arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

بشار اسد: همه اراضی سوریه آزاد خواهد شد/ نمی‌پذیریم که یک قسمت از خاک سوریه جدا شود

رئیس جمهور سوریه گفت: دولت در خصوص اراضی که خارج از سیطره دولت است موضع مشخصی دارند و آن اینکه یا با جنگ پس گرفته می‌شود یا صلح، به ویژه پس از آزادسازی مناطق جنوب... ما بعد از آنکه به عملیات نظامی نزدیک بودیم و مقدمات لازم برای آن را فراهم کردیم، در حال حاضر به تلاشهای سیاسی فرصت می‌دهیم، ولی برخی از گروههای مسلح به طرف ترکیه‌ای پیامهایی دادند و خواستار گفت‌وگوی سیاسی و ایجاد منطقه حائلی به مسافت 15-20 کیلومتر بودند و این در توافق اخیر (سوچی) حاصل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه «عمان» تأکید کرد که مسقط رواط خود با دمشق را قطع نکرد و تلاش زیادی برای حل بحران سوریه کرد.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که خاک این کشور قطعا با «جنگ یا صلح» آزاد خواهد شد.

اسد درباره ماهیت روابط عمان با سوریه گفت: «نمی‌توان رفتار سیاسی عمان را در شرایط زمانی معین یا برخی رخدادهای در منطقه عربی یا جهان قضاوت کرد... ولی می‌توان رفتار عمان را با مهمترین رخدادهای منطقه و در دوره های مهم تاریخی تأثیر گذار منطقه مقایسه کرد».

عدم قطع روابط عمان با تهران، بغداد و دمشق در برهه‌های حساس

وی با اشاره به عدم قطع روابط مسقط با تهران در دوران جنگ تحمیلی علیه ایران و ادامه روابط با عراق در آغاز هزاره دوم با وجود قطع روابط کشورهای عربی و برخی از کشورهای دنیا با بغداد، اظهار داشت که عمان «همچنین طی هفت سال گذشته روابط خود با سوریه را قطع نکرد؛ زیرا پادشاهی [عمان] فهم عمیقتری از رخدادهای سوریه و ابعاد جنگ بین‌المللی داشت که علیه آن به راه افتاد... به همین دلیل (عمان) رفتار ثابت و تغییر ناپذیری داشت و عملکرد تاکتیکی در فعالیت سیاسی داشت و بر خلاف برخی از سیاستهایی که مسیرهای به دور از واقعیت را در پیش گرفتند در دیدگاهش ثابت نظر بود».

اسد در گفت‌وگو با روزنامه «عمان» تأکید کرد که مسقط تلاش زیادی در خصوص بحران سوریه کرد و «قدردان این تلاش هستیم؛ زیرا حجم این تلاشها و اقداماتی را که [عمان] انجام داد درک می‌کنیم».

اراضی سوریه آزاد خواهد شد
رئیس جمهور سوریه درباره سرنوشت اراضی که در اشغال تروریستها قرار دارد، اظهار داشت: «دولت سوریه در خصوص اراضی که خارج از سیطره [دولت] است موضع مشخصی دارند و آن اینکه یا با جنگ پس گرفته می‌شود یا صلح، به ویژه پس از آزادسازی مناطق جنوب... ما بعد از آنکه به عملیات نظامی نزدیک بودیم و مقدمات لازم برای آن را فراهم کردیم، در حال حاضر به تلاشهای سیاسی فرصت می‌دهیم، ولی برخی از گروهها [ی مسلح] به طرف ترکیه‌ای پیامهایی دادند و خواستار گفت‌وگوی سیاسی و ایجاد منطقه حائلی به مسافت 15-20 کیلومتر بودند و این در توافق اخیر (سوچی) حاصل شد».

وی با بیان اینکه این مناطق «آخرین برگه‌های حامیان گروههای مسلح ضامن آنان است» تأکید کرد که این گروهها در مناطق مختلفی از خاک سوریه می‌جنگیدند و سایر اراضی نیز تحت حاکمیت سوریه قرار خواهد گرفت؛ «زیرا ما نخواهیم پذیرفت که یک قسمت از خاک سوریه جدا شود».

جنگ علیه سوریه از 20 سال پیش کلید خورد

اسد درباره ماهیت جنگ علیه سوریه اعلام کرد: «این جنگ بیشتر جنبه رسانه‌ای داشت و بیشتر حامل تفکرات و دروغهایی برای تحقق اهداف معین بود از جمله تسهیل در مهاجرتهای انسانی که با انگیزه انسان‌دوستانه نبود، بلکه برای ارائه تصویری بود مبنی بر اینکه منطقه برای زندگی انسانی مناسب نیست».
رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه «جنگ علیه سوریه از 20 سال پیش آغاز شد و مولود رخدادهای سال 2011 نبود»، خاطر نشان کرد، از سال 1967 شبکه‌ای اجتماعی وارد جوامع شد و در آغاز هزاره جاری به اوج خود رسید و از آن علیه «ما به عنوان عربها استفاده شود و از رهگذر آن بسیاری از افکار و پیش‌داوریها شکل گرفت».

وی با اشاره به اینکه بافت اجتماعی سوریه و تلاشهای ارتش سوریه از این کشور حمایت کرد، اظهار داشت که این مسئله باعث شد که ساختار حکومت حفظ شود و سوریه استوار بماند.

نگاه سوریه به آینده است نه گذشته

اسد با تأکید بر اینکه تجربه هفت سال جنگ علیه این کشور «سخت و مهم بود» و دمشق از این رخدادها تجربه به دست آورده است، تصریح کرد: «ما به آینده نگاه می‌کنیم نه به عقب... این هدف ماست؛ زیرا ما نیاز داریم که سوریه مجددا در منطقه ایفای نقش کند و انسان سوری بر اساس معیارهای روز تربیت شود...ما دیدگاه مهم و الهام‌بخشی برای مرحله آتی داریم که محورهای متعددی را شامل می‌شود».
رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه «سوریه سوریه، سوریه پیش از این رخدادها نیست»، هفت سال گذشته را حامل ابعاد مثبت و منفی زیادی برای این کشور ارزیابی و تأکید کرد از این نتایج می‌تواند استفاده کرد.

توقف مداخله خارجی، پایان بخش بحران سوریه است

اسد پیرامون زمان پایان بحران سوریه هم گفت: «اگر همه عوامل خارجی که شعله بحران را روشن کردند، به پایان برسند، ما می‌توانیم طی چند ماه اندک جنگ را به پایان برسانیم. ما نسبت به وضعیت داخلی خوش‌بین هستیم؛ زیرا بسیاری از سوریها حامی دولت هستند و این نمود وضعیت ملی‌گرایی است که در بازگشت اراضی به [حاکمیت] دولت سهیم بود».

تلاش آمریکا برای حفظ حضور خود در سوریه از رهگذر حمایت از تروریستها

وی با بیان اینکه پس از آزادسازی دیرالزور باز هم مداخله خارجی آغاز شد تا این منطقه مجددا اشغال شود، اظهار داشت: «دیرالزور عملا آزاد شد و آمریکا مجبور به مداخله گردید و ارتش سوریه را در ارتفاعات دیرالزور بمباران کرد. نزدیک بود شهر سقوط کند».

رئیس جمهور سوریه در پایان خاطر نشان کرد: «زمانی که به آزادسازی ادلب نزدیک شدیم، حامیان گروههای مسلح گزینه دیگری نداشتند و ارتش آمریکا همه گروههای مسلح را تجهیز کرد؛ زیرا چاره دیگری نداشتند و حضور خود را در اراضی سوریه از دست می‌دادند. محور مخالف با تروریسم مصمم به جنگ است. اینجا بود که تغییری به سود محور ضد تروریسم به وجود آمد. به همین دلیل ما در حال پیشروی هستیم».

منبع: فارس
نظرات بینندگان