arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

هشدار بانک مرکزی انگلیس درباره سناریوی عدم توافق برگزیت

تازه‌ترین تحقیقات بانک مرکزی انگلیس که در آستانه رأی‌گیری تاریخی پارلمان این کشور درباره توافقنامه برگزیت منتشر شد، نشان می‌دهد که خروج انگلیس بدون توافق با اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را دچار بحران شدیدی خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این تحقیقات حاکی است که در چنین شرایطی رشد اقتصادی انگلیس 8 درصد سقوط خواهد کرد، قیمت مسکن یک‌سوم و ارزش پوند هم به زیر یک دلار کاهش خواهد یافت. هم‌زمان نرخ بی‌کاری 7.5 درصد و تورم 6.5 درصد افزایش داشته و سود بین‌بانکی نیز از 0.75 درصد به 4 درصد خواهد رسید.


رسانه‌های انگلیسی می‌گویند که بروز این وضعیت به‌مراتب بدتر از بحران اقتصادی این کشور در سال‌های 09/2008 است که در جریان آن رشد اقتصادی انگلیس 6.25 درصد افت پیدا کرده بود. این در شرایطی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی انگلیس، این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا به قوانین سازمان تجارت جهانی بازگردد، همکاری‌های اقتصادی با نهادهای اروپایی را کاملاً از دست بدهد و از سال 2022 وارد معاملات جدید با سایر کشورها تجاری شود.


افزون بر این، وزارت دارایی انگلیس صبح امروز با انتشار گزارشی درباره پیامدهای خروج از اتحادیه اروپا هشدار داد که برگزیت تحت هر شرایطی به اقتصاد این کشور آسیب می زند.


بر اساس این گزارش، درصورتی‌که انگلیس در چارچوب توافقنامه برگزیت که یکشنبه گذشته از سوی شورای اروپا به تصویب رسید، از اتحادیه اروپا خارج شود، رشد اقتصادی در این کشور 3.9 درصد کاهش خواهد یافت و درصورتی‌که بدون توافق خارج شود، این رقم به 9.3 درصد می رسد.


فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس پیش‌تر به اسکای نیوز گفته بود که برگزیت به هر شکلی برای اقتصاد مضر است.


بر اساس برنامه اعلام‌شده انگلیس 29 مارس سال آینده از اتحادیه اروپا رسماً خارج خواهد شد و ظرف مدت دو سال به‌تدریج روابط 40 ساله خود با نهادهای اروپایی را متوقف خواهد کرد.


سران 27 کشور اروپایی یکشنبه گذشته پس از 2 سال مذاکرات فشرده میان انگلیس و اتحادیه اروپا، سرانجام در نشست فوق‌العاده بروکسل، توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سند همکاری‌های آینده میان دو طرف را تصویب کردند.


اینک نخست‌وزیر انگلیس دریکی از سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود تلاش می‌کند تا موافقت نمایندگان پارلمان کشورش را در تصویب توافق به‌دست‌آمده، کسب کند. او دوشنبه گذشته اعلام کرد که توافقنامه برگزیت روز 11 دسامبر (20 آذر) در پارلمان به رأی گذاشته خواهد شد.


اکنون که ابعاد زیان‌بار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عریان تر می‌شود، به غیر تعداد معدودی از رسانه‌های دست راستی که همچنان مهاجران را عامل بحران و 'دشمنان جامعه' معرفی می‌کنند، اکثر مطبوعات معتدل و چپ انگلیسی این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا هزینه خروج از اتحادیه اروپا ارزش منع ورود تعداد معدودی مهاجر را دارد؟


تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی اسکای نیوز نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس به ماندن در اتحادیه اروپا گرایش پیداکرده‌اند. این نظرسنجی حاکی است که 51 درصد در مقابل 49 درصد دیگر خواستار ادامه عضویت در اتحادیه اروپا هستند.


به‌غیراز کارشناسان و تحلیل گران سیاسی، اعضاء دولت انگلیس نیز اذعان دارند چنانچه نمایندگان پارلمان در جریان رای گیری یازدهم دسامبر به توافقنامه برگزیت رأی موافق ندهند، دولت «ترزا می» سقوط خواهد کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان