arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۷۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

صداقت ارزی رئیس کل بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در زمان در اختیارگرفتن سکان سیاست‌گذاری ارزی و پولی کشور تلاش کرده تا کمتر سخنی بگوید که البته به هنگام سخن صریح است و کمتر به ایهام و ابهام در موضع‌گیری باور دارد. او البته در ماه‌های نخستین تلاش کرد تا بازار ارز را به عنوان لنگر‌گاه تعادل‌ساز اقتصاد از تلاطم‌های قیمتی مصون نگه دارد و به همین سبب به جای اصرار بر روش‌ها و سیاست‌های یکسویه تلاش می‌کند تا از فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان نظر بخواهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در زمان در اختیارگرفتن سکان سیاست‌گذاری ارزی و پولی کشور تلاش کرده تا کمتر سخنی بگوید که البته به هنگام سخن صریح است و کمتر به ایهام و ابهام در موضع‌گیری باور دارد.

او البته در ماه‌های نخستین تلاش کرد تا بازار ارز را به عنوان لنگر‌گاه تعادل‌ساز اقتصاد از تلاطم‌های قیمتی مصون نگه دارد و به همین سبب به جای اصرار بر روش‌ها و سیاست‌های یکسویه تلاش می‌کند تا از فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان نظر بخواهد.

البته ممکن است نتیجه نهایی آنچه به عنوان تصمیم ارزی اعلام می‌شود دقیقا با خواسته صادرکنندگان و واردکنندگان همسان نباشد اما تدبیر و صداقت ارزی ایجاب می‌کند در تصمیم‌گیری ارزی جوانب مختلف دیده شود و به همین سبب عبدالناصر همتی باور دارد که صادرکنندگان بازیگران اصلی و مهم بازار ارز و ایجاد ثبات ارزی هستند.

بیان اخیر او در یک گفتگوی تلویزیونی هم را می‌توان از جنس تدبیر و صداقت دانست و سعه‌صدر در برابر نقدها، می‌تواند باب تفاهم و اعتماد را بازنگه دارد البته در این بین برخی نوع ادبیات رئیس کل را بهانه کردند تا فراتر از آنچه گفته شد، به گونه‌ای سخن گفتند که به جای نقد، ماهیت نفی و زیرسوال بردن توان مدیریتی و صلاحیت همتی را به همراه داشت.

بی‌تردید همچنان بر کارایی سامانه ارزی نیما، نقد وارد است و بانک مرکزی خود بهتر می‌داند که عمق بخشیدن به بازار ارز و در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف برای اصلاحات ارزی و رفع اشکالات سامانه نیما، یک ضرورت است و در این مسیر نباید کوتاه‌نگر بود و آنچه همه باید به آن فکر کنیم، ثبات بلندمدت ارزی در شرایط تنگنای کنونی است.

رئیس کل بانک مرکزی خود اهل رسانه‌است و می‌داند که انتقال پیام از طریق رسانه‌ها چه ضرورت‌هایی را طلب می‌کند و رسانه‌های کشور هم البته حساسیت‌ها و تنگناها را در نظر گرفته و تلاش دارند تا به ثبات در بازار ارز و پول یاری رسانند، در این مسیر گاه ممکن است ابهامی رخ دهد و یا سوء تفاهمی ایجاد شود؛ لیکن مهم شفافیت رسانه‌ای و تدبیر سیاست‌گذار است که به حل شدن مشکلات و هموار شدن دست‌اندازها کمک می‌کند. اکنون نه جای تخریب شخصیت‌ها که فرصت نقد سازنده است و همتی را همتی دوچندان باید که بتوان بر چالش‌ها فایق آمد.

منبع : روزنامه همشهري

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
Germany
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
2
6
اینها فیلم هست بدهی صندوقهای باز نشستگی و موسسات ورشکسته م مطالبات معلم ها و هزینه اقدامات فرامرزی رو از گران کردن دلار دادید و خزانه رو برای چند سال از جیب مردم پر کردید حالا با یک تغییر صوری وانمود میکنید سیف مقصر بوده وگر نه چرا محاکمه اش نکردید و بهش مدال هم دادید مردم دراز گوش نیستند!!!!!
نظرات بینندگان