arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

ترفند عجیب هوش مصنوعی گوگل / متوقف کردن حدس ضمایر جنسیتی

به نظر می رسد گوگل بی سر و صدا هوش مصنوعی خود را به شیوه ای پیکربندی کرده که حدس زدن ضمایر جنسیتی یا ادامه دادن جملات بر اساس کلمات جنسی را متوقف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نظر می رسد گوگل بی سر و صدا هوش مصنوعی خود را به شیوه ای پیکربندی کرده که حدس زدن ضمایر جنسیتی یا ادامه دادن جملات بر اساس کلمات جنسی را متوقف کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، اخیرا تکنولوژی "Smart Compose" گوگل، ضمایر مبتنی بر جنسیت را پیشنهاد نمی کند، زیرا خطر این موضوع که بحث هویت جنسی، یا جنسیت افراد به اشتباه حدس زده شده و جنجالی ایجاد کند زیاد است.

این موضوع که اخیرا توسط پل لمبرت؛ پژوهشگر حوزه فناوری و مدیر محصولات جی میل منتشر شده است، نشان می دهد گوگل بدون جلب توجه به دنبال حل نواقص و حاشیه های خود است.

برای مثال وقتی لمبرت تایپ می کند: «من هفته آینده یک سرمایه گذار را میبینم» هوش مصنوعی گوگل یک سوال احتمالی را مطرح کرد: «آیا می خواهید با ایشان ملاقات کنید؟» درواقع هوش مصنوعی به جای او (در انگلیسی ضمایر جنسیتی مثل he یا  she) از ضمیری مبهم استفاده گرد.

پل لمبرت در این خصوص می گوید: "مفاهیم جنسیتی بسیار گسترده و پیچیده هستند و کوچکترین اشتباه می تواند حاشیه ساز شود. "

به نظر می رسد گوگل از مشکلات اخیر شرکت های مطرح فناوری درس گرفته و برای پیشگیری از مشکلات نژادی، جنسیتی و ...  و البته پیشگیری از مجازاتهای احتمالی سخت تلاش می کند.

البته مصرف کنندگان فناوری به سیستم پیشبینی کلمات و عبارات بر اساس هوش مصنوعی عادت دارند و به ندرت از این سیستم احساس نارضایتی می کنند. اما به نظر می رسد گوگل این سیستم ها را همچنان در دست بازبینی و بررسی دارد و نمی خواهد اجازده دهد هیچ نوع حاشیه ای گریبانگیرش شود.

بر اساس آخرین آمارهاف تنها پلتفرم جیمیل 1.5 میلیارد کاربر دارد و بر این اساس نحوه خدمات دهی این سرویس از اهمیت زیادی برخوردار است. سیستمهای قدیمی تر هوش مصنوعی حدسهایی کلیشه ای تر می زدند. برای مثال وقتی صحبت در مورد مردان و مسائل مالی آنان می شد، اغلب از ضمایر مردانه استفاده می شد، چرا که یک فعال حوزه فناوری یا مدیر ارشد مالی را بالقوه مرد در نظر می گرفت اما به نظر می رسد این وضعیت در حال تغییر است.

 

نظرات بینندگان