arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷

بلومبرگ: ممکن است قطر برای فشار به ریاض از شورای همکاری خارج شود

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در تحلیلی نوشت ممکن است قطر بهانه‌ای که اخیراً برای خروج از اوپک مطرح کرد را برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس هم مطرح کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک رسانه آمریکایی تحلیل کرده قطر ممکن است برای فشار به عربستان سعودی، از شورای همکاری خلیج فارس هم خارج شود. 

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در این تحلیل با اشاره به خروج ناگهانی قطر از «سازمان کشورهای صادر کننده نفت» (اوپک) نوشته این اقدام سؤال‌های جدی را مطرح کرده مبنی بر اینکه احتمال دارد این خروج مقدمه‌ای برای خروج قطر از شورای همکاری باشد. 

در این گزارش آمده، اگر قطر دست به چنین کاری بزند، این کار سعودی‌ها را ناراحت خواهد کرد و آن‌ها را در تنگنا و شرایط سختی قرار خواهد داد.

بلومبرگ نوشت که  قطر به راحتی می‌تواند از توجیهاتی که بعد از ۲۷ سال از عضویت در اوپک برای خروج از این سازمان مطرح کرد، به شکل قانع کننده‌ای جهت خروج خود  از شورای همکاری خلیج فارس نیز استفاده کند.

این خبرگزاری به اظهارات «حمد بن جاسم»، نخست وزیر اسبق قطر در مورد خروج این کشور از اوپک اشاره کرد که گفته بود اوپک دیگر برای قطری‌ها بی‌فایده بوده و به ضرر منافع ملی این کشور است. 

بلومبرگ نوشته است: «این گونه توجیه‌ها در وضعیت شورای همکاری‌ خلیج فارس دوچندان است؛ به یژه اینکه در بین اعضای این سازمان دو کشور که همان عربستان سعودی و امارات هستند، طی ۱۸ ماه گذشته، تحرکات گسترده‌ای جهت قطع روابط کشورهای عربی با دوحه داشتند».

با این حال، بلومبرگ می‌نویسد: «اگر قطر از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود، این مسئله باعث تقویت این ادعای سعودی و امارات می‌شود که معتقدند خاندان حاکم قطر به دنبال برهم زدن اجماع عربی است. اما اگر دوحه کماکان در این شورا باقی بماند، این اقدام به قطر این فرصت را خواهد داد که بر تعهد خود به شورای همکاری خلیج فارس تأکید کند. نتیجه این، کاهش بحران کشورهای عربی خلیج فارس خواهدبود.»

در پایان این گزارش آمده، به رغم اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال اخراج قطر از شورای همکاری هستند ولی کویت و عمان با این کار مخالف بوده و از آنچه که آن را «قلدری و قلچماقی عربستان» می‌دانند، ناراحت و خشمگین هستند؛ برای همین هم در بحران قطر، بی‌طرف بودند.

گفتنی است «سعد الکعبی»، وزیر انرژی قطر دوشنبه این هفته با بیان اینکه «ما ظرفیت نفتی زیادی نداریم و واقع‌بین هستیم. ظرفیت ما در واقع گاز است»، اعلام کرد که از اوپک خارج می‌شود. اوپک نیز به این تصمیم قطر احترام گذاشت و گفت که اعضای این سازمان حق دارند هر زمان که لازم دانستند از این اوپک خارج شوند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان