arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷

رئیس جمهور عراق: روابط خوب با ایران مورد تاکید ماست

صالح در جریان سفر به ایتالیا و شرکت در کنفرانس گفتگوهای مدیترانه ای، تاکید کرد که کشورش بر تقویت روابط با کشورهای منطقه تاکید دارد و برای روابط با ایران اهمیت قائل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صالح در جریان سفر به ایتالیا و شرکت در کنفرانس گفتگوهای مدیترانه ای، تاکید کرد که کشورش بر تقویت روابط با کشورهای منطقه تاکید دارد و برای روابط با ایران اهمیت قائل است.


وی افزود: با ایران 1400 کیلومتر مرز مشترک داریم و دو کشور در بسیاری از ارزش ها و ریشه های فرهنگی دارای اشتراک هستند و بسیار مهم است که با ایران و نیز ترکیه روابط خوبی داشته باشیم.


صالح در بخش دیگری سخنانش به تشریح طرح پیشنهادی خود برای ایجاد یک نظام منطقه ای جدید پرداخت و گفت: عراق جایگاه مهمی در منطقه خاورمیانه دارد و می تواند نقشی مهم و کمک کننده در ایجاد یک نظام منطقه ای مبتنی بر امنیت مشترک کشورهای آن داشته باشد.


وی با تاکید بر حفظ حاکمیت ملی و استقلال عراق گفت: موفقیتی که عراق در این زمینه بدست آورده است، حقیقی است اما همچنان شکننده است و نباید تنش ها و فشارهای بیشتری به آن تحمیل شود.


صالح هفته پیش در سفری منطقه ای به ترتیب از کشورهای کویت، امارات، ایران و عربستان سعودی دیدار و با مقامات این کشورها در خصوص روابط دو جانبه و مناسبات منطقه ای گفتگو کرد.


وی در جریان سفر به ایران، طرح خود برای ایجاد یک نظام منطقه ای را معرفی کرد که کشورهای ایران، عراق، شورای همکاری خلیج فارس، اردن، سوریه، ترکیه به علاوه پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل را در بر می گیرد و با مرکزیت عراق خواهد بود.


این نظام منطقه ای، به منزله هسته تشکیل دهنده یک ائتلاف منطقه ای و بین المللی با هدف تحقق ثبات، پیشرفت و تضمین حقوق فرد و گروهها بر اساس ارزش های مشترک و میثاق های بین المللی خواهد بود.
بر اساس طرح پیشنهادی برهم صالح، این ائتلاف نشست های دوره ای در عراق و دیگر کشورهای عضو برگزار خواهد کرد و در آن مسائل مربوط به حوزه امنیت منطقه، چارچوب های همکاری و هم افزایی اقتصادی بین کشورهای منطقه به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.


این طرح همچنین این هدف را دنبال می کند که عراق پس از پشت سر گذاشتن سالهایی که در نظام سابق این کشور صحنه درگیری های منطقه ای و بین المللی بود، در دوره جدید به میدانی برای تفاهم، گفتگو و همسویی منافع بنیادین کشورهای عربی و اسلامی و بین المللی تبدیل شود.


مبارزه با تررویسم و افراط گرایی و نیز بهره برداری مناسب از منابع و ثروت های منطقه در خدمت پیوند دادن ملت های منطقه به شبکه ای از منافع اقتصادی هدفمند، تحقق توسعه و پیشرفت، ثبات و رشد دموکراسی در منطقه از دیگر محورهای مورد نظر برهم صالح برای تشکیل چنین ائتلافی است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان