arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

معاون قوانین مجلس: ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت کودکان و نوجوانان در مجلس رفع شد

حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس از رفع ایرادت شورای نگهبان به لایحه حمایت کودکان و نوجوانان در مجلس خبر داد و گفت که لایحه پیمان حقوق کودک دو پروتکل اختیاری دارد که لایحه الحاق دولت ایران مطرح است. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست نیز تصویب شده و آیین‌‌نامه‌‌های اجرایی قانون حمایت تصویب شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون قوانین مجلس: ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت کودکان و نوجوانان در مجلس رفع شد

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی از رفع ایرادت شورای نگهبان به لایحه حمایت کودکان و نوجوانان در مجلس خبر داد.

حسین میرمحمدصادقی پیش از ظهر امروز در کنفرانس منطقه‌‌‌ای حقوق کودک گفت: بحثی که در این کنفرانس مطرح می‌شود، بسیار مهم است. امروز کار کردن در حوزه حقوق کودک از یک جهت مشکل است زیرا جزو اقشار آسیب‌‌‌پذیر هستند و طبعا تلاش و کوششی را می‌طلبد و از آن جهت سهل است که تلاش کشورها برای این حوزه بیشتر است و این را از تعدد نهادهای مردم‌‌‌نهاد مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیمان حقوق کودک که در سال ١٩٩٠ مفتوح شد، تنها هفت ماه طول کشید که جنبه لازم‌‌الاجرا پیدا کند که اگر مقایسه کنیم برای برخی پیمان‌‌ها، این زمان ١٠ سال بود. در قوانین ما از قدیم پیش‌‌‌‌بینی‌‌‌هایی در حمایت از کودکان بوده است. بحث تربیت، نگهداری و پرداخت نفقه است تا قانون کار که در حد خودشان تلاش کردند.

این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در سال ١٣٩٢ در دو قانون آیین دادرسی کیفری و حقوق اسلامی پیش‌‌بینی‌‌‌های خوبی برای کودکان انجام شد، اظهار داشت: در آیین دادسی کیفری محاکم مخصوص پیش‌‌‌بینی شد که هر دو قانون را می‌توان نقطه عطف دانست. طبعا بنده باید از طرف مجلس فهرستی را خدمت‌تان عرض کنم. در راس همان لایحه حمایت کودکان و نوجوانان است که در مجلس تصویب نهایی شد، امروز صبح ایرادات شورای نگهبان مطرح شد و بخشی به کمیسیون ارجاع شد.

میرمحمدصادقی افزود: لایحه دیگر لایحه رسیدگی به جرائم اطفال است. لایحه پیمان حقوق کودک که دو پروتکل اختیاری دارد که لایحه الحاق دولت ایران مطرح است. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست نیز تصویب شده و آیین‌‌نامه‌‌های اجرایی قانون حمایت تصویب شده است. درخصوص لایحه اخیر که متعاقب ایرادات شورای نگهبان به مجلس ارجاع شده، پیش‌‌بینی‌‌‌های خوبی صورت گرفته است. سن بلوغ و وضعیت مخاطره‌‌آمیز در این قانون در نظر گرفته شده است. بحث پلیس کودک و اعطای شناسنامه هم مطرح شده و همچنین بیمه سلامت پیش‌‌‌بینی شده است. تکلیف والدین نیز در این لایحه ذکر شده است.

وی با بیان اینکه آزار، سوءاستفاده جنسی و معاملات در این مورد و همچنین بحث خودکشی و موجبات خودکشی، بهره‌‌‌کشی از اطفال، گزارش کردن وقوع جرم علیه اطفال جرم تلقی شده است، تصریح کرد: افشای هویت کودک بزه‌‌دیده مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بحران خسارت به طفل پیش‌‌‌بینی شده است که مجموعه خوبی برای حداقل حمایت‌ها است.

رئیس کرسی حقوق‌بشر، صلح و دموکراسی یونسکو درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان شش ایراد گرفته که کم‌‌اهمیت هستند و مشکل اساسی ایجاد نمی‌‌‌کند. شورای نگهبان برخی ابهامات را مطرح کرده که قابل رفع است. در خصوص پوشش بیمه‌‌‌ای و منابع تامین آن و آزار عاطفی ابهامات وجود داشت که واژه عاطفی امروز در مجلس حذف شد.

میرمحمدصادقی اضافه کرد: بحث افشای هویت کسی که وقوع جرم علیه کودک را گزارش می‌دهد، جز با رضایت خود او و موجب قانون ممنوع است. شورای نگهبان موازین شرعی را هم اضافه کرده است. بنابراین جز در یک مورد که مقرر شد به کمیسیون ارجاع شود، سایر ایرادات رفع شد. در آینده نزدیک شاهد لازم‌‌‌‌الاجرا شدن این قانون هستیم. از نظر دینی کودکان عطیه الهی هستند که رعایت حرمت آنها تامید شده است. برخی جنایات بزرگسالان مربوط به دوران کودکی می‌شود.

منبع: ایلنا
برچسب ها: مجلس ، شورای نگهبان
نظرات بینندگان