پنجشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ | Thursday, 26 May 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
پنجشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ | Thursday, 26 May 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدئو / واکنش جناب خان به حادثه تلخ متروپل آبادان

ویدئو / واکنش جناب خان به حادثه تلخ متروپل آبادان

ویدیو / پیمان معادی: از حضور اصغر فرهادی بین داوران حس خوبی دارم

ویدیو / پیمان معادی: از حضور اصغر فرهادی بین داوران حس خوبی دارم

ویدیو / واکنش جانی دپ به رفتار عجیب روانپزشکی که توسط تیم حقوقی امبرهرد برای شهادت به دادگاه آمد

ویدیو / واکنش جانی دپ به رفتار عجیب روانپزشکی که توسط تیم حقوقی امبرهرد برای شهادت به دادگاه آمد

ویدیو / عزاداری در غم عزیزان از دست رفته بر اثر ریزش «متروپل»

ویدیو / عزاداری در غم عزیزان از دست رفته بر اثر ریزش «متروپل»

ویدیو / مصاحبه‌ی صداوسیما با برادران مالک متروپل آبادان

ویدیو / مصاحبه‌ی صداوسیما با برادران مالک متروپل آبادان

ویدیویی از لحظه فرو ریختن ساختمان «متروپل»

ویدیویی از لحظه فرو ریختن ساختمان «متروپل»

کد خبر: ۴۴۷۵۸۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
سیاست >> سیاست داخلی
پ

رحیم‌پور ازغدی: برخی جریان ها مانند حجتیه در حوزه فعالند اما کسی اعتراضی نمی کند؛ اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتش‌فشان می‌شود / به تدریج هدف‌شان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان می‎شود / بارها به دین حملات سنگینی شده و آن‌ها سکوت و توجیه کردند / کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته/حوزه هنوز ایده‌آل نیست و باید اسلامی‎تر شود / در حوزه، برخی نیز سیاهی لشگر هستند

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: جریان سکولار در دانشگاه افرادی هستند که بیان می‌کنند نباید برای علوم مبنا و غایت دینی قائل شد و نگاه آن‌ها تنها مادی و غیردینی است. در حوزه، ضددین نیست بلکه دین محدود شده است. اصل ادعای جریان سکولاریسم غرب‌پرست نیز همین است. دشمنان دین با این امر مخالف نیستند. کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته، مبانی‌اش با آن سازمان یافته و به عدالت و اخلاق اجتماعی در مردم کاری ندارد. این جریان فکری در داخل حوزه و دانشگاه وجود دارد. نگران عدالت، فاصله طبقاتی و به خطر افتادن ارزش‌های اخلاقی در جامعه و خانواده نیستند اما نگران خود هستند که فردی انتقادی نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رحیم‌پور ازغدی: حوزه هنوز ایده‌آل نیست و باید اسلامی‎تر شود / در حوزه، برخی نیز سیاهی لشگر هستند / برخی جریان ها مانند حجتیه در حوزه فعالند اما کسی اعتراضی نمی کند؛ اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتش‌فشان می‌شود / به تدریج هدف‌شان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان می‎شود / بارها به دین حملات سنگینی شده و آن‌ها سکوت و توجیه کردند / کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که «تداوم و پیشرفت کشور با وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط دارد»،گفت: اصلاح جامعه و به ثمر رسیدن انقلاب بدون وحدت حوزه و دانشگاه معنی پیدا نمی‎‌کند که در گذشته این دو از هم جدا بودند، همبستگی و وحدت در حوزه و دانشگاه بسیار موثر است.

به گزارش «انتخاب»، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست «سکولاریسم در حوزه و دانشگاه» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 27 آذر از 40 سال پیش به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد و فلسفه بسیار کهنی در حوزه جامعه‌سازی، انسان‌پردازی و تمدن‌سازی جدید دینی داشت. این روز به مناسبت ترور شهید مفتح بود. در سال‌های دهه ۶۰ به محض پیروزی انقلاب، جواب منطق را با گلوله دادند یعنی خشونت تروریسم از طرف دشمنان انقلاب و نظام شروع شد و به سراغ روشنفکرترین روحانیون آمدند و آن‌ها را ترور کردند. اکنون جای امثال بهشتی و مطهری را چه کسانی گرفتند؟ ما تاسف می‌خوریم. اکنون نیز که در پایان دهه چهارم انقلاب قرار داریم و نسل جدیدی آمده است، برخی از آن‌چه در دهه ۶۰ و آغاز انقلاب از طرف نیروهای انقلابی در حوزه و دانشگاه بیان می‌شد، هنوز غریب است و از پشت و پهلو خنجر می‌زنند.

به نوشته ایسنا، وی با بیان این‌که «بیان حرف‌های بدیهیات زمان انقلاب در حوزه و دانشگاه هزینه داردن، عنوان کرد: در پایان دهه چهارم قضاوت‌های سطحی، ادبیات خشن، تکفیر، نبود اخلاق، ادب، منطق و پرخاشگری وجود دارد. اگر امثال مطهری، بهشتی و مفتح بودند و همان حرف‌ها را می‌زدند امکان ترور آن‌ها وجود داشت. هنوز این سخنان بعد از یک دوره و رفت و برگشت غریب است. در دهه 60 ابتدا این افراد را با توهین و تکفیر با زبان مذهبی و غیرمذهبی ترور شخصیت می‌کردند. بهشتی را که یکی از باسعه‌صدرترین علما بود را به این متهم کردند که فاشیسم و رهبر خشونت‌طلبان است. به مفتح نیز اتهامات زیادی وارد کردند.

وی ادامه داد: هنوز در مشهد، قم و برخی شهرهای دیگر مطهری را به اسم مذهب لعن می‌کنند که حرف‌های او از نظر آن‌ها انحراف از مذهب تلقی می‌شود. مسائل هنوز تمام نشده و دوباره در حال تکرار شدن است. دهه 60 موج سنگینی از تعابیر و پاسخ‎های غلط، ناقص و ادبیاتی اخلاقی، دینی و شرافتمندانه را به همراه داشت. این مسائل تمام نمی‌شود اما آن سخنان بارها و بارها تکرار می‎‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ۲۷ آذر از این جهت مهم است که شهید مفتح حوزوی و دانشگاهی است که از دین و روح اجتهاد دینی صحبت می‌کند اما از هر دو طرف ضربه خورد زیرا به دنبال وحدت حوزه و دانشگاه و کلید زدن تمدن جدید اسلامی بود. اگر انقلابیون و متدینین انقلابی دانشگاه و حوزه با هم گره نمی‌خوردند، انقلاب شکل نمی‌گرفت و امکان نداشت که جمهوری اسلامی تاسیس شود. توده‌های عظیم جوانان در این حلقه‌ها آموزش دادند که چگونه بیندیشند و چگونه به ابهامات وتهاجمات پاسخ دهند. جریانی بیش از 10 تا 20 نفر نبودند. نسل ما را چنین تیپ‌هایی آموزش دادند اما از هر دو طرف به نام مذهب و نیز روشنفکری ضربه می‌خوردند. اگر آن جمع و حرکت هماهنگ و پیوند تاریخی نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد. در رای آن امام(ره) قرار داشت که خودش نیز از دو طرف مورد حمله بود. قبل از انقلاب فضا و گفتمان دانشگاه غیردینی و ضددین و در حوزه نیز فضا دینی و غیراجتماعی بود. دانشگاه سکولار از موضع غیردینی به عالم، آدم و علم نگاه می‌کند نه از موضع دینی و دیدش تا نوک دماغش است.

