نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کسی که ادعای اصلاحطلبی میکند باید ابتدا صالح باشد. صالح یعنی اهل رفیقبازی نباشد و بنده طمع نگردد، هر کسی نمیتواند ادعای اصلاح داشته باشد و همه این اتفاقات زمانی رخ میدهد که در فرد خودسازی صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، علی مطهری روز یکشنبه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه اصفهان با اشاره به کاربرد واژه رسالت برای دانشجویان و با بیان اینکه «کلمه رسالت برای همه اقشار مردم به کار نمیرود و اگر برای دانشجو چنین واژهای به کار میبریم به دلیل شرایط ویژهای است که او دارد» درباره این شرایط ویژه توضیح داد: دانشجویان هنوز بار زندگی بر دوششان سنگینی نمیکند و فطرت الهی آنها زنده است و میل به عدالتخواهی در آنها بیش از دیگران وجود دارد.
وی در عین حال با بیان اینکه «خاص بودن دانشجو میتواند آسیبزا هم باشد» ادامه داد: جوانی دوره خشم و شهوت است و خطر ابزار واقع شدن وجود دارد. از سوی دیگر دچار جهل مرکب هم میشوند؛ چراکه نه در دسته عوام و نه در دسته صاحبنظران جا میگیرند.
وی همچنین با بیان اینکه «رسالت اصلی قشر دانشجو مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی است» لازمه این امر را نقادی دانست و گفت: نقادی هم تخصص نیاز دارد، هر کسی نمیتواند نقد کند؛ چراکه نقد مرز باریکی است میان چاپلوسی و تخریب که متاسفانه ما در گذشته دچار چاپلوسی بودهایم و امروز هم دچار تخریب هستیم. در نقد تسلط بر موضوع نیت خیرخواهانه برای بهبود جامعه لازم است دانشجو میتواند یک مصلح اجتماعی باشد یعنی باید چنین نقشی را بازی کند و بدان مصلح قبل از هر چیز باید صالح باشد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبل از انقلاب مجاهدین خلق خانه تیمی داشتند زن و مرد مختلط بودند و درمیان آنها روابط آزاد رواج داشت و ادعا میکردند که ما مجاهدین آزاد هستیم این در این حالی است که شهید مطهری معتقد است که یک روح پاک می تواند مجاهد باشد. کسی که ادعای اصلاحطلبی میکند باید ابتدا صالح باشد. صالح یعنی اهل رفیقبازی نباشد و بنده طمع نگردد، هر کسی نمیتواند ادعای اصلاح داشته باشد و همه این اتفاقات زمانی رخ میدهد که در فرد خودسازی صورت گیرد.
وی با اشاره به چهاردهه آرمانخواهی ادامه داد: آرمانساز بودن جهانبینی یک مکتب قدرت و نیرو میبخشد اما باید به این نکته توجه کنیم که آرمان خواهی نیازمند واقع بینی است ممکن است آرمانهای خوبی داشته باشیم و لی به دلیل واقع گرا نبودن مسیر را اشتباه میرویم مثل آنچه در تاریخ بر سر خوارج آمد. آرمانخواهی منهای واقعیتگرایی به نتیجه نمیرسد، امروز آرمانهای بلندی داریم ولی باید واقعیت را ببینیم، اگر آرمان فلسطین داریم باید واقعیت دنیا را ببینیم، ما باید ابتدا کشورهای اسلامی را ید واحد کنیم و بعد از آرمان صحبت کنیم.
وی با یادآوری اینکه «انقلاب اسلامی ایران به تمام معنا انقلاب بود و در قرون معاصر در کنار دو انقلاب کبیر فرانسه و اکتبر روسیه انقلاب ما از مهمترینها بود» تاکید کرد: مردم ما با دست خالی انقلاب کردند اما نباید انقلاب ایران را منصوب به محرومان کنیم قطعا همیشه محرومان و مستضعفان دلبستگی بیشتری دارند اما انقلاب ما به مستضعفان خلاصه نمیشود ریشه اصلی این انقلاب از جریحهدار شدن عواطف مذهبی شروع شد اگر شاه دو اشتباه نمیکرد یک عواطف مذهبی را جریحهدار نمیکرد دو تقویم شاهنشاهی را به جای تقویم اسلامی نمیگذاشت سرنگونی آن رژیم کار آسانی نبود. دین و سیاست با هم پیوند خوردهاند اما دین نباید ابزاری در دست سیاست باشد بلکه این سیاست است که باید ابزاری در دست دین باشد در انقلاب ایران همه عوامل و آرمانها رنگ اسلامی به خود گرفت و نگاه سوسیالیستی و سرمایهداری مورد قبول نبود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منظور ما از عدالت جامعه بدون تفاوت نیست، بلکه جامعه بدون تبعیض است. در بحث آزادی نیز در یک جاهایی مثل آزادی انسانی و حیوانی با غرب تفاوت داریم در بحث آزادی فردی آنها معتقدند اگر فردی مزاحم آزادی دیگران نباشد آزاد است در آزادی عقیده آنها معتقدند باید آزادی مطلق باشد اما اسلام میگوید عقاید ناشی از خرافات نباید آزاد باشد.
وی گفت: امروز برخی میگویند ولی فقیه در برابر خدا پاسخگوست و در برابر مردم پاسخگونیست، این در حالی است که حق همیشه دو طرفه است.
وی خاطرنشان کرد: آرمان اصلی انقلاب ما عدالت، آزادی و استقلال بوده است که در برخی پیروز شده و در برخی پیروز نشدهایم برای مثال فاصله امکانات در روستاها و شهرها کم شده اما مشکل شکاف طبقاتی حل نشده است. در مجموع کارنامه ما در بحث عدالت کارنامه مثبتی نیست و کارنامه منفی وجود دارد این در حالی است که قانون اساسی خوبی داریم ولی مشکل در اجراست.
مطهری همچنین با بیان اینکه «در دوره سازندگی فضا برای انتقاد باز نبود اما در دوره اصلاحات فضا باز بود و قتلهای زنجیرهای افشا و اشتباهات سازمانهای امنیتی ما رو شد» مدعی شد: پرسیدیم چرا این اتفاقات روی داد گفتند می خواستیم روشنفکرها را بترسانیم.
وی با بیان اینکه «در دولت نهم آزادی به طور نسبی وجود داشت اما پس از سال 88 شرایط نامساعد شد و خط قرمزهایی مانند فتنه آغاز شد که درست نبود» مدعی شد: دردولت یازدهم و دوازدهم آزادی بیان کامل نیست، سختگیریها وجود دارد هنوز زندانی می کنند و هنوز مشکلات وجود دارد. برای مثال همین چند روز پیش در دانشگاه قم اجازه ندادند خبرنگار وارد شود و پلاکاردها را پاره کردند.
وی گفت: نمیشود قدرت در جایی متمرکز شود و آن فرد خطاکار نباشد هر چهقدر میخواهد آن فرد انسان پاکی باشد آخر دچار چالش میشود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در استقلال سیاسی میتوانیم بگوییم تنها کشور مستقل هستیم، در استقلال اقتصادی نیز دستوری عمل نمیکنیم و در استقلال فرهنگی نیز وضعمان نسبت به قبل از انقلاب بهتر شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکیدات،fatf را از دستور مجلس خارج نکردید؟ گفت: دستگاههای مختلف پیغام دادند اگر fatf تصویب نشود دچار مشکل می شویم و مبادلات اقتصادی از بین میرود این مهم یک اتفاق بینالمللی است و زیرمجموعه سازمان ملل است و مقایسه کردن آن با برجام اشتباه است. fatf نوعی هماهنگی برای نظام بانکی دنیاست و بسیاری از مشکلات اقتصادی به خاطر انجام ندادن همین بررسیهای نظام بانکی است بسیاری از مدیران کشور نگران بودند؛ لذا مجدد در این خصوص از مرجع بالاتر سوال کردیم و پاسخ محرمانه گرفتیم که مجلس و دولت قانونی عمل کنند.
وی معتقد است: یک ترس بیجایی در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ما وجود دارد که از انتقاد هراس دارند و به اندک بهانهای متهم می کنند و دادگاههای ما هم مفاهیم کشداری چون تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی دارند و افراد را مجرم میشناسند و توجه به میزان تاثیر کارآن فرد ندارند.
مطهری ادامه داد: من نمی گویم فساد در کشور نیست، من معتقدم ترغیب به فساد از سوی حکومت وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره وضعیت فعلی کشور گفت: فشارهای خارجی به ایران تا این اندازه سابقه نداشته است ما با هر شرکتی بخواهیم قرارداد ببندیم آمریکا وارد میشود و نمیگذارد امیدوارم خودتان مقام و مسئول بشوید تا بفهمید منظور از فشار یعنی چه؟ دولت شبانهروز کار کرده است و همچنان هم کار میکند.
وی درپاسخ به سوالی درباره موسسه ثامنالحجج و این که چرا از ابتدا برخورد نشد، با اشاره به منابع پاسخ گفت: ما در خصوص این موضوع دهها جلسه برگزار کردیم و خوشبختانه موضوع رو به بهبودی است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حصر نیز با اشاره به دیدارش با رهبری اظهار کرد: من اعتراض کرده و گفتهام که این موضوع به نفع کشور نیست، مخالفتم را مطرح کردم. با نظر رهبری میشود مخالفت کرد. حتی خود ایشان هم این را مطرح کردند اما در عمل کاسههای داغتر از آش نمیگذارند.
وی به برخی موانع در برگزاری مراسم دانشجویی در داخل دانشگاهها نیز اشاره کرد و با انتقاد از نحوه چینش کابینه در دولت دوازدهم ابراز عقیده کرد: این سختگیریها به خاطر ضعف وزارت علوم است. دولت دوازدهم از همان ابتدا قافیه را باخت با یک چرخش باخت.
وی درباره استعفای نمایندگان اصفهان نیز گفت: این استعفا بجاست؛ چرا که من در جریان مسائل شرق اصفهان و تلاش نمایندگان هستم و دولت باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.
آشنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آقای روحانی وعدههایی مطرح کرد تا به او رای بدهیم، اما امروز شاهد تحقق این وعدهها نیستیم، ادامه داد: همه ما دلمان میخواهد کسی که به عنوان رییس جمهوری رای دادهایم، بتواند با قدرت از طرف ما مشکلات را حل کند و ما از او انتظار نداریم که ما را به دولت در سایه یا دستهای پشت پرده حواله کنند، اما واقعیت این است که دولتمداری در ایران در این دوره بسیار دشوار است.
داداش باخودت چندچندی؟
موضع خودت روصریح بیان کن.