حمید فتاحی در نشستی با نمایندگان پیام رسان های داخلی اظهار داشت: در کشور شبکه های اجتماعی زیادی با 30 تا 40میلیون کاربر وجود دارد اما برخی از اینها موفق هستند.
نشست تحلیلی بررسی چرایی مهاجرت نکردن مردم به پیامرسانهای داخلی با حضور حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، احسان قاضی زاده هاشمی، رییس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، مهدی داوری مدیرعامل پیام رسان بیسفون پلاس، محسن غفاری مدیرعامل پیامرسان ایتا، ایمان عیسیزاده مدیر فنی پیامرسان سروش توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علل نبود اقبال کافی از سوی مردم به پیامرسانهای داخلی یادآوری کرد: از سال گذشته سند حمایت از پیامرسانهای داخلی که نتیجه تلاش 18 ماهه دستگاههای مختلف کشور بود، در شورای عالی فضای مجازی تصویب و به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و سپس رییس جمهوری نیز آن را ابلاغ کرد.
وی افزود: در این سند، ابعاد زیادی وجود داشته و برای همه نهادها و دستگاهها تکالیفی تعیین شده بود که در مرکز ملی فضای مجازی وظایف مشخص و به همه نهادهای مسوول ابلاغ شد و از این موارد 5-6 مورد به وزارت ارتباطات مربوط می شد.
**دستگاه ها حمایت نکردند
به گفته فتاحی، در این سند، دستگاههای دیگر به وظایف خود آنچنان که باید عمل نکردند که اگر آنها هم به وظایفشان عمل میکردند، حتما مردم به پیامرسانهای داخلی مهاجرت میکردند یا اقبال قابل قبولی انجام می شد.
وی افزود: پیامرسانهای داخلی از زمان اجرای این سند که دیماه سال گذشته بود، رشد 10 تا 12برابری داشتند که بسیار ارزشمند است. همچنین در تمام شرکتهای دانش بنیان فعال در این حوزه تا امروز یک تولید دانش جدید صورت گرفته است.
**تصمیمات سینوسی مسوولان، مردم را بی اعتماد میکند
رییس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی هم گفت: در اسفند سال گذشته و با توجه به مسائلی که در آن زمان پیرامون اهمیت پیامرسانها مطرح شده بود، یک جلسه چند ساعته غیرعلنی با مسوولان مرکز ملی فضای مجازی در مجلس برگزار شد که گزارشهای مطرحشده در آن جلسه، نمایندگان را تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل قرار شد در ابتدای سال جدید، کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس تشکیل شود که بعد تبدیل به یک کمیته ذیل کمیسیون فرهنگی شد.
احسان قاضیزاده هاشمی ادامه داد: این کمیته کافی نبود، بنابراین مقرر شد فراکسیونی با 71 عضو از نمایندگان تشکیل شود که همه حوزههای مرتبط با فضای مجازی در آن باشند.
وی با بیان این که متاسفانه در کشور قوانین خاص فضای مجازی بسیار کم است و باید در این زمینه تلاش کرد گفت: در یکسال اخیر که بحث پیامرسانهای داخلی مطرح شده تصمیمات متناقض زیادی در این زمینه اتخاذ و در مجموع فضای بیثباتی از نظر سیاستگذاری ایجاد شد.
به عقیده قاضی زاده هاشمی، تصمیمات سینوسی مسوولان، بیش از آنکه به خود پیامرسانهای داخلی لطمه میزند، اعتماد مردم را خدشهدار میکند.
**گلایه های نمایندگان پیام رسان های داخلی
در ادامه این نشست، مدیر فنی پیامرسان منتخب سروش اظهار کرد: ما در دوران بعد از فیلترینگ تلگرام 30 سرور داشتیم و 10 میلیون کاربر را پوشش دادیم. در روزهای اولیه اختلالهایی در سروش مشاهده شد که آن هم به دلیل هجوم گسترده و یکباره مردم به پیامرسان ما بود. ایمان عیسیزاده افزود: با وجود اینکه 30 سرور برای پشتیبانی از 10 میلیون کاربر بسیار کم است اما توانستیم به مرور و با رفع نقایص و ارتقاء توانمندیهای پیامرسان سروش، اختلالات را رفع کنیم و سرویس خوبی به کاربران ارائه دهیم.
وی ادامه داد: متاسفانه از نظر سختافزاری امکانات خیلی بیشتری نیاز است که باید در این زمینه حمایتهای بیشتری صورت گیرد. وظیفه ما به عنوان پیامرسان این است که به فکر ساختار نرمافزار و قابلیتهای پیامرسان خود باشیم اما متاسفانه در زمان حاضر همه دغدغه و درگیری ما این شده که سختافزارهای ما بتوانند سرویس خوب به کاربر ارائه کنند.
مدیر فنی پیامرسان منتخب سروش تاکید کرد: اینکه چرا مردم در حد انتظار به پیامرسانهای داخلی اقبال نشان ندادند، ربطی به مسائل فنی ندارد بلکه دلایل اجتماعی دیگری دارد که قبلا بیان شده است.یکی از ایرادات اصلی مرکز ملی فضای مجازی، نقش کمرنگ وزارت ارتباطات در این مرکز است.
همچنین مدیر پیام رسان ایتاء گفت: یکی از ایرادات اساسی مرکز ملی فضای مجازی این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان صاحب و مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نقش کافی در این مرکز ندارد و در تصمیمگیریها نیز مشارکت چندانی ندارد. این اشتباه بزرگی است که وزارت ارتباطات در مرکز ملی فضای مجازی در جریان بسیاری از مسائل نباشد.
وی در خصوص تصمیم اخیر مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: آیتمهایی که بر مبنای آن این تصمیم گرفته شد، شفاف نیست و ما از آنها اطلاع نداریم. دوستان مرکز ملی حتی نیامدند تا از نزدیک در جریان کار ما قرار گیرند. آنها باید به ما اطلاع میدادند و ما را در جریان جزئیات و آیتمهای این تصمیم قرار میدادند. با این حال ما امیدوار هستیم، این دو پیامرسانی که انتخاب شدند، بتوانند در این جنگ رسانهای که دشمن علیه ما راه انداخته، کشور را از ابزارهای خارجی مستقل کنند.
مدیر پیام رسان ایتا در خصوص علل عدم اقبال کافی مردم به پیامرسانهای داخلی گفت: اول باید تأکید کنم که با نصب 33 میلیونی کاربران در دو نرمافزار هاتگرام و تلگرام طلایی، مشخص شد که مردم به نظام جمهوری اسلامی اعتماد دارند اما پیامرسانهای داخلی باید تقویت میشدند. درست است که حمایتهای وزارت ارتباطات بر طبق تکالیف مرکز ملی به صورت کامل انجام شد اما باید حمایتهای بیشتری در این زمینه انجام شود. آنطور که گفته شده بود، قرار بود هاتگرام و تلگرام طلایی تا جذب 8 میلیون کاربر ادامه فعالیت دهند تا در این مدت پیامرسانهای داخلی بتوانند خود را تقویت کنند. اما وقتی فعالیت آنها ادامه پیدا کرد، طبیعی است که مردم احساس نیاز نکنند که به یک ابزار داخلی مراجعه کنند، چرا که تلگرام نیاز آنها را برطرف میکند.
در ادامه این نشست، مهدی داوری مدیر پیامرسان بیسفون پلاس اظهار کرد: برای اینکه پیام رسانهای داخلی موفق شوند، باید همه بخواهیم و به یک عزم ملی نیاز است که در حال حاضر من آن را نمیبینم. این یک واقعیت است که ما به ابزارهای خارجی معتاد هستیم و برای ترک این اعتیاد یک عزم جدی لازم است اما نه تنها چنین عزمی وجود ندارد بلکه به همان حداقل تکالیفی که در سند شورای عالی فضای مجازی آمده بود، عمل نشده و حداکثر 10 درصد از آن موارد عملی شدهاند.
وی افزود: وزارت ارتباطات تا جایی که توانست کمک کرد اما متاسفانه بقیه دستگاهها به تکالیف خود عمل نکردند و حتی یک قدم هم برنداشتند. از سال 91 که ما فعالیت خود را آغاز کردیم، دستگاههای مورد اشاره حتی یکبار نیامدند از مجموعه ما بازدید کنند تا در جریان نوع فعالیت ما قرار گیرند و فقط از سروش و گپ بازدید کردند.
تا به حال شنیده اید که بگویند یک نفر در کارش غرق شده و جایی برای زندگی شخصی نگذاشته است؟ تا به حال شده یک نفر را ببینید که به خاطر کار قید خانواده را بزند و طلاق بگیرد؟ به نظر می رسد این نوع آدمها کم نیستند.