arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۴۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷
الاخبار:

ترامپ به جای ترور خاشقجی، همچنان از ایران حرف می زند؛ اما آیا محاسبات او درباره بن سلمان دقیق است؟

«جهان مکانی به شدت خطرناک است!». این بخشی از صحبتهای ترامپ در خصوص ترور جمال خاشقجی است؛ در حالی که به نظر می رسد ولی عهد سعودی در حال آماده شدن برای شرکت در نشست گروه 20 است که قرار است ماه اینده در بوینس آیرس برگزار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ به جای ترور خاشقجی، همچنان از ایران حرف می زند؛ محاسبان او درباره بن سلمان تا چه اندازه دقیق است؟

الاخبار نوشت: «جهان مکانی به شدت خطرناک است!». این بخشی از صحبتهای ترامپ در خصوص ترور جمال خاشقجی است؛ در حالی که به نظر می رسد ولی عهد سعودی در حال آماده شدن برای شرکت در نشست گروه 20 است که قرار است ماه اینده در بوینس آیرس برگزار شود!

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: از ابتدا، عنوان«جهان مکانی به شدت خطرناک است!» تلاش می کند مشکل را تغییر دهد؛ چرا که در آن به ترور وحشیانه خاشقجی توجهی نشده است و در مقابل، ایران در مرکز توجهات رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است. ترامپ نقد گزنده خود در مورد ایران را اینگونه شروع می کند:«ایران مسئول جنگ خونینی است که در یمن علیه عربستان به راه افتاده است. علاوه بر اینکه از گروه تروریستی حزب الله در لبنان حمایت می کند و بشار اسد دیکتاتور نیز مورد حمایت آن است. ایرانی ها، آمریکایی های بی گناه زیادی را در امتداد خاورمیانه به قتل رساندند. ایران با قدرت می گوید:« مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل». این کشور اولین حامی مالی تروریسم جهانی است!»

می توانیم حقایقی را برای رئیس جمهور ایالات متحده یادآور شویم:« این عربستان بود که جنگ علیه یمن را شروع کرد؛ دخالت آمریکا در عراق، استقرار این کشور را بر هم زد و اگر ایرانی ها آمریکایی ها را به قتل رساندند؛ امریکایی ها هم از جنگ دائمی علیه ایران حمایت می کنند؛ تنها آمریکا و اسرائیل، حامیان اصلی تروریسم جهانی هستند و ... اما می دانیم که رئیس جمهور آمریکا تاریخ منطقه را نمی شناسد و تخصصی در مسائل جغرافیای سیاسی ندارد. علاوه بر اینکه می توانیم بر یک نکته تاکید کنیم: در حالی که ترامپ برای بسیج جهان عرب و اسرائیل علیه ایران تلاش می کند، سیاست سعودی را تایید کرده و حمایت قدرتمندی از بن سلمان می کند.

در این میان، ترامپ تاکید می کند که در صورت خروج ایرانی ها از یمن، عربستان هم نیروهای خود را از این کشور خارج می کند! این در حالی است که خود از تجاوز سعودیها به یمن و ویرانی این کشور، آگاه بوده و این حقیقت را می داند که دخالت محدود ایرانی ها در این جنگ، تنها در پاسخ به تجاوز سعودی ها صورت گرفت؛ چرا که حوثی ها به دنبال هم پیمانی برای مقابله با متجاوزان سعودی بودند. در واقع، برای خود ترامپ هم دشوار است که از برتری اخلاقی دشمنش، یعنی ایران، در مقایسه با هم پیمانش، عربستان، صحبت نکند، با این حال، چاره ای جز حمایت از حامی مالی خود، عربستان ندارد.

بن سلمان در نشست گروه 20؟

آیا کنگره در تبرئه عربستان از ترامپ تبعیت می کند؟ ترامپ هر گونه پیشنهادی که با سلامت و امنیت کامل آمریکا تناسب نداشته باشد را بعید می شمارد؛ بویژه آنکه مملکت سعودی نقش مهمی در بالا یا پایین رفتن قیمتهای نفت دارد. ترامپ در این باره تصریح می کند:« در جهانی خطرناک، برای تضمین دفاع ایالات متحده از منافع ملی اش تلاش می کنم.» اما آیا حتی براساس واقعیت سیاسی، این محاسبات درست است؟ در طول سالهای اندک حکومت بن سلمان، وی جنگ ویران کننده ای علیه یمن را به راه انداخت، بحران با قطر را آغاز کرد، نخست وزیر لبنان را ربود و حمله ای را علیه مخالفان داخلی خود ترتیب داد. ایا این شاهزاده نا متعادل، هم پیمان مورد اعتماد ایالات متحده است؟ بسیاری از مردم و مسئولان نظامی و اطلاعاتی در آمریکا در این مساله تردید دارند.

پس از این اظهار نظرهای ترامپ، به واکنش دولتهای اروپایی چشم دوخته ایم و در حالی که تعدادی از آنها از تصمیم خود برای توقف صادرات سلاح به عربستان صحبت می کنند، فرانسه صادرات سلاح خود به این کشور را ادامه می دهد.

به نظر می رسد پاریس خود را آماده کرده است تا از جنایت اخیر سعودیها نیز چشم پوشی کرده و به شراکت با مملکتی ادامه دهد که سیاستهای آن منطقه را به اتش می کشد.

نشست گروه 20 در بوینس آیرس ارژانتین، اولین آزمون ولی عهد سعودی پس از تبرئه او توسط ترامپ خواهد بود. آیا مکرون هم مصافحه با بن سلمان را خواهد پذیرفت؟!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
ترامپ داماد یهودی دارد اگر صهیونیسم هم نباشد.من فکر میکنم قبل از اینکه شو من رئیس جمهور شود متنفر بوده از ایران و ایرانی که حالا اینطوری به این شدت گیر داده!این یک واقعیت است؟مثلأ من هم بشدت از معتاد صفر هروئینی و الکلی خفنی و قرتی و همجنس باز بشدت متنفرم اگر یک روز رئیس جهان شوم ۴۸ ساعته همه را تیر باران میکنم خخ.........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
1
جدی نگیریدش ترامپ رو
گوسفند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
1
1
مگر شما به جای پرداختن به مسايل داخلی کشور یکسره از خاشقچی حرف نزدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان