arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷

رئیس جمهوری اوکراین بازداشت ملوانان اوکراینی را اعلان جنگ خواند

پترو پوروشنکو در گفت وگو با فاکس نیوز روسیه را کشوری متجاوز خواند که به اوکراین در سال 2014 حمله و کریمه را اشغال کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری اوکراین توقیف سه شناور و بازداشت 24 ملوان این کشور در دریای سیاه توسط روسیه را اعلان جنگ این کشور علیه اوکراین خواند.

پترو پوروشنکو در گفت وگو با فاکس نیوز روسیه را کشوری متجاوز خواند که به اوکراین در سال 2014 حمله و کریمه را اشغال کرده است.

وی ادامه داد: چهار آذر ماه امسال نیز در آبهای بیطرف که برای کشتیرانی بین المللی آزاد است 10 ناو روسی به سوی دو ناوچه و یک شناور اوکراینی آتش گشودند و بر اثر آن سه ملوان اوکراینی مجروح شدند.

پروشنکو خطاب به پوتین گفت: آقای پوتین این اقدام خصمانه است و تجاوز محسوب می شود و اعلان جنگ محسوب می شود؛ این یک شوخی یا حادثه یا بحران نیست زیرا ناوهای تو با پرچم روسیه در آب های بین المللی به شناورهای اوکراینی حمله کردند.

وی ادامه داد: واکنش جهان به این تجاوز قاطعانه بود اما نیاز به اقدام علیه پوتین داریم و معتقدیم که در وهله اول ناتو باید در دریای سیاه مستقر شود تا روسیه نتواند این پهنه آبی(دریای آزوف) را اشغال کند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین بر لزوم اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه بخاطر حادثه دریایی در تنگه کرچ تاکید کرد.

روسیه بر روی تنگه کرچ پل بزرگ کریمه به طول 15 کیلومتر را احداث کرده و عبور از این تنگه با توجه به کنترل روسیه بر دو ساحل آن، در دست روس ها قرار گرفته است.

گفتنی است، تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه به روسیه آغاز شد دو هفته پیش در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.

روس ها اعلام کردند که شناورهای اوکراینی بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این کشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.

در آن سوی آب ها و از کی یف نیز خبر رسید که دو کشتی کوچک زرهی 'بردیانسک' و 'نیکاپول' و یک یدک کش 'یانی کاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'ازوف' در حرکت بودند که در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.

از آن زمان تاکنون اوکراین در حالت حکومت نظامی قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: اوکراین ، روسیه
نظرات بینندگان