arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

رسانه ترک مدعی تامین مالی کودتای ترکیه توسط امارات شد

روزنامه 'ینی شفق' ترکیه مدعی تامین مالی کودتای دو سال پیش ترکیه توسط امارات متحده عربی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این رسانه نزدیک به حاکمیت ترکیه امروز در گزارشی تحت عنوان 'سیستم های تأمین مالی ولیعهدهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی چه طور کار می کند'؟ نوشت: امارات متحده عربی در جریان کودتای 15 جولای 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه سه میلیارد دلار هزینه کرده است.


ینی شفق در این مطلب که به قلم محمت آجت نوشته شده، تأمین مالی کودتای ترکیه توسط امارات متحده عربی را نه یک تئوری توطئه، بلکه اطلاعاتی دقیق عنوان کرد و نوشت: این امر از سوی مقامات آنکارا نیز مطرح شده و از سوی مخاطبان آن هم تکذیب نشده است.
این رسانه همچنین نوشت: تصور عدم ادامه این تأمین مالی در قبل و بعد از کودتای 15 جولای بسیار احمقانه است.
به گزارش ایرنا، دو روز پیش نیز ابراهیم کاراگل سردبیر روزنامه ینی شفق در مقاله ای سؤالی با مضمون 'از طریق ولیعهدهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی چه کسانی تأمین مالی می شوند؟ چه آمادگی هایی انجام می شود؟' مطرح کرد.


ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 25 تیرماه 95 را سازماندهی کرده است.


در کودتای25 تیر ترکیه که از شهر استانبول شروع شده و به اشغال برخی مراکز دولتی و رسانه ای از جمله استانداری استانبول منجر شد، 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.


مقامات ترکیه پیش از این به صورت تلویحی عربستان و امارات متحده عربی را به داشتن نقش در کودتای دو سال پیش در این کشور متهم می کردند ولی با عمیق تر شدن شکاف بین ترکیه و عربستان در پی قتل جمال خاشقچی روزنامه منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، این موضوع بار دیگر به شکل جدی تری مطرح شد.


ترکیه مدعی نقش پشتیبانی از کودتا از سوی آل سعود، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکاست ولی این کشورها هرگونه نقش در کودتای ترکیه را رد کرده اند.


پس از کودتای دو سال پیش ترکیه، با آشکارتر شدن نقش آمریکا در این رویداد به خصوص با خودداری مقامات واشنگتن از استرداد گولن به ترکیه و نیز با مطرح شدن نقش ولیعهد عربستان و امارات متحده عربی در این کودتا، روابط ترکیه با آمریکا و این دو کشور عربی رو به تیرگی گذاشت.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کودتا ، ترکیه ، امارات
نظرات بینندگان