وی با اعتقاد به این‌که «رویکردهای سکولار در حوزه و دانشگاه از یک نوع نیستند اما یک نتیجه را دارند»، تصریح کرد: در فضای دانشگاهی قبل از انقلاب نگاه علمی و غیردینی بود. حوزه نیز در مشهد، قم، نجف و شهرهای دیگر سکولار هستند که حوزه دین، تمدن، سیاست و غیره را تفکیک کردند، سواد این کار و قدرت اجتهاد ندارند، ضعیف هستند و به تدریج هدف‌شان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان می‎شود. بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگینی شده و آن‌ها سکوت و توجیه کردند. از دهه ۷۰ که جریان‌هایی در قم، مشهد و شهرهای دیگر نفوذ کرده و سکولاریزه کردند، مقاله می‎نویسند و حقوق بشر سکولار را به جای حقوق بشر اسلامی بیان می‌کنند. در حال حاضر نیز درون حوزه‌ها جریان‌هایی به طور علنی حضور دارند که طلبه‌ها نیز به دنبال آن‌ها بوده و تبلیغ می‌کنند. برخی جریان‎ها همچون حجتیه مدرن به شدت فعال هستند و توهین می‌کنند اما هیچ کس اعتراضی نمی‌کند اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتش‌فشان می‌شود.

وی گفت: کل نظام حوزه و دانشگاه وسیله بوده و هدف توحید، عدالت، ساختن تمدن دینی اسلامی، دفاع از حقیقت، فضیلت و عدالت است، مابقی وسیله هستند. جریان سکولار در دانشگاه افرادی هستند که بیان می‌کنند نباید برای علوم مبنا و غایت دینی قائل شد و نگاه آن‌ها تنها مادی و غیردینی است. در حوزه، ضددین نیست بلکه دین محدود شده است. اصل ادعای جریان سکولاریسم غرب‌پرست نیز همین است. دشمنان دین با این امر مخالف نیستند. کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته، مبانی‌اش با آن سازمان یافته و به عدالت و اخلاق اجتماعی در مردم کاری ندارد. این جریان فکری در داخل حوزه و دانشگاه وجود دارد. در گذشته به امام(ره) توهین می‌کردند اما اکنون دیگر جرات این کار را ندارند. دوباره همان خطوط و مواضع به شکل جدیدی وجود دارد که نگران عدالت، فاصله طبقاتی و به خطر افتادن ارزش‌های اخلاقی در جامعه و خانواده نیستند اما نگران خود هستند که فردی انتقادی نکند. دشمن نیز در حال تلاش است تا وحدت حوزه و دانشکاه را دچار فروپاشی کند، از نظر آن‎‌ها نظام ساخته شده اما نباید ادامه پیدا کند. مقام معظم رهبری نیز هشدار دادند که ممکن است اسلام آمریکایی ایجاد شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که «تداوم و پیشرفت کشور با وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط دارد»، عنوان کرد: اصلاح جامعه و به ثمر رسیدن انقلاب بدون وحدت حوزه و دانشگاه معنی پیدا نمی‌کند که در گذشته این دو از هم جدا بودند. افرادی چون طالقانی، طباطبایی، باهنر، مفتح، مطهری و سایرین تلاش‌های زیادی انجام دادند. امام(ره) اعتقاد داشتند که اگر این دو با هم ارتباط نداشته باشند نظام یا منزوی شده و یا در خدمت دشمن قرار می‌گیرند و کشور بار دیگر به دست قدرت‌های فاسد می‌افتد. همبستگی و وحدت در حوزه و دانشگاه بسیار موثر است. هر اندیشه و فکری که در جامعه مطرح می‎شود و هر مدیریتی که ما مشاهده می‌کنیم، خروجی دانشگاه در اکثریت و حوزه در اقلیت است. پشت سر حوزه و دانشگاه خراب، جامعه و حکومت خراب است. در این 40 سال برکات بسیاری در حوزه و دانشگاه اتفاق افتاد. دانشگاه با 40 سال پیش قابل مقایسه نیست. دانشگاه در رابطه با تهدیدات، خطرات، رقبا، دشمنان و نیازهای دانشگاه ضعیف است اما نه نسبت به گذشته خود.

وی اضافه کرد: در گذشته دانشجو به روحانی به جسم موجودی موذی و خطرناک و روحانی نیز به دانشجو به چشم کافر ونجس نگاه می‌کرد، آن‌ها چنین نفرت و جهلی نسبت به هم داشتند و هیچ کدام یکدیگر را نمی‌شناختند، زبان مشترک نداشتند و نمی‌توانستند به صورت معمولی با هم صحبت کنند. اکنون وضعیت متفاوت است. قبل از انقلاب، چند روحانی می‌توانستند نامه بنویسند اما اکنون ده‌ها مجله تخصصی قابل عرضه در جهان وجود دارد. پیشرفت‌ها فوق‌العاده و قوی‌ترین حوزه شیعه و اسلامی در جهان بوده اما حوزه در مقایسه با بیرون، واقعیت‌ها و سوالات، خلاها و عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و سنگرها خالی است.

وی با اشاره به صحبت امام خمینی(ره)، تصریح کرد: ایشان بیان می‌کنند که مبدا تمام تحولات دانشگاه بوده و جامعه خوشبخت و بدبخت محصول حوزه و دانشگاه خوشبخت و بدبخت است، روحانی و دانشگاهی می‌توانند یک ملت را خوشبخت و یا بدبخت کنند. اگر مشکلی در مدیریت وجود دارد، دانشگاهیان مشکل دارند. وجدت این نیست که هیچ اختلاف نظری وجود نداشته باشد، بلکه بحث این این است که انسجام نباید از هم بپاشد، دچار فروپاشی شویم. باید یکدیگر را تحمل کنیم، اختلاف سلیقه را نمی‌توان برطرف کرد.

رحیم‎پور ازغدی خاطرنشان کرد: وحدت این نیست که اختلاف سلیقه و انتقاد وجود نداشته باشد بلکه این موارد با وحدت قابل جمع است. وحدت این نیست که یک حرف وجود داشته باشد؛ زیرا این امر دیکتاتوری است، وحدت یعنی مشترکات را فراموش نکنیم و در برابر دشمنان که هدفشان فروپاشی انقلاب و سیستم است، با هم باشیم. باید قبل از وحدت حوزه و دانشگاه از وحدت حوزه و حوزه و همچنین وحدت دانشگاه و دانشگاه سخن گفت. وحدت به عنوان یک استراتژی ضرورت دارد که بستر آن نیز باید در چارچوب تفکر دینی باشد. وحدت مبنای توحیدی فلسفی دارد و معنای آن این نیست که همه یک حرف بزنیم بلکه نباید کشمکش کنیم. تا زمانی که عقل وجود دارد، اختلاف پیش می‌آید. شیعه عقل‌محور است. توحید باید مبنای فکری، اعتقادی و عملی ما باشد که اینحا نقطه وحدت است. زمانی که توحید وجود داشته باشد، وحدت ایجاد می‌شود. در جامعه توحیدی مردم با یکدیگر دشمن نیستند و همه باید به هم کمک کنند. اتحاد دشمنان اتحاد ایمانی نیست، بلکه اتحاد بر سر منافع است.

وی ادامه داد: رب تمام عالم یکی بوده و همه از یک جا رهبری می‌شوند، خط آخر همه نیز یکی است و همه یک جا می‌رویم. زمان و مکان مانع این وحدت نیست. بدون وجود یک خدا نمی‌توان متحد شد. با نگاه توحیدی نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار حیوانات، درختان و گیاهان گذشت. مساله بالاتر از این بوده و تنها وحدت حوزه و دانشگاه مطرح نیست، موضوع وحدت کل عالم است.

