arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۳۸۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷
رای الیوم:

چرا برخلاف گفته ی روس ها، خبر «پیشنهاد پوتین به ترامپ و نتانیاهو برای لغو جزئی تحریم ها در قبال خروج ایران از سوریه» صحت دارد؟

جبهه شمالی یعنی لبنان و سوریه، محور تمرکز استراتژیک آمریکا و اسرائیل هستند، از این رو، عجیب نیست که در شرایط کنونی صحبت از وجود پیشنهاد روسیه در مورد رفع جزئی تحریمها از تهران، در مقابل نیروهای ایرانی از سوریه می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا برخلاف گفته ی روس ها، خبر «پیشنهاد پوتین به ترامپ و نتانیاهو برای لغو جزئی تحریم ها در قبال خروج ایران از سوریه» صحت دارد؟

رای الیوم نوشت: این روزها، دو مساله، اسرائیلی ها و رهبری سیاسی و نظامی آنها را نگران کرده است، اول، دست یابی حزب الله به سلاح پیشرفته ای برای توازن استراتژیک و معادله بازدارندگی فعلی و دوم، حضور نیروهای ایرانی در سوریه.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه مطلب این نشریه عرب زبان آمده است: به دیگر معنا، جبهه شمالی یعنی لبنان و سوریه، محور تمرکز استراتژیک آمریکا و اسرائیل هستند، از این رو، عجیب نیست که در شرایط کنونی صحبت از وجود پیشنهاد روسیه در مورد رفع جزئی تحریمها از تهران، در مقابل نیروهای ایرانی از سوریه می شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در روز چهارشنبه طرح چنین پیشنهادی از سوی روسها را رد کرد. این در حالی است که مسئولان سوریه در تمام سخنرانی های خود بر این مساله تاکید می کنند که نیروهای ایرانی به درخواست دولت سوریه در این کشور حاضرند و خروج آنها نیز بنابر درخواست این دولت انجام می شود، برخلاف نیروهای آمریکا و ترکیه که می بایست فورا از این کشور خارج شوند.

نکته تازه در این باره آن است که به عقیده ما پیشنهاد مذکور تا حد زیادی صحت دارد؛ چرا که در حقیقت «دود از کنده بلند می شود!» و نشانه های این امر آن است که اسرائیل و آمریکا متوجه شده اند که گزینه نظامی، یعنی ترتیب حمله به نیروهای ایرانی در سوریه فایده ای ندارد و چه بسا منجر به نتایج خطرناکی شود؛ به این دلیل که ارتش سوریه از سامانه اس 300 برخوردار است.

مشخص است که تحریمهای آمریکا علیه ایران نه به دلیل نقض توافق هسته ای از سوی ایران، بلکه با هدف فشار به ایران برای خدمت به منافع امنیتی اسرائیل و مجبور کردن ایران برای خروج نیروهایش از سوریه اعمال شد.

مسکو اساسا با این تفکر مخالف نیست و این مساله با توجه به صحبتهای ریابکوف مشخص می شود که در ضمن آن گفت:« به مسائل مربوط به امنیت اسرائیل نمی پردازیم، بلکه بالاترین درجات مسئولیت خود را در نظر داریم و در سطوح مختلف همچنان پایبند به انجام مذاکرات گسترده هستیم.»

این صحبتها بر شکست تحریمهای آمریکا علیه ایران، پیش از پایان یک ماه، اشاره دارد و نشان دهنده میزان ترس و وحشت اسرائیلی ها از گسترش نفوذ ایران در جبهه شمالی و محاصره اسرائیل است.

سوالی که در این جا مطرح می شود آن است که در صورت صحت طرح چنین معامله ای، آیا ممکن است ایران آن را بپذیرد؟ پاسخ دادن به این سوال در زمان حاضر دشوار است. اما می توان گفت ایرانی ها از عالی ترین درجات پراگماتیسم برخوردارند و می دانند که طرح این پیشنهاد، نه از موضع قدرت نبوده، بلکه از موضع ضعف است. بنابراین، ممکن است همین مساله باعث شود ایرانیها طبق ارزیابی های خود، تصمیم بگیرند حضور نیروهای خود در سوریه را عمق بخشند، تا به این شکل، در وهله اول، محور مقاومت را تقویت کرده و در مرحله بعد، از این عامل بعنوان برگ برنده ای استفاده کنند.

مترجم:مریم نصرالهی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
به دنبال برجام ۲ هستید؟!
ناشناس
|
Finland
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
5
4
در طول تاریخ خیلی جنگ شده بین روسیه و این کشور که من هستم و اینها خوب روسیه را میشناسند اینها میگویند عمرأ نمیشود به روسها اعتماد کرد ضرب المثلی دارند میگویند اگر روسها را در ماهی تابه با کره سرخشان کنی بازهم روس باقی خواهند ماند.متأسفانه آقای پوتین شورش را در آورده دارد خودش را به آب و آتیش میزند که دوباره نزدیک شود به امریکا و اروپا اینها هم تحویلشان نمیگیرند.روسیه رفیق نیمه راه است.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
4
5
بعیده صحیح باشه این حرف
چون روسیه به منافع خودش نگاه میکنه نفع اول روسیه این هست که ایران همیشه تحت تحریم باشه هر چ شدید تر بهتر که باعث میشه ایران وابسته روسیه بشه دوم اینکه روسیه به نیروهای ایرانی که گوشت دم توپ هستن تو سوریه نیاز داره اگه ایران خارج بشه گزینه بعدی غرب ،خروج روسیه هست
عنایت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
6
3
درمورد روابط بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه از آنجایی که کشور ما از موقعیت استراتژیکی بسیار مهمی از نظر سیاسی و اقتصادی برخوردار می باشد،همیشه مورد توجه کشورهای مختلف از جمله روسیه می باشد. روسها به پایبندی خود به برجام تاکید دارند که خود نشانه نگاه مثبت آنها به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و هچنین درک صحیح از روبط بین دو طرف می باشد.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
1
1
دوستی با روس ها عین دوستی با خرس هست از طرفی هم ممکن هست منازعه آمریکا و روسی ها یک سیاست بین الملی علیه ایران باشد ما ایرانی هاظلم وستمی که در گذشته نزدیک از روس هادیده ایم بیشتر هم نباشه کمتر از ظلم آمریکا نبوده ولی خوب دنیا دیگر فرق کرده امروزه حرکت کشور ما برپایه تامین منافع مالی و امنیتی و اعتقادی ملتمان خواهد بود طرف مقابل آمریکا باشد یا روسیه
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
ایران تنها کشور جهان با اقتصادی نیمه ورشکسته است که ادعای امپریالیستی در منطقه داره .با امریکا خودش را مقایسه میکنه.تولید ناخالص ملی امریکا ۱۹ تریلیون دلاره.دنیا با استاندارد دلار میچرخه و این تحریمها داره به ایران قدرت اقتصادی امریکا را نشون میده.هزینه نظامی بودجه امریکا ۶۷۰ میلیارد دلاره چندین برابر بودجه کل ایران.واسه همینه امریکا تونسته قدرت امپریالیستیش را حفظ کنه.میشه بگی این چه شباهتی به ایران داره که مردمش نون شب ندارند بخورند؟ شرم اوره
نظرات بینندگان