arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۷۲۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

رئیس مجلس ترکیه: ثمره تلاش های تهران، آنکارا و مسکو به تدریج آشکار می شود

رئیس مجلس ترکیه همکاری تهران، آنکارا و مسکو در زمینه حل مساله سوریه را گامی مهم خواند و گفت: هر سه کشور برای پایان این درگیری ها تلاش زیادی انجام دادند و ثمره این تلاش ها به تدریج آشکار می شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس ترکیه:ثمره تلاش های تهران، آنکارا و مسکو به تدریج آشکار می شودیازدهمین نشست مجمع مجالس آسیایی(APA) که ترکیه ریاست دوره ای آن را بر عهده دارد، عصر امروز با شعار 'افزایش رونق اقتصادی آسیا' در استانبول آغاز شد.
رئیس مجلس ترکیه در این نشست اظهار کرد:‌ گفت و گوهایی که در خلال این نشست صورت می گیرد، زمینه ساز تقویت روابط و همکاری های سازنده بین اعضا خواهد بود.
وی با بیان این که جهان امروز در یک مسیر پر تناقض قرار دارد، افزود: جنگ، بیماری، مشکلات محیط زیستی و تغییرات اقلیمی، مهاجرت، قحطی و سایر موارد، زندگی و رفاه انسان ها را تهدید می کند.
رئیس مجلس ملی ترکیه گفت: با وجود اینکه تولید ملی ناخالص کشورهای جهان بیش از 80 تریلیون دلار برآورد می شود، ولی اگر این سرمایه در بین جهانیان به شکل عادلانه تقسیم شود، دیگر چیزی به اسم فقر نداشتیم.
وی بیان کرد: 750 میلیون نفر در جهان از مشکلات چاقی رنج می برند و بیش از 800 میلیون نفر نیز در معرض گرسنگی قرار دارند و بر اساس داده های سازمان ملل 258 میلیون نفر هم بدون وطن و مهاجر بوده و 68 میلیون نفر نیز به دلیل جنگ و خشونت مجبور به مهاجرت شده اند.
یلدریم اضافه کرد: ترکیه بیش از کشورهای دیگر از این مشکلات رنج می برد و حدود چهار میلیون پناهجوی سوری را به دلیل جنگ در این کشور در خاک خود پذیرفته است.
وی آسیا را مهد تمدن خواند و گفت: با این وجود تغییر راه های تجاری مشکلاتی برای این قاره ایجاد کرده و غفلت از توسعه فناوری جهانی موجب عقب ماندگی و طرد شدن این قاره در سده های اخیر شده، اما اکنون با حصول پیشرفت و تلاش، درهای ترقی گشوده شده است.
رییس نهاد قانون گذاری ترکیه خطاب به روسای مجالس و هیات های پارلمانی مجالس آسیایی تاکید کرد: اگر بخواهیم، می توانیم آسیا را به جاذبه جهانی و امید انسان ها تبدیل کنیم و این هدف در حال محقق شدن است.
یلدریم زندگی در دنیای زیبا را حق تمامی انسان ها دانست و افزود: ادامه درگیری و خشونت هیچ فایده ای برای ما ندارد و استفاده موثر از قدرت پارلمانی در راستای بهینه سازی موقعیت و وضعیت وظیفه همه مجالس است و اگر در حل مشکلات همکاری کنیم، می توان با همبستگی، تقسیم مسئولیت و تفاهم زندگی جهانیان را بهبود بخشید.
رئیس مجلس ترکیه خواستار رفع اختلاف در قبرس، قره باغ، سوریه و یمن و بازگشت مسلمانان روهینگیایی تحت خشونت به خانه های خود شد و بیان کرد: سازمان ملل در رابطه با حل این مشکلات ضعیف عمل کرده و شورای امنیت نیز تنها به نفع آن پنج کشور تصمیم گیری و اقدام می کند و باید اصلاحاتی در بدنه آن صورت گیرد.
وی اضافه کرد: اگر رشد اقتصادی به شکل کنونی ادامه داشته باشد، سهم آسیا از کل تولید ملی ناخالص جهانی 51 درصد خواهد بود و احیای راه تاریخ ابریشم مانند سابق در تحقق این امر یاری خواهد کرد.
یلدریم خواستار مبارزه مشترک کشورهای آسیایی با تروریسم شد و ادامه داد: ترکیه 40 سال است که با تروریسم مبارزه می کند و تا به امروز هزاران شهروند خود را در این مسیر از دست داده و تمامی گروه های تروریستی را برای انسانیت و توسعه سطح رفاه کشورها خطرآفرین می داند.
وی تاکید کرد: همان طور که رئیس مجلس ایران عنوان کرد، اعمال تحریم و محدودیت علاوه بر منطقه، در تجارت جهانی نیز تاثیر منفی در پی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به مدت سه روز با مشارکت 23 کشور آسیایی در شهر استانبول برگزار می شود.
مهمترین هدف مجمع مجالس آسیایی، تشکیل پارلمان آسیایی است که تاکنون 10 نشست مجمع عمومی آن به منظور ایجاد زمینه همکاری و هم افزایی در بین کشورهای آسیایی برگزار شده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته به منظور شرکت در این نشست در رأس هیاتی پارلمانی به شهر استانبول ترکیه سفر کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان