا توضیحی به این شرح منتشر کرد: اخیرا برخی از نا آگاهان یا مغرضان در فضای مجازی فتوایی از آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره ترمیم بکارت نقل کرده بودند که توأم با تحریف و خلاف گوئی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

دفتر ایت الله مکارم شیرازی درباره یک فتوا توضیحی منتشر کرد.

متن توضیح که در سایت ایشان منتشر شده به این شرح است: اخیرا برخی از نا آگاهان یا مغرضان در فضای مجازی فتوایی از آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره ترمیم بکارت نقل کرده بودند که توأم با تحریف و خلاف گوئی بود.
ایشان در توضیح مطلب فرمودند؛ اصل مطلب چنین بوده که از ما سوال کرده بودند:اگر دختری به هر دلیل بکارت خود را از دست داده باشد و آگاه شدن اقوام جان او را به خطر اندازد و ممکن باشد که منتهی به خون ریزی شود، آیا اجازه ترمیم به او می دهید؟ما در جواب گفته ایم: اگر کار به اینجا برسد از باب ضرورت و برای حفظ جان مسلمان ترمیم جایز است.

توضیح شفقنا: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع نواندیش و متفکری است که فتاوی ایشان در موارد بسیاری راه گشا و گره گشا بوده است. 

در مورد ترمیم بکارت نیز ایشان چند فتوا صادر کرده اند که هر کدام از منظر حقوق انسان و رعایت آبرو و مصلحت مسلمان حائز اهمیت بسیار است. در مورد اخیر نیز شفقنا همچون بسیاری دیگر از فتاوای معظم له، عینا فتوای ایشان را از سایت ایشان نقل کرده بود. اما بعد به هر دلیل آن پرسش و پاسح از سایت معظم له بدون هرگونه توضیح حذف شد و فتوای تازه ای با پرسش و پاسخ تازه منتشر شد که البته تا این لحظه در ردیف استفتائات سایت ایشان قرار نگرفته است.

متن فتوا در مورد ترمیم بکارت که از سایت ایشان حذف شده است
متن فتوا در مورد ترمیم بکارت که از سایت ایشان حذف شده است

آیت الله مکارم شیرازی فتاوای دیگری نیز در همین ارتباط دارند که در شفقنا منتشر شده است و دو فتوای دیگر حضرت آیت الله مکارم در خصوص ترمیم بکارت از این قرار است:

پرسش: دختری که بکارت خود را ترمیم کرده است اگر خواستگار از او سؤال کند لازم است حقیقت را بگوید؟

پاسخ: در فرض سؤال لازم نیست بگوید.

پرسش: در مواردی که دختران برای گواهی سلامت بکارت جهت ازدواج مراجعه می کنند و پزشک متوجه می شود که بکارت سالم نیست، ولی طرف فریب خورده است و پشیمان می باشد و اصرار می کند که آبرویش حفظ شود و اگر گواهی سلامت داده نشود آبرویش در خطر است و ممکن است به فساد کشیده شود، چه باید کرد؟ و آیا دادن گواهی سلامت در این موارد جایز است و گناه ندارد؟

پاسخ: در صورتی که بر فرض بیان واقعیت، ضربه سنگین و فوق العاده ای بر او وارد می شود، می توان گواهی سلامت داد.

فتاوای مشابهی از حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی نیز صادر شده است:

استفتاء:ترمیم پرده بکارت دختر چه حکمی دارد؟ اگر از طریق زنا ازاله بکارت شده باشد، چگونه است؟ کمک مالی به دختری با شرایط فوق الذکر به قصد ممانعت از آبروریزی جهت ترمیم پزشکی چه حکمی دارد؟

جواب:باسمه جلت اسمائه
ترمیم بکارت جائز است؛ هرچند که ازاله بکارت از طریق زنا باشد و کمک مالی به آن دختر برای ترمیم بکارت اشکال ندارد.
 
فتوای حضرت آیت الله العظمی صانعی نیز چنین است:

پرسش) اگر مراد از باکره بودن، عدم ازاله بکارت یا وجود آن باشد، زنی که با ازدواج یا از راه خلاف شرع، ازاله بکارت گردیده و سابقه آمیزش با مرد دارد، در صورتی که به طریق پزشکی بتواند پرده بکارت را ترمیم یا برای خود ایجاد کند، آیا از نظر ازدواج، طلاق و مهریه، حکم باکره را دارد؟

ج) ترمیم بکارت مانعی ندارد و جایز است، بلکه برای جلوگیری از پامال شدن آبرو و فساد، لازم بوده و ترکش غیرجایز است؛ امّا نسبت به عقد و مهر و فسخ، تابع شرط و قرارداد قولی و عملی است؛ یعنی اگر شرط بکارت اوّلیه شده باشد، چون بکارت ترمیمی، ترمیمیه و ثانویه است، تخلّف شرط، حاصل شده و حقّ فسخ برای مرد ثابت می‌باشد؛ امّا اگر بکارت ترمیمی شرط شده و با علم زوج به ترمیمی بودن، اقدام به ازدواج نمود، تخلّفِ شرط نشده و مرد حقّ فسخ ندارد. طبق معمول، عنایت و نظر به بکارت اوّلیه است، نه ترمیمیه و نه اعمّ از آن.

منبع : شفقنا