وی با بیان این‌که «انقلاب دخالت در امور دیگران و تسلط بر آن‌ها نیست، بلکه کمک به مظلوم است»، عنوان کرد: انقلاب برای ایجاد وحدت بود. امروز ما بحث دو خط فکری را داریم که یک خط آن در حوزه و دانشگاه با هم بوده و افرادی هستند که از ضرورت، امکان و تحقق تمدن دینی سخن می‌گویند و افراد دیگری نیز در حوزه و دانشگاه با هم بوده و از موضع سکولاریسم غربی یا دینداری معتقد هستند که دین در مسائل شخصی بوده و مابقی ربطی به دین ندارد، ما نیز دخالت نمی‌کنیم. اکنون در حالی که مبانی آن‌ها با هم اختلاف دارد، با یکدیگر متحد شده‌اند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این دو خط فکری معمولا چند شبهه و اشکال را مطرح می‌کنند. یک نگاه آن‌ها این است که زمانی که پسوند اسلامی برای علوم مطرح می‌شود، آن‌ها تنها سه علم دینی کلام، فقه و شریعت و اخلاق را می‌پذیرند و اگر چیزی غیر از این مفاهیم دینی به عنوان مباحث علمی مطرح شود، آن را نمی‌پذیرند. ما در این قضیه با هر دو جریان مشکل داریم. مباحث کلامی، فقهی و اخلاقی در عرض سایر علوم نیستند. فقه، سبک زندگی بوده و با تمام حوزه‌های مختلف نظر و عمل ارتباط پیدا می‌کند. تمام زندگی با فقه ارتباط دارد و همه شبکه‌ای از حق و تکلیف است.در اخلاق نیز هیچ دقیقه‌ای نیست که به اخلاق ربط نداشته باشد. کلام یا عقاید نیز با تمام مصادیق در زندگی ارتباط دارد. این سه تمام علوم را پوشش می‌دهند و هرچه به سعادت و شقاوت انسان، حقیقت، فضیلت و عدالت در هر رشته علمی پیدا می‌کند، با موارد اسلامی نیز ارتباط دارد.

وی بیان کرد: شبهه دیگر راجع به اسلامی‌سازی دانشگاه بوده که بیان می‌کنند در حوزه و تمدن اسلامی چند پیش فرض وجود دارد که کل علوم ترجمه شده غربی است و در اسلام و انقلاب تقسیم جغرافیایی صورت گرفته است. جغرافیا با علم ارتباطی ندارد و ما از لحاظ زمان و مکان علم را تقسیم نمی‌کنیم. این تهمت اول بوده که جغرافیایی و زمانی و مکانی تقسیم شده است. اتهام دوم این بوده که معتقدند ما منطق کنونی علم را قبول نداریم، در حالی که منظور آن‌ها علم ۱۰۰ سال پیش یعنی پوزیتیویسم است که هنوز در دانشگاه‌های ما وجود دارد اما در دیگر کشورها کسی این منطق را قبول ندارد. اتهام سوم این است که بیان می‌کنند ما به اسم دین می‌خواهیم پژوهش‌های علمی را تابع ارزش‌های اخلاقی و دینی خود کنیم و در اولویت ایمان بر علم تاکید داریم. آن‌ها ایمان را غیرعلمی می‌دانند. اگر مبنای ایمان علم بوده، بنابراین این تسلط علم بر علم است. اصل دعوا بر سر این بوده که آیا مبنای دین علم بوده یا علم تنها علم تجربی است؟

وی با اشاره به این‌که «شبهه دیگر آن‌ها این بوده که منظور ما استخراج علوم جدید از قرآن و حدیث است»، تصریح کرد: اما حرف ما این نیست، علوم جدید قابل استخراج است اما هرگز منظور ما این نبوده که دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که تنها باید رشته‌هایی در آن وجود داشته باشد که مستقیم از قرآن و حدیث گرفته شده و این درست نیست که نگاه اسلامی تنها برای مسلمانان مناسب است. استفاده از عقل و تجربه زیر نور وحی بوده و معنویتی که ما تعریف می‌کنیم، ریشه عقلی و علمی دارد. این دو تلاش کردند تا بیان کنند که دو منطق دین و علم و دو معرفت دینی و بشری وجود دارد. این تفسرها غلط است. ما دو منطق و معرفت نداریم، معرفت یا درست و یا غلط، موضوع آن خداوند، جهان و انسان و روش آن شبیه و یا متفاوت است. سکولاریسم از اینجا شروع می‌شود که بیان می‌کنیم برخی موارد علمی و برخی دینی است. دین با معرفت شروع می‌شود، ایمان چیزی نیست که جای علم را پر کند که اگر جایی علم بود، ایمان نباشد و اگر جایی علم نبود، ایمان باشد، این نگاه مکتب اهل بیت(ع) نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که «حوزه هنوز ایده‌آل نیست و باید اسلامی‎تر شود»، عنوان کرد: هنوز کمبودها و نقص‌هایی وجود دارد. حوزه‌های علمیه نیز همانند دانشگاه‌ها است. ما در برخی وظایف خود عقب هستیم، چند میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد اما مشکلات فراوان بوده و این ضعف دانشگاه است که نمی‌تواند مشکلات را حل کند. در حوزه نیز این مشکلات وجود دارد. بخشی زحمت خالصانه می‌کشند اما بخشی نیز سیاهی لشگر هستند. در حال حاضر ما باید 100 تا 200 درس خارج فقه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر عقب‌نشینی روشنفکری و شبه‌روشنفکری صورت گیرد و دین حذف شود، غربی می‎شود که در مواردی نیز اینگونه شدیم. اگر در جایی نیز به ظواهر توجه شودو قدرت اجتهاد وجود نداشته باشد، اقلیت کوچک متدین و منزوی ایجاد می‎شود که اکثریت با این اوضاع دیگر دین نمی‌خواهند. هم دانشگاه و هم حوزه ما نسبت به قبل از انقلاب و بسیاری از کشورهای دیگر در سطح بسیار بهتری قرار دارد اما نسبت به خطرها، تهدیدها و ضرورت ها هر دو عقب ماندند، دشمن نیز در هر دو جبهه رخنه کرده است.

لینک کوتاه
بیشتر بخوانید

تماشا کنید: تئورسین خودخوانده

واکنش آیت الله مکارم به اظهارات رحیم پور ازغدی: چطور می‌شود به فردی اجازه دهید در نماز جمعه ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید / دروغ از جامعه برچیده شود خیلی از کار‌های خلاف برچیده می‌شود

رحیم پور ازغدی در زمینه های مختلف ادعا دارد؛ مسئله حوزه به او چه ارتباطی دارد؟ / تریبون های او باید محدود شود؛ حداقل فردی معنای حرف هایش را به او بفهماند / ظاهرا همه مسائل حل شده، فقط همین مسئله حوزه مانده که ازغدی باید حل کند

پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به اظهارات رحیم‌پور ازغدی: چرا بعضی‌ها چشم خود را می‌بندند و با ادعاهای دروغ به حوزه حمله می‌کنند؟ / این، تدین، عقل و انصاف است؟ / اول به حوزه‌ها بیایید و فعالیت‌ها را ببینید؛ بعد داد و فریاد کنید / مراکزی که دنبال تضعیف‌اند، بدانند کور خوانده‌اند

انتقاد تند رحیم‌پور ازغدی از حوزه: نباید حرف‌های چهل سال پیش را تحویل مردم بدهیم/ باید از مدیریت حوزه‌ها جواب خواست

آیا آن بچه‌طلبه‌ای که آن تابلو را بالا برده، مرحوم هاشمی را کشته و آمده آنجا اعتراف به قتل کرده و حالا هم می‌گوید می‌خواهم شما را هم بکشیم؟ / روحانی در مجلس گفت در فیضیه می‌خواستند من را بکشند! معلوم بود که اینها حاشیه‌سازی است / اگر سخنانم در مورد سکولاریسم در حوزه توهین است پس آقایان اول باید امام را محاکمه کنند

آیت الله مکارم: رحیم پور ازغدی ابدا اطلاعی در مورد وضع حوزه ندارد / عدد ۷۰۰ مرجع کاملاً خلاف واقع است؛ یک دهم آن هم صحیح نیست؛ معلوم نیست از کجا این عدد را گرفته اند / آیا تعبیر «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین به مرجعیت نیست؟

واکنش محترمانه شریعتمداری به جنجال فیضیه: رحیم‌پور ازغدی دقت بیشتری کند / از آن دو مرجع تقلید نیز خواهش می‌کنیم تصور سوءنیت را به ذهن راه ندهند

فیلم/ اولین واکنش رحیم پور ازغدی به ماجرای فیضیه قم

حق با آقای رحیم پور است؛ اما به یک شرط! / آیا به مذاق او خوش خواهد آمد؟

تماشا کنید/ ویدیو: معمای فیضیه! / چه کسانی پشت تجمع جنجالی در قم بودند؟

ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

موج ستایش ها از یوسف تیموری/ یاد علی انصاریان در فینال «جوکر» چه فضایی به وجود آورد؟

موج ستایش ها از یوسف تیموری/ یاد علی انصاریان در فینال «جوکر» چه فضایی به وجود آورد؟

پیمان قاسم‌خانی و میترا ابراهیمی در مونیخ/ عکس

پیمان قاسم‌خانی و میترا ابراهیمی در مونیخ/ عکس

اظهارات سید جواد هاشمی درباره حضورش در حادثه متروپل/ مردم، اطلاعات سلبریتی‌ها را صادقانه‌تر می‌پندارند

اظهارات سید جواد هاشمی درباره حضورش در حادثه متروپل/ مردم، اطلاعات سلبریتی‌ها را صادقانه‌تر می‌پندارند

علی دایی ۲۰۰۰ نفر را از بیکاری نجات داد

علی دایی ۲۰۰۰ نفر را از بیکاری نجات داد

وقتی رونالدو خودش را حبس کرد!

وقتی رونالدو خودش را حبس کرد!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۴
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
پاسخ
خدا نگهدارش باشد
ابراهیم
|
United States
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
1
پاسخ
جدای از اینکه با برخی از نقدهایش موافقم . همین که پای تفکرش ایستاده و قدرتمند ترین نهاد کشور را نقد میکند و پیامد هایش را هم قبول میکند ، ازشمند است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
1
پاسخ
چرا نظرات را منتشر نمی کنی از چی می ترسی؟
کیا بهادری
|
Germany
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
1
پاسخ
خداوند کشور ما را از افرادی که ثروت کشور ار حیف ومیل میکنند و می دزدند نابود کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
پاسخ
انتخاب عزیز
بالاخره در این مورد مشخص، تو منتقد ازغدی هستی یا تریبونش؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
پاسخ
با عرض سلام و آرزوی تحیات وافره به حضور محترم استادگرامی مایه تاسف است که کلمه ای در نقد حوزه اینطور آقایان را ناراحت کرده
چرا ما اینقدر متکبر شدیم البته که سیاهی لشکر داریم حوزه زمانی حوزه محسوب میشود که خروجی ملموس در متن جامعه داشته باشد و گرنه اگر فرضا بنده علامه دهر باشم و به دغدغه های مردم بی توجه باشم همانند کتاب در کتابخانه ای هستم که بی حرکت فقط عنوان را به یدک میکشد چرا امامان معصوم ما هیچوقت در هیچ زمینه ای برای خود خط قرمز قایل نبودند و اما امروز متاسفانه عنوان گرایی مملکت را با آسیب جدی روبرو کرده حتی هیچیک از روسای جمهور جرات اعتراض یک تخصیص بودجه ای را ندارند واقعا پناه به خدا میبرم آیا وقت آن نرسیده ......
کمی عدالت گرا باشیم عمر کوتاه ارزش اینهمه تکبر را ندارد
این نکته را به همه عرض میکنم رسول خدا برای استواری دین خدا خیلی رنج دیدند ترا به خدا مسیر دین که زیباترین مسیر است را به بازیچه نگیرید
.
د
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
1
پاسخ
من کاری به نظریات اقای ازغدی ندارم اما یک قانون اسلامی در معاملات می گوید که مورد معامله از نظر کیفیت و قیمت وکمیت باید برای خریدار شفاف باشد و در غیر این صورت معامله باطل است در شرایطی که نان واب ومواد غذایی و ماشین و ساختمان و غیره اسیر تقلب در کیفیت است حوزه چه کاری کرده است جز سکوت و گرفتن خمس از این اموال کاش اقلا زبان گویای مردم بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
پاسخ
درس های خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم پژوهش محور شده است. و به صورت تخصصی هم کلاس های فراوانی دایر است که جناب ازغدی ار ان بی اطلاع است. فقه خانواده. فقه اقتصاد. فقه سیاسی, ولایت فقیه. فقه پزشکی و ... و همچنین حوزه و اکثر طلاب و مراجع در فقر مطلق مالی قرار دارند و سکوت می کنند و ز مشکلات دنیوی خود نمی گویند , اشرافیتی که اقای ازغدی می گوید. کجاست. چرا حرف کوچه و بازاری مغرضان را در نماز جمعه می زند که روحانیت می خورد و می برد و اشرافی هستند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
پاسخ
از حرفش یک ذره احساس صداقت را به مخاطب منتقل نمی کنه
خدا رحمت کنه مرحوم دکتراحمدی را .او کجا و ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
1
0
پاسخ
در بی تقوایی و نامردی و ناجوانمردی انتخاب همین بس که به رحیم پور حمله می کند. اما اگر همین حرفا را یک اصلاح طلب می زد نشانه آزادی بیان می دانست. البته هیچ اصلاح طلبی هرگز به پای رحیم پور و غیرت و شرفش نمی رسد اما همون پاپتی ها هم براتون مقدس اند....اف بر شما و این بی تقوایییتان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۳
۱/۳
تصاویر: تشییع پیکر شهدای سانحه سقوط جنگنده در اصفهان

تصاویر: تشییع پیکر شهدای سانحه سقوط جنگنده در اصفهان

۲/۳
تصاویر: سومین روز آوار برداری ساختمان متروپل

تصاویر: سومین روز آوار برداری ساختمان متروپل

۳/۳
تصاویر: انتخابات هیأت رییسه مجلس یازدهم

تصاویر: انتخابات هیأت رییسه مجلس یازدهم

رپورتاژ / تریبون 2
ببینید!

ویدیو / ورود عوامل فیلم «برادران لیلا» به سالن لویی لومیر برای نمایش اصلی فیلم در کن

ویدیو / ببینید: ستاره‌های «برادران لیلا» روی فرش قرمز در جشنواره کن

ویدیو / ترانه علیدوستی در مراسم فرش قرمز «برادران لیلا» در جشنواره کن

ویدیو / «رد بول» چگونه اینقدر پول در‌ می‌آورد؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / حسن عباسی در پاسخ به یک دانشجو: بچه پر رو! تو دنیا نیامده بودی، ما خیلی از گردن کلفت ها در غرب را از این دانشگاه انداختیم بیرون

ویدیو / وقتی همایون شجریان حریف تمرینی اش را ناک اوت کرد!

ویدیو / اولین‌ تصاویر از فردی که پس از ۳۰ ساعت از زیر آوار متروپل بیرون کشیده شد

آرشیو
رپورتاژ / تریبون 2
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

ویدیو / حسن عباسی در پاسخ به یک دانشجو: بچه پر رو! تو دنیا نیامده بودی، ما خیلی از گردن کلفت ها در غرب را از این دانشگاه انداختیم بیرون

ماجرای دروغین فردی که ۳۰ ساعت زیر آوار بود

مقایسه آرای قالیباف در سال سوم ریاست بر مجلس با دو سالِ اول

رهبر معظم انقلاب: گفتیم مجلس انقلابی، یک عده خوششان نیامد! ولی ما حقیقت را گفتیم

پرسش ساده یک دانشجو از حسن عباسی: فقط چهارتا اقتصاددان نام ببر!

