arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۵۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷

انتقاد فرمانده مرزبانی ناجا به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره کوله‌برها

فرمانده مرزبانی ناجا با انتقاد از اظهارت یکی از نمایندگان مجلس درباره برخورد با کوله‌برها ، این گونه اظهارات موجب تشویش افکار عمومی خواند و افزود که کوله‌برانی که بر اساس مقررات عمل می‌کنند، مورد برخورد پلیس نیستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با انتقاد از اظهارت یکی از نمایندگان مجلس درباره برخورد با کوله‌برها ، این گونه اظهارات موجب تشویش افکار عمومی خواند و افزود که کوله‌برانی که بر اساس مقررات عمل می‌کنند، مورد برخورد پلیس نیستند.

به گزارش ایسنا، سردار «قاسم رضایی »ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت امنیت مرزها و بیان اینکه « بزرگان می‌فرمایند که امنیت از مرزها آغاز می‌شود » افزود: « اگر مبادی ورودی و خروجی در مرز را کنترل نکنیم به اهداف خود نخواهیم رسید.»

وی با بیان اینکه « در این موضوع باید تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز این سربازان به‌واقع گمنام مرزبانی تأمین شود، » افزود: البته از سال‌های گذشته حرکتی آغاز شده و امیدواریم در این چند سال باقی‌مانده از برنامه ششم این اتفاق بیفتد که تجهیزات موردنیاز به‌ویژه در حوزه دریا، شناور (چون تجهیزات گران‌قیمتی است) در اختیار مرزبان قرار دهد تا بتواند طبق وظایفش در دریا اعمال قانون کند؛ این یکی از نیازمندی‌های جدی مرزبانی‌هاست.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: مرز تعریف و قانون و مقرراتی دارد، اگر مرزنشینان و کسانی که می‌خواهند تردد کنند به این قوانین و مقررات مرزی آشنا نباشند، هم ما را دچار مشکل می‌کنند و هم خودشان دچار مشکل می‌شوند.

سردار رضایی ادامه داد: ضرورت دارد که دستگاه‌های ذی‌ربط مردم را به قوانین و مقررات مرزی آشنا کنند تا جرمی اتفاق نیفتد. بالاخره قانون این‌گونه وضع شده که هرگونه تردد غیرمجاز در مرز جرم است و کسی که مرتکب این عمل شود مجرم شناخته می‌شود، برای اینکه این اتفاق نیفتد نیاز است که آموزش‌های همگانی توسط دستگاه‌های مرتبط مثل آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های تبلیغاتی و صداوسیما صورت بگیرد، این نیز از مطالبات جدی ماست که می‌تواند اقدامی ایجابی باشد؛ قطعاً اگر اقدام ایجابی ضعیف باشد خودبه‌خود اقدام سلبی را تحمیل می‌کند و ما خوش نداریم چنین اقدامی صورت بگیرد.

وی افزود: در شمال غرب، غرب و برخی از مرزهای کشور موضوع «کوله‌بر» عنوان می‌شود، کوله بر نه‌تنها هیچ‌گاه مورد برخورد ما نیست بلکه موردحمایت ما نیز هست، ما مرزنشینان را موردحمایت قرار می‌دهیم؛ مرزنشینان عضوی از مرزبانی و بخشی از توان ما هستند.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه به‌اشتباه تعابیر و تفاسیر متفاوتی از «کوله‌بر» می‌شود، گفت: تعریف کوله‌بر این است که افراد مشخصی می‌توانند در یک زمان و مکان معین، کالای معینی را جابجا کنند؛ این‌که فردی بخواهد در ساعات نیمه‌شب و در ارتفاعات و دره‌ها تردد کند کوله بر است؟ آیا فردی که با خود سلاح حمل می‌کند کوله بر است؟ آیا همراه داشتن کالاهای غیرفرهنگی کوله بری است؟ آیا مقابله‌به‌مثل و تیراندازی به مأموران و مجروح و شهید کردن آنان کوله بری است؟

سردار رضایی ادامه داد: ما مجری قانون هستیم، چرا فردی که تکیه‌ بر کرسی قانون ( قانونگذاری) زده و قانون را وضع کرده، خودش غیر این را در مصاحبه‌هایش تفسیر می‌کند؟ این انصاف نیست. اگر کسی خلاف قانون مصاحبه و اقدام به تشویش افکار عمومی ‌کند نباید به آن رسیدگی کرد؟ نماینده‌ای که در نطق پیش از دستور خود در مجلس اعلام می‌کند کوله‌بران کشته می‌شوند، می‌تواند پاسخ دهد که کدام کوله‌بر؟ آیا فردی که مخل امنیت کشور است کوله بر است؟ کسی که نیمه‌شب مسلح است و با خود مهمات و آرپی‌جی دارد کوله بر است؟ اگر ما مجری قانون نباشیم چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟

وی خاطرنشان کرد: قانون قوانین مرزبانی را وضع کرده و مشخص کرده کدام منطقه قرمز است و رفت‌وآمد در آن بدون اطلاع مرزبانی خلاف و جرم است، آیا رواست که به فردی که در زمان و مکان غیرمجاز تردد می‌کند، با خود جنس و سلاح می‌آورد، تیراندازی می‌کند، مرزبانان را شهید می‌کند، بگویند کوله بر؟

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: این نماینده مجلس باید به مردم و مسئولین پاسخ دهد که چرا و با چه اهداف سیاسی این موضوع را مطرح می‌کند؟ مسئولین ذی‌ربط باید از این فرد سؤال کنند، به چه عنوان مجرم را کوله بر جلوه داده و چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا می‌خواهد تشویش افکار عمومی داشته باشد؟ چه هدف شخصی و حزبی ایجاب کرده از این گفت‌وگوها و اظهارنظرهای خلاف قانون داشته باشد؟ این فرد باید پاسخگو باشد!

