arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۳۴۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷

روزنامه جوان: برکناری ‎ظریف کار مجلسی نیست که با ‎موگرینی عکس یادگاری می‌اندازد/ نمایندگان چه در ‎استیضاح موفق شوند و چه نشوند، بازی را به ظریف باخته‌اند/ حالا وقت اتحاد مقابل ‎امریکا و اروپا است

برخی نمایندگان مجلس درپی جمع آوری امضا برای استیضاح ظریف هستند، کاری بیهوده و البته مضر. در این اقدام نه وقت شناسی هست، نه موضوع شناسی، نه وزیرشناسی و نه خود (مجلس) شناسی.زمان دعوا را اشتباه انتخاب کرده‌اید. حالا وقت اتحاد مقابل امریکا و اروپا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روزنامه جوان نوشت: برخی نمایندگان مجلس درپی جمع آوری امضا برای استیضاح ظریف هستند، کاری بیهوده و البته مضر. در این اقدام نه وقت شناسی هست، نه موضوع شناسی، نه وزیرشناسی و نه خود (مجلس) شناسی.

نمایندگانی که در فکر استیضاح وزیر خارجه‌اند، وقت‌شناسی نکرده‌اند. از چند جهت الان وقت استیضاح و یقه‌گیری نیست. یکی از این جهات، موقعیت ما در برابر دشمن است. ایران باید امروز به دنیا نشان دهد که اگر با تحریم و تحدید دشمن خارجی روبه رو شود، انعطاف بسیار زیادی در سیاست داخلی برای رسیدن به مرز‌های انسجام و وحدت ملی نشان می‌دهد. ظریف نیز پس از آنکه امریکا مقابل چشمان ناباور او از برجام خارج شد، آنجا که باید مقابل امریکا موضع بگیرد، وضعش و موضع‌گیری‌هایش بسیار بهتر از گذشته شده است. پس زمان دعوا را اشتباه انتخاب کرده‌اید. حالا وقت اتحاد مقابل امریکا و اروپا است.

امضاکنندگان استیضاح، موضوع‌شناسی خوبی هم نکرده‌اند. «مسئله ظریف» برجام است، نه پولشویی و گروه ویژه اقدام مالی. اگر روزی کسی بخواهد سوالی بکند و کسی هم بخواهد پاسخی بدهد، باید در موضوع برجام باشد. تغییر مسئله و موضوع از برجام به پولشویی، اگر یک سهو و اشتباه راهبردی فرض نشود، انسان را به اشتباه می‌اندازد که نکند استیضاح کنندگان، با تغییر «مسئله ظریف»، قصد پاکسازی آن صورت مسئله بزرگ را در یک اقدام تاکتیکی دارند!

طرفداران استیضاح، وزیر شناس خوبی هم نیستند. استیضاح و تغییر وزیر خارجه شبیه استیضاح وزیران کار و راه- که خواست و رضایت رئیس‌جمهور نیز با آن دو استیضاح بود- نیست. ظریف هم دیگر ظریف قبل از خروج امریکا از برجام نیست. شما با استیضاح می‌خواهید به برکناری برسید، اما مجلس الان باید شرایط را برای ماندن ظریف و مطالبه وعده‌های دولت درباره برجام و وعده نتیجه گرفتن از تعامل با غرب در سیاست خارجی، فراهم کند، نه اینکه مثلاً مجلس، ظریف را برکنار کند و شخص دیگری بیاید که نه وعده‌ای داده است و نه مسئولیتی داشته است و آنگاه همان کار ظریف را دنبال کند و مجلس هم به تماشای او بنشیند! نمایندگان چه در استیضاح وزیر خارجه، موفق به برکناری او شوند و چه نشوند، بازی را به ظریف باخته‌اند.

اگر استیضاح، رای نیاورد، گویی برجام و ادعای پولشویی رای آورده است! و اگر استیضاح رای بیاورد، آن‌کس که از وزارت خارجه می‌رود، یک قهرمان ملی می‌شود که «داشت تلاشش را می‌کرد»، اما مجلس نگذاشت؛ و بالاخره امضاکنندگان استیضاح، مجلس شناس خوبی هم نیستند. مجلس دهم نشان داده است که مجلس تصمیم‌سازی نیست. اگرچه مجلس در راس امور است، اما این نمایندگان هستند که باید نشان دهند در راس امور بودن را می‌فهمند و قدر می‌دانند. برکناری وزیر امور خارجه - به فرض- کار مجلس دهم نیست که با موگرینی، عکس یادگاری می‌اندازد! بلکه مجلسی می‌خواهد که در اخلاق و سیاست و تدبیر و رای، عصاره هزاران سال فرهنگ و تمدن ملت ایران باشد.

مجلس شورای اسلامی می‌تواند به جای این کار‌های بی‌نتیجه، از وزیر خارجه کشور چند مطالبه داشته باشد: آقای وزیر خارجه! زین پس، کار سیاست داخلی را به داخلی‌ها بسپارید. مطلوب ما - با کمی چشم‌پوشی- آن ظریفی است که در کنفرانس رم ظاهر شد، نه ظریفی که در دام سایت وابسته به رئیس مجلس می‌افتد. آقای ظریف! مشکل ما با امریکاست و نه با ترامپ. لطفاً در اظهارنظرهایتان اگر اعتراضی داشتید، به امریکا بگویید نه به ترامپ. آقای وزیر! روی یک تکه کاغذ بنویسید: «تجربه امریکا» و آن را با خود به اروپا ببرید و هرگاه خواستید با اروپا بر سر یک میز بنشینید، آن را جلوی رو بگذارید تا دست کم تکرار مکررات نشود.

کار استیضاح ظریف را کنار بگذارید. او که با کری قدم‌ها زده است و برای برجام، مدال گرفته است و حالا چیزی را که برایش مدال گرفته از دست داده است، با این تجربه‌ها قطعاً به کسی که نه چیزی به دست آورده و نه چیزی از دست داده و نه قدمی زده است، ترجیح دارد. ظریف در ساعت پاسخگویی به «مسئله برجام» به سر می‌برد و نه در وقت برکناری به خاطر ادعای پولشویی.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
1
9
دشمن ظریف
محمد مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
14
3
تحلیل دقیق و درستی است.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
4
4
اتفاقا الان وقت ان است که جلوی دزدان بیت المال را مجلسیان شجاع و پاکدست بگیرند .
تا دزدان و مختلسین و رانتخواران در کشور در این حجم و اندازه کار میکنند اصلا نباید از هیچ دشمن خارجی ترسید و اینها هزار برابر اسراییل دشمن تر هستند
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
14
جوان جان پول کثیف پولشویی چه می شود؟
داوود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
1
18
مجلس یک استیضاح در اختیار دارد و هفته ای یکبار آنرا پیش میکشد که یعنی ما احساس مسوولیت میکنیم. به خاطر یک جمله که قبلا هزار نفر دیگر آنرا تکرار کرده اند میخواهند وزیر را زیر بکشند.بک لج و لجبازی بچگانه در زمانه ای ریر مشکلات داریم خرد میشویم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
17
همه می دارند تندروهای داخلی بیش از اسرائیل و ترامپ به برجام و مملکت ضربه زده اند
gaber
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
6
چرا مهمترین موضوع روزنامه جوان در این گیر و دار تحریم هنوز برجامه و پولشویی در درجه دوم .؟ پولشویی اگر انجام بشه اتفاقا همان برجامه . شفاف نبودن مالی در صورت خارج نشدن ترامپ از برجام باز عایدی نداشت. مهمتر از برجام رفع پولهای کثیف و حرام و بیحساب و کتابه که ایکاش روحانی قبل از برجام انجام میداد و جوان میخواد فساد پولی را کم جلوه بده . یکبار از گلوی اینها نشنیدیم که بگویند اندکی انحراف مالی هست. گاها شک میکنیم که اینها واقعا انقلابی هستند یا نفوذی . اگر فساد از بین نرود برجام با نرامپ و بی ترامپ شکست خورده هست و اگر فساد برود ترامپ هم هیچ غلطی نمیتواند بکند این جمله امام موقعی گفت که همه پاک و صورتحسابهای همه دولتیها و بقیه و... شسته و منزه بود
اکسیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
1
0
گرچه با بعضی نکات متن موافق نیستم اما در مجموع بصیرت یعنی همین . افسوس ک تندروها از دو طرف و بخصوص این گروه امضا کننده استیضاح ظریف در کارشان تفکرات سیاسی و پسندهای جناحی مقدم بر همه چیز است. مواضع این جریان همیشه با افراط و تفریط آمیخته بودهه. گرچه استیضاح حداقل آراء را هم کسب نمیکند. و با اینکه خودشان آگاه ب این هستند و البته میدانند ک استیضاحشان را پس خواهند گرفت و برگزار هم نخواهد شد. بزرگترین مصادیق بی بصیرتی ،وقت نشناسی،و درد نشناسی همین است. در این زمان انسجام داخلی یک ضرورت حیاتی است. لطمه زدن ب این انسجام ب بهانه های بی اهمیت اصلا قابل توجیه نیست. فرض کنیم جلسه استیضاح برگزار میشود. چ مطالبی در این جلسه عنوان خواهد شد؟ایا مطالب مطرح شده در چنین جلسه استیضاحی بر وفق مراد طراحان خواهد بود؟تمام حاکمیت و همه مردم از چنین جلسه ای ضرر میبینند. نتیجه هر چ ک باشد. تکرار میکنم.جلسه برگزار نخواهد شد و طراحان استیضاح اینرا میدانند ولی باز.......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
1
درود برظریف.
این نفهم ها هم هیچ غلطی نمیتونن بکنن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
برای مبارزه با پول شویی عزمی مردمی لازمه.یکی از مصادیق تخلفات مالی عدم پرداخت مالیات است،آیا مردم حاضر هستند اطلاعات مالی خود را در اختیار دولت قرار بدهند تا دولت بتواند با حساب رسی درست از آن ها مالیات دقیق دریافت کند؟
مردمی که حاضر نیستند اطلاعات مالیشان را حتی خانواده آن ها بدانند آیا راضی به دادن اطلاعات به دولت می شوند؟
از طرف دیگر ، دولتی که راضی نیست برخی از قراردادهای بین المللی اقتصادی خود را شفاف بیان کند چه شده الان به فکر شفافیت مالی در تراکنشات بانکی افتاده است ، شفافیتی که توسط یک نهاد مستقل راستی آزمایی شده و در صورت درخواست دیگر کشور ها اطلاعات آن تراکنش ها به دیگر کشور ها منتقل خواهد شد؟
در آخر تا زمانی که مردم به تفکری شفاف رای ندهند و در انتخاب های خود دقت نکنند آش همین آش است و کاسه همین کاسه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
نمایندگان کدام حزب بودند که با موگرینی عکس گرفتندالبته استیضاح های این مجلس ثابت شده که آبکی است و خودشان را مصخره میکنند چون مشخصه این مجلس بی توجه ترین نمایندگان به مشکلات کشور و مردم را در خود جای داده که در تاریخ ثبت میشود
نظرات بینندگان