تصاویر: دومین روز آوار برداری ساختمان متروپل - آبادان

سخنگوی قوه قضاییه: خانواده غزل حیدری که در اهواز توسط همسرش سر بریده شد، مطالبه قصاص نکرده‌اند

قیمت طلا و سکه، امروز ۴ خرداد ۱۴۰۱

تصاویری از شهید حسن صیاد خدایاری بعد از ترور در خیابان مجاهدین اسلام تهران

تایید هویت جسد مالک برج متروپل آبادان

المیرا شریفی‌مقدم به آنتن تلویزیون برگشت

تصاویر: گروگانگیری در ایلام

انتشار اسامی افراد غیر روانشناس فاقد مجوز از سوی سازمان نظام روانشناسی / نام محمود انوشه، فرهنگ هلاکویی، ایمان سرورپور و علیرضا شیری در این لیست ۵۰ نفره

ویدیو / دوتار نوازی عثمان محمدپرست و آواز شجریان

بازگشت مرتضی عقیلی به سینمای ایران پس از ۴ دهه

اطلاعیه سپاه: ترور سرهنگ پاسدار صیاد خدایی توسط عوامل وابسته به استکبار جهانی / تسنیم: تروریست‌ها دو نفر بودند

خداحافظی سحر قریشی از سینما / اعلام رسمی ازدواج با امیر تتلو

هتل شهر با دستور دادستان تهران تخلیه شد

تصاویری از شهید حسن صیاد خدایاری بعد از ترور در خیابان مجاهدین اسلام تهران

روز‌های پر استرسی که همچنان ادامه دارد/ اردیبهشت ۱۴۰۱ با فیش‌های ۱۴۰۰ مستمری تامین اجتماعی!

فرمانده سپاه: قطعاً خداوند و امام زمان (عج) بر سرود سلام فرمانده نظر داشته است / این سرود در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد

منابع اسرائیلی: برای اولین بار در حملات هوایی تل آویو علیه سوریه، سامانه روسیه به سوی جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کردند

تایید هویت جسد مالک برج متروپل آبادان

تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران فردا تعطیل شد

زمان بازی های تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

رپورتاژ / تریبون 2
خواندنی ها
دموکراسی کلاغی؛ کلاغ‌ها برای مشخص کردن زمان پرواز «رای‌گیری» می‌کنند

دموکراسی کلاغی؛ کلاغ‌ها برای مشخص کردن زمان پرواز «رای‌گیری» می‌کنند

برگزاری مراسم فرش قرمز فیلم «برادران لیلا» سعید روستایی در جشنواره کن+ تصاویر

برگزاری مراسم فرش قرمز فیلم «برادران لیلا» سعید روستایی در جشنواره کن+ تصاویر

بقایای فسیلی «اژدهای مرگ» مربوط به ۸۶ میلیون سال پیش، کشف شد

بقایای فسیلی «اژدهای مرگ» مربوط به ۸۶ میلیون سال پیش، کشف شد

دانشمندان چینی: باید برای نابودی ماهواره‌های استارلینک آماده باشیم

دانشمندان چینی: باید برای نابودی ماهواره‌های استارلینک آماده باشیم

رپورتاژ / تریبون 2
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

هواشناسی: در تجهیزات سخت افزاری، رادار و ایستگاه‌های هواشناسی، کمبود داریم

فرانسه: از تمامی طرف های مذاکرات احیای برجام می‌خواهیم، فورا تصمیمات لازم برای به نتیجه رسیدن این توافق را بگیرند / اینکه فکر کنیم [گزینه احیای برجام] همیشه روی میز خواهد ماند، اشتباهی جدی و خطرناک است

قلعه‌نویی قراردادش با گل‌گهر را یک فصل دیگر تمدید کرد

قیمت طلا و سکه، امروز ۵ خرداد ۱۴۰۱

بازداشت ۱۱ متهم در خصوص حادثه متروپل

عارف: رئیسی را شخصیتی برجسته، دردآشنا، متعهد و پرتلاش می‌دانم / زمانی که رئیس بازرسی کل کشور بود، من معاون اول بودم و ارتباط نزدیکی با ایشان داشتم؛ بسیار مفید بود

امیرعبداللهیان: من هم مثل وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی در برابر پارلمان کشورم با فشارهای زیادی مواجهم؛ یک طیف قوی در داخل دو کشور، مخالف بازگشت به برجام هستند / پیام‌هایی از رابرت مالی و مقامات آمریکا و بایدن دریافت می‌‌کنیم که با مواضع رسانه‌ای آنها متفاوت است / اخیرا ابتکار جدیدی را روی میز گذاشتیم/ درباره تضمین‌های اقتصادی، هنوز به نقطه اطمینان نرسیده ایم / بارها با این درخواست آمریکا مواجه شده ایم که در مورد FTO گفت‌وگوی مستقیم داشته باشیم

امیرعبداللهیان: با عربستان توافق کردیم در سطح مقامات وزارت خارجه یا وزرای خارجه دیدار داشته باشیم

ریزش ساختمان مسکونی در یکی از شهرهای شمالی

فرانسه: از تمامی طرف های مذاکرات احیای برجام می‌خواهیم، فورا تصمیمات لازم برای به نتیجه رسیدن این توافق را بگیرند / اینکه فکر کنیم [گزینه احیای برجام] همیشه روی میز خواهد ماند، اشتباهی جدی و خطرناک است

قیمت طلا و سکه، امروز ۵ خرداد ۱۴۰۱

بازداشت ۱۱ متهم در خصوص حادثه متروپل

رییسی: از مردم برای همکاری با دولت تشکر می‌کنم / در حمله سایبری در زمینه بنزین، اگر همراهی نمی‌کردند چه می‌شد؟ دشمن می‌خواست چه شود؟ / در برنامه تحولی دولت ۳۷ موضوع را مورد توجه داده‌ایم؛ این فکر نشات گرفته از سخنان رهبری است

طالبان با چاپ سه میلیون گذرنامه جدید زیر عنوان «جمهوری اسلامی افغانستان» به جای «امارت اسلامی»

قیمت لیر ترکیه، امروز ۵ خرداد ۱۴۰۱

قیمت سکه پارسیان، امروز ۵ خرداد ۱۴۰۱

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی، امروز ۵ خرداد ۱۴۰۱

تعداد جان‌باختگان متروپل به ۱۹ نفر رسید

وضعیت جاده ها و راه ها، امروز ۵ خرداد ۱۴۰۱ / وزش باد و گردو خاک در جاده‌های سیستان و بلوچستان / بارش باران در جاده‌های گیلان و مازندران

وضعیت آب و هوا، امروز ۵ خرداد ۱۴۰۱ / آسمان غبار آلود و کاهش کیفیت هوا در نیمه غربی و جنوبی کشور / افزایش نسبی دما در استان­ های ساحلی خزر و اردبیل / وزش باد شدید در شمال شرق، شرق و دامنه­ های جنوبی البرز

ابوترابی: باید بر دست مردمی که با اصلاح یارانه‌ها همراه شده‌اند بوسه زد

نیوزویک: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند چین در تدارک برای حمله به تایوان است

تعداد جانباختگان حادثه متروپل آبادان به ۱۸ نفر رسید

نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل: ترور شهید صیادخدایی در ادامه ترور‌های سیستماتیک شبکه‌ای علیه ایرانیان بود / محکوم کردن این اقدام توسط سازمان ملل، بخشی از وظایف این سازمان است

علوم پزشکی آبادان: تعدادی از امدادگران در محل آواربرداری متروپل مصدوم شدند / فریادهای یکی از افراد مبنی بر ریزش ساختمان، دلیل ازدحام جمعیت شده بود

جزیره قشم در سیطره گرد و غبار/ ۷۷۱ بیمار راهی بیمارستان شدند

نیویورک تایمز: اسرائیل به آمریکا اطلاع داده که ترور سرهنگ صیاد خدایی در تهران کار تل آویو بود؛ برنامه ریزی این ترور هم به ماه جولای ۲۰۲۱ بر می‌گردد / روزنامه اسرائیلی: تل آویو از این گزارش نیویورک تایمز غافلگیر و خشمگین شده

یارانه جدید برای خانوارهای معترض، واریز و مسدود شد

دامپزشک آفریقای جنوبی وضعیت «ایران» و توله‌اش را بررسی می‌کند

رئیس هیات انگلیس در مذاکرات احیای برجام: پیش‌نویس توافقی که مارس گذشته در وین حاصل شد اکنون می‌تواند امضاء شود / این توافق نمی‌تواند برای همیشه روی میز بماند

معاون نخست وزیر روسیه: ایران می‌تواند به هاب راهبردی حمل و نقل برای روسیه و منطقه تبدیل شود / مخبر: توسعه روابط با مسکو سیاست راهبردی تهران است

سخنگوی فراجا: امنیت کامل در آبادان برقرار است

آمریکا ۱۰ فرد و ۹ شرکت را به دلیل ارتباط با نیروی قدس سپاه تحریم کرد

توقیف بار کشتی نفتی ایرانی توسط یونان / بیانیه تهران: کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی، به سواحل یونان پناه برده / اقدام این کشور دزدی دریایی است

با یک اعلام ممنوعیت ساده، قیمت آیفون بیش از ۵۰ درصد رشد کرد؛ رانت و دزدی شاخ و دم ندارد، به همین راحتی است

رییس سازمان محیط زیست در نامه‌ای به رییسی: بروز خطا‌های جزئی در پروژه «یوز» دور از ذهن نیست / از همان ابتدا شانس و احتمال بقای توله‌ها بالا نبود

هوای ۱۷ شهر خوزستان در وضعیت "خطرناک"

گروسی: گفت وگوهای آژانس با ایران به نقطه بسیار دشواری رسیده است

آرشیو
رپورتاژ / تریبون 2
وبگردی

علی دایی ۲۰۰۰ نفر را از بیکاری نجات داد

وقتی رونالدو خودش را حبس کرد!

جانشین بیرانوند از لهستان می‌آید

جراحی بازیگر پیشکسوتِ تلویزیون کنسل شد

بی‌اطلاعی تهیه‌کننده «مستوران» از زمان پخش/ همه‌چیز به تصمیم اوج و صداوسیما برمی‌گردد

اظهارات سید جواد هاشمی درباره حضورش در حادثه متروپل/ مردم، اطلاعات سلبریتی‌ها را صادقانه‌تر می‌پندارند

موج ستایش ها از یوسف تیموری/ یاد علی انصاریان در فینال «جوکر» چه فضایی به وجود آورد؟

پیمان قاسم‌خانی و میترا ابراهیمی در مونیخ/ عکس

بیرانوند با پرسپولیس 3 ساله بسته ولی اعلام نمی‌کند!

دست رد بیرانوند به سه پیشنهاد نجومی

انتقاد تند کارگردان «عنکبوت» از کارگردان «عنکبوت مقدس»: همه‌جا از من تقلید کردی

پیدا شدن نوزاد پسر با بندناف در کیسه زباله؛ نوزاد زنده است/ عکس

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۴۴۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
سیاست >> سیاست داخلی
پ

رحیم‌پور ازغدی: برخی جریان ها مانند حجتیه در حوزه فعالند اما کسی اعتراضی نمی کند؛ اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتش‌فشان می‌شود / به تدریج هدف‌شان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان می‎شود / بارها به دین حملات سنگینی شده و آن‌ها سکوت و توجیه کردند / کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته/حوزه هنوز ایده‌آل نیست و باید اسلامی‎تر شود / در حوزه، برخی نیز سیاهی لشگر هستند

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: جریان سکولار در دانشگاه افرادی هستند که بیان می‌کنند نباید برای علوم مبنا و غایت دینی قائل شد و نگاه آن‌ها تنها مادی و غیردینی است. در حوزه، ضددین نیست بلکه دین محدود شده است. اصل ادعای جریان سکولاریسم غرب‌پرست نیز همین است. دشمنان دین با این امر مخالف نیستند. کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته، مبانی‌اش با آن سازمان یافته و به عدالت و اخلاق اجتماعی در مردم کاری ندارد. این جریان فکری در داخل حوزه و دانشگاه وجود دارد. نگران عدالت، فاصله طبقاتی و به خطر افتادن ارزش‌های اخلاقی در جامعه و خانواده نیستند اما نگران خود هستند که فردی انتقادی نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رحیم‌پور ازغدی: حوزه هنوز ایده‌آل نیست و باید اسلامی‎تر شود / در حوزه، برخی نیز سیاهی لشگر هستند / برخی جریان ها مانند حجتیه در حوزه فعالند اما کسی اعتراضی نمی کند؛ اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتش‌فشان می‌شود / به تدریج هدف‌شان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان می‎شود / بارها به دین حملات سنگینی شده و آن‌ها سکوت و توجیه کردند / کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که «تداوم و پیشرفت کشور با وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط دارد»،گفت: اصلاح جامعه و به ثمر رسیدن انقلاب بدون وحدت حوزه و دانشگاه معنی پیدا نمی‎‌کند که در گذشته این دو از هم جدا بودند، همبستگی و وحدت در حوزه و دانشگاه بسیار موثر است.

به گزارش «انتخاب»، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست «سکولاریسم در حوزه و دانشگاه» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 27 آذر از 40 سال پیش به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد و فلسفه بسیار کهنی در حوزه جامعه‌سازی، انسان‌پردازی و تمدن‌سازی جدید دینی داشت. این روز به مناسبت ترور شهید مفتح بود. در سال‌های دهه ۶۰ به محض پیروزی انقلاب، جواب منطق را با گلوله دادند یعنی خشونت تروریسم از طرف دشمنان انقلاب و نظام شروع شد و به سراغ روشنفکرترین روحانیون آمدند و آن‌ها را ترور کردند. اکنون جای امثال بهشتی و مطهری را چه کسانی گرفتند؟ ما تاسف می‌خوریم. اکنون نیز که در پایان دهه چهارم انقلاب قرار داریم و نسل جدیدی آمده است، برخی از آن‌چه در دهه ۶۰ و آغاز انقلاب از طرف نیروهای انقلابی در حوزه و دانشگاه بیان می‌شد، هنوز غریب است و از پشت و پهلو خنجر می‌زنند.

به نوشته ایسنا، وی با بیان این‌که «بیان حرف‌های بدیهیات زمان انقلاب در حوزه و دانشگاه هزینه داردن، عنوان کرد: در پایان دهه چهارم قضاوت‌های سطحی، ادبیات خشن، تکفیر، نبود اخلاق، ادب، منطق و پرخاشگری وجود دارد. اگر امثال مطهری، بهشتی و مفتح بودند و همان حرف‌ها را می‌زدند امکان ترور آن‌ها وجود داشت. هنوز این سخنان بعد از یک دوره و رفت و برگشت غریب است. در دهه 60 ابتدا این افراد را با توهین و تکفیر با زبان مذهبی و غیرمذهبی ترور شخصیت می‌کردند. بهشتی را که یکی از باسعه‌صدرترین علما بود را به این متهم کردند که فاشیسم و رهبر خشونت‌طلبان است. به مفتح نیز اتهامات زیادی وارد کردند.

