arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

ترامپ جنرال موتورز را تهدید کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به طور تلویحی تهدید کرد که در واکنش به تصمیم شرکت خودروسازی «جنرال موتورز» در خصوص تعطیلی کارخانه های خود در آمریکا و اخراج کارگرانش، تعرفه های جدیدی را بر واردات خودرو وضع می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش تارنمای خبری نشریه هیل، وی در توییت هایی چنین استدلال کرد که اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات کامیون های سبک، خودروسازان آمریکایی را تقویت کرده و ممکن است همین رویکرد در مورد خودروها نیز به کار گرفته شود.


ترامپ در توییتی نوشت: اگرما این کار را در مورد خودروهای وارداتی انجام می دادیم، خودروهای بسیار بیشتری در اینجا تولید می شد و جنرال موتورز کارخانه های خود در اوهایو، میشیگان و مریلند را تعطیل نمی کرد.


وی با اشاره به اینکه کشورهای صادر کننده خودرو طی دهه ها از آمریکا ذی نفع شده اند، هشدار داد که رئیس جمهوری آمریکا قدرت زیادی در ارتباط با این مساله دارد.


در همین حال، گزارش منتشر شده در یک رسانه آلمانی حاکی است که ترامپ در نظر دارد تعرفه 25 درصدی را بر واردات خودرو از همه کشورها به استثنای مکزیک و کانادا اعمال کند.


وی پیشتر تصمیم گرفت که اعمال تعرفه بر خودروهای اروپایی را در ازای موافقت اتحادیه اروپا با خرید مقادیر بیشتری محصول سویا از آمریکا به بعد موکول کند.


تصمیم جنرال موتورز مبنی بر تعطیلی کارخانه های خود در آمریکا و اخراج کارگران، خشم ترامپ را در پی داشته است؛ زیرا وی رونق اقتصاد آمریکا را بازتابی از ریاست جمهوری خود تلقی می کند.


اقدام جنرال موتورز توام با افزایش نرخ بهره و نوسانات بازار بورس، موجب نگرانی هایی در مورد رکود اقتصادی شده و ترامپ را به انتقادگری ترغیب کرده است.


رئیس جمهوری آمریکا از «جرومی پاول» رئیس فدرال رزرو به خاطر سقوط بازار سهام و اخراج کارگران جنرال موتورز انتقاد کرده است.


وی همچنین از گفت و گو با «مری بارا» مدیر عامل جنرال موتورز سخن گفته و تهدید کرده است اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده برای جنرال موتورز برای خودروهای الکتریکی را قطع می کند.


در همین حال، جنرال موتورز اعلام کرده که تقاضای کند برای خرید خودرو در بازارهای آمریکا توام با اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم چین، به فروش این شرکت لطمه زده و جنرال موتورز را به بستن کارخانه های خود در پنج بخش آمریکا وا داشته است.


ترامپ فولاد وارداتی اروپا را نیز هدف تعرفه های خود قرار داده و در توجیه این تصمیم، مدعی شده است که سیل عظیم واردات محصولات اروپایی به آمریکا، امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می کند.


واشنگتن می گوید، تعرفه های اعمال شده بر فلزات، تمهیدی در راستای امنیت ملی آمریکاست؛ اما کشورهای دیگر با این ادعا مخالفند و می گویند اعمال تعرفه ها در راستای تحقق سیاست حمایت از صنایع و فرآورده های داخلی است که به رقبای آمریکا در سراسر جهان آسیب می زند.


این کشورها خواستار جبران خسارت از سوی آمریکا هستند و بدین سبب، تعرفه هایی را بر کالاهای آمریکایی وضع کرده اند.


مناقشه تعرفه ای به جنگ تمام عیار تجاری بین آمریکا و چین تبدیل شده و تنش های تجاری بین واشنگتن و بسیاری از متحدان سنتی اش را تشدید کرده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان