arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷

ایلدیریم: تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاثیر منفی بر منطقه می‌گذارد

بینالی ایلدیریم رئیس پارلمان ترکیه در انتقاد از فشار‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، گفت که این اقدامات تاثیر منفی در وضعیت منطقه غرب آسیا دارد.تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فشار‌های مستقیم و غیرمستقیم به روسیه و سوءاستفاده از واحد پول دلار، تاثیرات منفی بر تحولات منطقه می‌گذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس پارلمان ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را عامل اثرات منفی در تحولات غرب آسیا دانست.

«بینالی ایلدیریم» رئیس پارلمان ترکیه امروز (پنجشنبه) در انتقاد از فشار‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، گفت که این اقدامات تاثیر منفی در وضعیت منطقه غرب آسیا دارد.

ایلدیریم طی سخنرانی در «انجمن اقتصادی اژه» گفت: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فشار‌های مستقیم و غیرمستقیم به روسیه و سوءاستفاده از واحد پول دلار، تاثیرات منفی بر تحولات منطقه می‌گذارد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی همچنین انتخاب شدن «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا را عامل برهم خوردن نظم جهانی توصیف کرده و افزود: «تصمیمات خودسرانه و یک شبه (ترامپ) برهم خوردن نظم جهانی را تسریع کرده و بحران‌های جدیدی را پدید آورده است».

مقامات ترکیه پیشتر هم با اعلام مخالفت خود برای همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاکید کرده بودند که به خرید نفت و گاز از ایران ادامه می‌دهند و دلیلی ندارد که از این تحریم‌ها تبعیت کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود که برای رضایت آمریکا، روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تخریب نخواهد کرد و همان چیزی را که درباره عدم همراهی با تحریم‌ها علیه ایران به دولت اوباما گفته بودند، به دولت ترامپ هم می‌گوید.

«مولود چاووش‌اغلو» وزیر خارجه این کشور نیز ضمن اشاره به اجرا نکردن تحریم‌های ضد ایرانی، تاکید کرده بود که برای کاهش اثر آن‌ها بر روابط تجاری تهران-آنکارا تلاش می‌کنند.

«فؤاد اوکتای» معاون ریاست جمهوری ترکیه نیز با بیان اینکه موضع آنکارا همان تبعیت نکردن از فشار‌های آمریکاست، گفته بود که دلیلی ندارد تمام کشور‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای» و دخالت در امور کشور‌های منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر در بازه ۹۰ روزه (۱۴ مرداد) تا ۱۸۰ روزه (۱۴ آبان) علیه ایران باز خواهند گشت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان