arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۱ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷

روسیه خروج آمریکا از پیمان موشکی را نشانه ضعف خواند

دبیر کل منع گسترش سلاح های اتمی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت که تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از «پیمان منع موشک های کوتاه و میان برد» نشان دهنده ضعف این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسیه خروج آمریکا از پیمان موشکی را نشانه ضعف خواند«ولادیمیر یرماکوف» افزود: «آمریکایی ها به جای نشستن پشت میز مذاکره و بررسی موضوع، اظهارات بی اساس تحویل رسانه ها می دهند.»
به گفته یرماکوف، کشوری که احساس قدرت می کند با دیگران مذاکره می کند و بر همین اساس روسیه آماده مذاکراه است و از هرگونه گفت وگو در خصوص مسائل مختلف استقبال می کند.
وی تصریح کرد: روسیه آمادگی دارد به هر گونه نگرانی در ارتباط با پیمان منع موشک های کوتاه و میان برد پاسخ دهد هر چند که به طور کامل به مفاد این پیمان پایبند بوده و در چارچوب این پیمان حرکت کرده است.
به گفته وی، آمریکا هیچ سند و مدرک معتبری مبنی بر نقض این پیمان از سوی روسیه ندارد ضمن اینکه مسکو هیچ وقت تصمیم نگرفته است که از این پیمان خارج شود.
یرماکوف ابراز امیدواری کرد: آمریکا دست به اقدامات نسنجیده در خصوص این پیمان نزند هر چند که روسیه برای هر واکنشی در این زمینه آماده است.
وی به صورت تلویحی به غرب هشدار داد و گفت: کسانی که با توضیحات رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه قانع نمی شوند مجبور خواهند شد سخنان وزیر دفاع روسیه را به دقت گوش کنند.
سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه چندی پیش گفته بود که اروپا باید عواقب استقرار موشک های میان برد در قلمرو خود را پس از خروج آمریکا از پیمان موشکی درک کند.
وی افزود: در واقع می توان گفت خروج آمریکا از پیمان موشکی در وهله نخست اروپایی ها را با مشکل مواجه می کند بنابراین انتظار می رود آنها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا بیشتر در مورد این مساله بحث و گفت وگو کنند.
گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.
سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست. 

نظرات بینندگان