وی ادامه داد: هنوز در مشهد، قم و برخی شهرهای دیگر مطهری را به اسم مذهب لعن می‌کنند که حرف‌های او از نظر آن‌ها انحراف از مذهب تلقی می‌شود. مسائل هنوز تمام نشده و دوباره در حال تکرار شدن است. دهه 60 موج سنگینی از تعابیر و پاسخ‎های غلط، ناقص و ادبیاتی اخلاقی، دینی و شرافتمندانه را به همراه داشت. این مسائل تمام نمی‌شود اما آن سخنان بارها و بارها تکرار می‎‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ۲۷ آذر از این جهت مهم است که شهید مفتح حوزوی و دانشگاهی است که از دین و روح اجتهاد دینی صحبت می‌کند اما از هر دو طرف ضربه خورد زیرا به دنبال وحدت حوزه و دانشگاه و کلید زدن تمدن جدید اسلامی بود. اگر انقلابیون و متدینین انقلابی دانشگاه و حوزه با هم گره نمی‌خوردند، انقلاب شکل نمی‌گرفت و امکان نداشت که جمهوری اسلامی تاسیس شود. توده‌های عظیم جوانان در این حلقه‌ها آموزش دادند که چگونه بیندیشند و چگونه به ابهامات وتهاجمات پاسخ دهند. جریانی بیش از 10 تا 20 نفر نبودند. نسل ما را چنین تیپ‌هایی آموزش دادند اما از هر دو طرف به نام مذهب و نیز روشنفکری ضربه می‌خوردند. اگر آن جمع و حرکت هماهنگ و پیوند تاریخی نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد. در رای آن امام(ره) قرار داشت که خودش نیز از دو طرف مورد حمله بود. قبل از انقلاب فضا و گفتمان دانشگاه غیردینی و ضددین و در حوزه نیز فضا دینی و غیراجتماعی بود. دانشگاه سکولار از موضع غیردینی به عالم، آدم و علم نگاه می‌کند نه از موضع دینی و دیدش تا نوک دماغش است.

وی با اعتقاد به این‌که «رویکردهای سکولار در حوزه و دانشگاه از یک نوع نیستند اما یک نتیجه را دارند»، تصریح کرد: در فضای دانشگاهی قبل از انقلاب نگاه علمی و غیردینی بود. حوزه نیز در مشهد، قم، نجف و شهرهای دیگر سکولار هستند که حوزه دین، تمدن، سیاست و غیره را تفکیک کردند، سواد این کار و قدرت اجتهاد ندارند، ضعیف هستند و به تدریج هدف‌شان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان می‎شود. بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگینی شده و آن‌ها سکوت و توجیه کردند. از دهه ۷۰ که جریان‌هایی در قم، مشهد و شهرهای دیگر نفوذ کرده و سکولاریزه کردند، مقاله می‎نویسند و حقوق بشر سکولار را به جای حقوق بشر اسلامی بیان می‌کنند. در حال حاضر نیز درون حوزه‌ها جریان‌هایی به طور علنی حضور دارند که طلبه‌ها نیز به دنبال آن‌ها بوده و تبلیغ می‌کنند. برخی جریان‎ها همچون حجتیه مدرن به شدت فعال هستند و توهین می‌کنند اما هیچ کس اعتراضی نمی‌کند اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتش‌فشان می‌شود.

وی گفت: کل نظام حوزه و دانشگاه وسیله بوده و هدف توحید، عدالت، ساختن تمدن دینی اسلامی، دفاع از حقیقت، فضیلت و عدالت است، مابقی وسیله هستند. جریان سکولار در دانشگاه افرادی هستند که بیان می‌کنند نباید برای علوم مبنا و غایت دینی قائل شد و نگاه آن‌ها تنها مادی و غیردینی است. در حوزه، ضددین نیست بلکه دین محدود شده است. اصل ادعای جریان سکولاریسم غرب‌پرست نیز همین است. دشمنان دین با این امر مخالف نیستند. کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته، مبانی‌اش با آن سازمان یافته و به عدالت و اخلاق اجتماعی در مردم کاری ندارد. این جریان فکری در داخل حوزه و دانشگاه وجود دارد. در گذشته به امام(ره) توهین می‌کردند اما اکنون دیگر جرات این کار را ندارند. دوباره همان خطوط و مواضع به شکل جدیدی وجود دارد که نگران عدالت، فاصله طبقاتی و به خطر افتادن ارزش‌های اخلاقی در جامعه و خانواده نیستند اما نگران خود هستند که فردی انتقادی نکند. دشمن نیز در حال تلاش است تا وحدت حوزه و دانشکاه را دچار فروپاشی کند، از نظر آن‎‌ها نظام ساخته شده اما نباید ادامه پیدا کند. مقام معظم رهبری نیز هشدار دادند که ممکن است اسلام آمریکایی ایجاد شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که «تداوم و پیشرفت کشور با وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط دارد»، عنوان کرد: اصلاح جامعه و به ثمر رسیدن انقلاب بدون وحدت حوزه و دانشگاه معنی پیدا نمی‌کند که در گذشته این دو از هم جدا بودند. افرادی چون طالقانی، طباطبایی، باهنر، مفتح، مطهری و سایرین تلاش‌های زیادی انجام دادند. امام(ره) اعتقاد داشتند که اگر این دو با هم ارتباط نداشته باشند نظام یا منزوی شده و یا در خدمت دشمن قرار می‌گیرند و کشور بار دیگر به دست قدرت‌های فاسد می‌افتد. همبستگی و وحدت در حوزه و دانشگاه بسیار موثر است. هر اندیشه و فکری که در جامعه مطرح می‎شود و هر مدیریتی که ما مشاهده می‌کنیم، خروجی دانشگاه در اکثریت و حوزه در اقلیت است. پشت سر حوزه و دانشگاه خراب، جامعه و حکومت خراب است. در این 40 سال برکات بسیاری در حوزه و دانشگاه اتفاق افتاد. دانشگاه با 40 سال پیش قابل مقایسه نیست. دانشگاه در رابطه با تهدیدات، خطرات، رقبا، دشمنان و نیازهای دانشگاه ضعیف است اما نه نسبت به گذشته خود.

وی اضافه کرد: در گذشته دانشجو به روحانی به جسم موجودی موذی و خطرناک و روحانی نیز به دانشجو به چشم کافر ونجس نگاه می‌کرد، آن‌ها چنین نفرت و جهلی نسبت به هم داشتند و هیچ کدام یکدیگر را نمی‌شناختند، زبان مشترک نداشتند و نمی‌توانستند به صورت معمولی با هم صحبت کنند. اکنون وضعیت متفاوت است. قبل از انقلاب، چند روحانی می‌توانستند نامه بنویسند اما اکنون ده‌ها مجله تخصصی قابل عرضه در جهان وجود دارد. پیشرفت‌ها فوق‌العاده و قوی‌ترین حوزه شیعه و اسلامی در جهان بوده اما حوزه در مقایسه با بیرون، واقعیت‌ها و سوالات، خلاها و عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و سنگرها خالی است.

وی با اشاره به صحبت امام خمینی(ره)، تصریح کرد: ایشان بیان می‌کنند که مبدا تمام تحولات دانشگاه بوده و جامعه خوشبخت و بدبخت محصول حوزه و دانشگاه خوشبخت و بدبخت است، روحانی و دانشگاهی می‌توانند یک ملت را خوشبخت و یا بدبخت کنند. اگر مشکلی در مدیریت وجود دارد، دانشگاهیان مشکل دارند. وجدت این نیست که هیچ اختلاف نظری وجود نداشته باشد، بلکه بحث این این است که انسجام نباید از هم بپاشد، دچار فروپاشی شویم. باید یکدیگر را تحمل کنیم، اختلاف سلیقه را نمی‌توان برطرف کرد.

رحیم‎پور ازغدی خاطرنشان کرد: وحدت این نیست که اختلاف سلیقه و انتقاد وجود نداشته باشد بلکه این موارد با وحدت قابل جمع است. وحدت این نیست که یک حرف وجود داشته باشد؛ زیرا این امر دیکتاتوری است، وحدت یعنی مشترکات را فراموش نکنیم و در برابر دشمنان که هدفشان فروپاشی انقلاب و سیستم است، با هم باشیم. باید قبل از وحدت حوزه و دانشگاه از وحدت حوزه و حوزه و همچنین وحدت دانشگاه و دانشگاه سخن گفت. وحدت به عنوان یک استراتژی ضرورت دارد که بستر آن نیز باید در چارچوب تفکر دینی باشد. وحدت مبنای توحیدی فلسفی دارد و معنای آن این نیست که همه یک حرف بزنیم بلکه نباید کشمکش کنیم. تا زمانی که عقل وجود دارد، اختلاف پیش می‌آید. شیعه عقل‌محور است. توحید باید مبنای فکری، اعتقادی و عملی ما باشد که اینحا نقطه وحدت است. زمانی که توحید وجود داشته باشد، وحدت ایجاد می‌شود. در جامعه توحیدی مردم با یکدیگر دشمن نیستند و همه باید به هم کمک کنند. اتحاد دشمنان اتحاد ایمانی نیست، بلکه اتحاد بر سر منافع است.

وی ادامه داد: رب تمام عالم یکی بوده و همه از یک جا رهبری می‌شوند، خط آخر همه نیز یکی است و همه یک جا می‌رویم. زمان و مکان مانع این وحدت نیست. بدون وجود یک خدا نمی‌توان متحد شد. با نگاه توحیدی نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار حیوانات، درختان و گیاهان گذشت. مساله بالاتر از این بوده و تنها وحدت حوزه و دانشگاه مطرح نیست، موضوع وحدت کل عالم است.

وی با بیان این‌که «انقلاب دخالت در امور دیگران و تسلط بر آن‌ها نیست، بلکه کمک به مظلوم است»، عنوان کرد: انقلاب برای ایجاد وحدت بود. امروز ما بحث دو خط فکری را داریم که یک خط آن در حوزه و دانشگاه با هم بوده و افرادی هستند که از ضرورت، امکان و تحقق تمدن دینی سخن می‌گویند و افراد دیگری نیز در حوزه و دانشگاه با هم بوده و از موضع سکولاریسم غربی یا دینداری معتقد هستند که دین در مسائل شخصی بوده و مابقی ربطی به دین ندارد، ما نیز دخالت نمی‌کنیم. اکنون در حالی که مبانی آن‌ها با هم اختلاف دارد، با یکدیگر متحد شده‌اند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این دو خط فکری معمولا چند شبهه و اشکال را مطرح می‌کنند. یک نگاه آن‌ها این است که زمانی که پسوند اسلامی برای علوم مطرح می‌شود، آن‌ها تنها سه علم دینی کلام، فقه و شریعت و اخلاق را می‌پذیرند و اگر چیزی غیر از این مفاهیم دینی به عنوان مباحث علمی مطرح شود، آن را نمی‌پذیرند. ما در این قضیه با هر دو جریان مشکل داریم. مباحث کلامی، فقهی و اخلاقی در عرض سایر علوم نیستند. فقه، سبک زندگی بوده و با تمام حوزه‌های مختلف نظر و عمل ارتباط پیدا می‌کند. تمام زندگی با فقه ارتباط دارد و همه شبکه‌ای از حق و تکلیف است.در اخلاق نیز هیچ دقیقه‌ای نیست که به اخلاق ربط نداشته باشد. کلام یا عقاید نیز با تمام مصادیق در زندگی ارتباط دارد. این سه تمام علوم را پوشش می‌دهند و هرچه به سعادت و شقاوت انسان، حقیقت، فضیلت و عدالت در هر رشته علمی پیدا می‌کند، با موارد اسلامی نیز ارتباط دارد.

وی بیان کرد: شبهه دیگر راجع به اسلامی‌سازی دانشگاه بوده که بیان می‌کنند در حوزه و تمدن اسلامی چند پیش فرض وجود دارد که کل علوم ترجمه شده غربی است و در اسلام و انقلاب تقسیم جغرافیایی صورت گرفته است. جغرافیا با علم ارتباطی ندارد و ما از لحاظ زمان و مکان علم را تقسیم نمی‌کنیم. این تهمت اول بوده که جغرافیایی و زمانی و مکانی تقسیم شده است. اتهام دوم این بوده که معتقدند ما منطق کنونی علم را قبول نداریم، در حالی که منظور آن‌ها علم ۱۰۰ سال پیش یعنی پوزیتیویسم است که هنوز در دانشگاه‌های ما وجود دارد اما در دیگر کشورها کسی این منطق را قبول ندارد. اتهام سوم این است که بیان می‌کنند ما به اسم دین می‌خواهیم پژوهش‌های علمی را تابع ارزش‌های اخلاقی و دینی خود کنیم و در اولویت ایمان بر علم تاکید داریم. آن‌ها ایمان را غیرعلمی می‌دانند. اگر مبنای ایمان علم بوده، بنابراین این تسلط علم بر علم است. اصل دعوا بر سر این بوده که آیا مبنای دین علم بوده یا علم تنها علم تجربی است؟

وی با اشاره به این‌که «شبهه دیگر آن‌ها این بوده که منظور ما استخراج علوم جدید از قرآن و حدیث است»، تصریح کرد: اما حرف ما این نیست، علوم جدید قابل استخراج است اما هرگز منظور ما این نبوده که دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که تنها باید رشته‌هایی در آن وجود داشته باشد که مستقیم از قرآن و حدیث گرفته شده و این درست نیست که نگاه اسلامی تنها برای مسلمانان مناسب است. استفاده از عقل و تجربه زیر نور وحی بوده و معنویتی که ما تعریف می‌کنیم، ریشه عقلی و علمی دارد. این دو تلاش کردند تا بیان کنند که دو منطق دین و علم و دو معرفت دینی و بشری وجود دارد. این تفسرها غلط است. ما دو منطق و معرفت نداریم، معرفت یا درست و یا غلط، موضوع آن خداوند، جهان و انسان و روش آن شبیه و یا متفاوت است. سکولاریسم از اینجا شروع می‌شود که بیان می‌کنیم برخی موارد علمی و برخی دینی است. دین با معرفت شروع می‌شود، ایمان چیزی نیست که جای علم را پر کند که اگر جایی علم بود، ایمان نباشد و اگر جایی علم نبود، ایمان باشد، این نگاه مکتب اهل بیت(ع) نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که «حوزه هنوز ایده‌آل نیست و باید اسلامی‎تر شود»، عنوان کرد: هنوز کمبودها و نقص‌هایی وجود دارد. حوزه‌های علمیه نیز همانند دانشگاه‌ها است. ما در برخی وظایف خود عقب هستیم، چند میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد اما مشکلات فراوان بوده و این ضعف دانشگاه است که نمی‌تواند مشکلات را حل کند. در حوزه نیز این مشکلات وجود دارد. بخشی زحمت خالصانه می‌کشند اما بخشی نیز سیاهی لشگر هستند. در حال حاضر ما باید 100 تا 200 درس خارج فقه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر عقب‌نشینی روشنفکری و شبه‌روشنفکری صورت گیرد و دین حذف شود، غربی می‎شود که در مواردی نیز اینگونه شدیم. اگر در جایی نیز به ظواهر توجه شودو قدرت اجتهاد وجود نداشته باشد، اقلیت کوچک متدین و منزوی ایجاد می‎شود که اکثریت با این اوضاع دیگر دین نمی‌خواهند. هم دانشگاه و هم حوزه ما نسبت به قبل از انقلاب و بسیاری از کشورهای دیگر در سطح بسیار بهتری قرار دارد اما نسبت به خطرها، تهدیدها و ضرورت ها هر دو عقب ماندند، دشمن نیز در هر دو جبهه رخنه کرده است.

رومیس د
رازیانه د
ارسال به تلگرام
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"