سردار رضایی در ادامه انتقاداتش اضافه کرد که « آیا رواست علیه مرزبانی که شب و روز نداشته، دغدغه و استرس دارد و تمام تهدیدها را می‌پذیرد این نوع مصاحبه‌هایی صورت بگیرد؟ » و افزود که اگر کسی که خود را نماینده مردم جلوه می‌دهد و در جایی که قانون‌گذاری است خلاف قانون حرف می‌زند باید پاسخگو باشد.

وی افزود: از دستگاه‌های مرتبط انتظار داریم به این اظهارنظرها پاسخ دهند؛ چرا عملکرد خوب و مؤثر و قانونی مرزبانی را زیر سؤال می برند؟ چرا اعلام می‌کنند فردی که تروریست است و کشته شده، کوله بر بوده است؟ امیدوارم کسانی که مسئولیتی در نظام دارند، در راستای قانون به وظیفه خود عمل کنند.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه هماهنگی‌هایی با سازمان برنامه‌وبودجه داشتیم و نشستی را 6 ماه است با مرکز پژوهش‌های مجلس دنبال می‌کنیم، افزود: بازدیدهایی انجام شده، بالاخره در مرز با جایگاهی که دارد باید اقدامات مؤثری انجام شود، امیدواریم در آینده‌ای نزدیک که با مرکز پژوهش‌ها نشست خواهیم داشت بتوانیم بخشی از برنامه‌های خود را در بودجه 98 بیاوریم که حرکتی نسبت به انسداد و اشرافیت مرزها دنبال کنیم.

سردار رضایی خاطرنشان کرد: مرزبانی منتظر نمانده اقداماتی صورت بگیرد و در ساخت موانع، جاده‌سازی‌ها و ابنیه‌ها در مرز، ایجاد پاسگاه‌های مرزی و در مقابله با قاچاق که از هدف‌گذاری‌های جدی ما در بحث کاری است کشفیات و اقدامات خیلی خوبی را در سال گذشته داشته است.

وی با بیان اینکه در 8 ماهه سال 97 صرفاً در حوزه مرزهای شرقی (پاکستان و افغانستان) از ورود بیش از 42 تن مواد مخدر جلوگیری کرده‌ایم، عنوان کرد: عمدتاً عملیات مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر مسلحانه است و عمدتاً گروه‌های اشرار مسلح هستند و مجبور به درگیری با آن‌ها می‌شویم، در کنار این کشفیات، دستگیری‌هایی از قاچاقچیان مسلح را نیز داریم.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه امسال در حوزه برخی کالاها بیش از 7 برابر کشفیات داشته‌ایم به‌خصوص در استان هرمزگان، بیان کرد: در استان هرمزگان بیش از 10تن مواد مخدر کشف شده ، مقابله جدی برای ورود مواد مخدر شده و مقدار قابل‌توجهی نیز در دریا کشف شده که هدف کشورهای دیگری ازجمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده است.

سردار رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسیر قاچاق مواد مخدر از کشور مبدأ به سمت دریا آمده است، نیاز است همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس ورود کنند، ما به‌تنهایی قادر به مقابله با مواد مخدر در آب‌های خلیج‌فارس نخواهیم بود و لازم است کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ما همکاری کنند تا این موضوع مدیریت شود.

وی با بیان اینکه در حوزه قاچاق کالا در هرمزگان اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: درزمینهٔ خروج کالاهای هدف مثل احشام اقدامات خوبی انجام شده، اما همچنان مشکلاتی در رسیدگی به این موضوعات داریم، اقدامات میدانی به‌خوبی انجام می‌شود اما متأسفانه درزمینهٔ مدیریت رسیدگی و کمتر کردن زمینه‌های قاچاق هنوز مشکل داریم.

فرمانده مرزبانی ناجا در پایان گفت: امسال در حوزه سوخت در هرمزگان بیش از 3 و نیم برابر و بالغ‌بر سه و نیم میلیون لیتر کشفیات داشته‌ایم، درزمینهٔ شیلات نیز بیش از دو و نیم برابر کشفیات داشته‌ایم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
این محمودزاده نماینده سویوخ بولاغ آذربایجان غربی هست که هرزگاهی با اظهارات نسنجیده خود باعث تشویش اذهان میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
تا كسي انتقاد مي كند ميگن تشويش افكار عمومي؟؟؟!!! از نظر من عام!. اين حرفها تشويش نيست.
نظرات بینندگان