arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷

شورش در زندان خجند تاجیکستان / 21 شورشگر کشته شدند

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: در جریان شورش زندان «خجند» 21 نفر شورشگر که به طور عمده به اتهام عضویت در سازمان تروریستی داعش محکوم به حبس شده بودند، کشته شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشستی خبری در «بروکسل» پایتخت بلژیک برای اولین بار شورش اخیر در زندان «خجند» ولایت «سغد» این کشور را رسما تشریح کرد.
وی گفت: در جریان این شورش 21 نفر شورشگر که به طور عمده به اتهام عضویت در سازمان تروریستی داعش محکوم به حبس شده بودند، کشته شدند.
مهرالدین در شرح این حادثه افزود: نگهبانان و کارمندان این محبس خواستار مذاکرات با شورشیان شدند اما آنها همچنان به مقاومت ادامه داده و چند تنی حتی تلاش به فرار از زندان کردند.
وی گفت: 12 تن از زندانیان کشته شده به خاطر شرکت در درگیری های مسلحانه در سوریه و عراق در صفوف داعش، 3 نفر دیگر عضو گروه افراطی «انصار الله»، «جندالله» و «حرکت اسلامی ازبکستان» و بقیه 6 نفر برای انجام جنایاتی سنگین نظیر قتل و قاچاق مواد مخدر به میزان بالا محکوم به زندان شده بودند.
مهرالدین طی این نشست اطلاعات درباره کشته شدن 2 نفر کارمند و مجروح شدن 5 نفر نگهبان این زندان درجریان شورش را نیز تایید کرد و گفت که درحال حاضر گروه ویژه ای از دادستانی کل تاجیکستان مشغول تحقیق این حادثه است.
قبلا رسانه های تاجیکستان به استناد منابعی از کشته شدن 47 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر زندانی گزارش داده بودند.
همچنین گفته شده است که در پی این شورش خونین 7 نفر از مسئولین و کارمندان این زندان نیز بازداشت شدند.
این شورش در شب 7 نوامبر رخ داد که طی آن زندانیان مسلح با سلاح سرد با نگهبانان و کارمندان این زندان درگیر و در نهایت از سوی نیروهای ویژه پلیس سرکوب شدند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان