arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

وزیر دارایی فرانسه: اعتراضات جلیقه زردها "فاجعه‌ای" برای اقتصاد است

وزیر دارایی فرانسه گفت که رئیس‌جمهور باید کشور را که توسط نیروهای جهانی سازی دچار اختلاف و تفرقه شده متحد کند و به اعتراضات ضددولتی که رشد اقتصادی را تا ۰/۱ رتبه کاهش داده خاتمه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر دارایی فرانسه گفت: رئیس‌جمهور باید کشور را که توسط نیروهای جهانی سازی دچار اختلاف و تفرقه شده متحد کند و به اعتراضات ضددولتی که رشد اقتصادی را تا ۰/۱ رتبه کاهش داده خاتمه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در گفتگو با RTL اظهار داشت: جنبش جلیقه زردها تاثیری جدی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. ما باید در پایان سال شاهد حرکت کند اقتصادی بدلیل تظاهرات جلیقه زرد ها باشیم. این یک فاجعه برای تجارت است، این یک فاجعه برای کشور ما است.

وی افزود: کشور ما اکنون به شدت دچار تفرقه شده است میان کسانی که جهانی سازی به نفع آنهاست و کسانی که خواهان دیدن خاتمه کار نیستند کسانی که می‌گویند جهانی سازی فرصت نیست یک تهدید است.

لومر تاکید کرد: این وظیفه رئیس جمهور است که کشور را متحد کند.

وی آمار دقیقی از رشد اقتصادی ۲۰۱۸ نداد اما گفت که موج ناآرامی ها به وجهه فرانسه میان سرمایه‌گذاران خارجی ضربه می زند.

لومر بر تمایل خود در تسریع کاهش مالیات تاکید کرد اما گفت که خواهان تشدید مالیات بر ثروتمندان نیست . او گفت: این مالیات قروض ما را کاهش نمی‌دهد هزینه‌ها را کم نمی‌کند اگر ما به دنبال کسب پول هستیم باید به سمت شرکت‌های دیجیتالی برویم.

او این بیانات را در حال بازدید از یک منطقه تجاری که در حین تظاهرات شنبه جلیقه زردها غارت شده اظهار کرد.

ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ساعت ۸ امشب به وقت پاریس در تلویزیون سخنرانی خواهد کرد. این شورش ها سخت ترین چالش‌ها برای رییس جمهور ۴۰ ساله فرانسه که تنها ۱۸ ماه است که در این سمت مشغول شده، بوده است.

خبرگزاری فرانسه خبر از دستگیری ۹۵۰ نفر در حین این اعتراض ها داد که از ۱۷ نوامبر شروع شده است.

لوران نونیز، معاون وزیر کشور فرانسه گفته است که حداقل ۷۰۰ نفر طی اعتراضات "جلیقه زردها" که از شنبه گذشته به دلیل افزایش قیمت سوخت صورت گرفته بازداشت شده‌اند. خبرگزاری فرانسه تعداد بازداشت شده ها را ۹۵۰ نفر اعلام کرد.

پیش تر، دولت فرانسه اعلام کرد که دیگر قصد بالا بردن مالیات حاصل بر سوخت که باعث شروع اعتراضات شد را ندارد اما این حرکت باعث توقف اعتراضات نشد.

طی ۱۰ ماه گذشته نرخ سوخت تا حدود ۲۳ درصد افزایش داشته است این در حالیست که قیمت بنزین تا حدود ۱۵ درصد بالاتر رفته است. انتظار می‌رود قیمت سوخت تا ماه ژانویه بیشتر افزایش داشته باشد.

نظرات بینندگان