چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
۱۷ ذی القعده ۱۴۴۴
- Wednesday 07 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / لحظه وقوع طوفان شن عظیم در کانال سوئز در مصر

ویدیو / لحظه وقوع طوفان شن عظیم در کانال سوئز در مصر

ویدیو / وضعیت ماهیان پس از منفجر شدن سد کوخافکا

ویدیو / وضعیت ماهیان پس از منفجر شدن سد کوخافکا

ویدیو / سلفی گرفتن دوستانه یک شهروند با رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان

ویدیو / سلفی گرفتن دوستانه یک شهروند با رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان

ویدیو / بازگشایی نمایندگی‌های ایران در جده

ویدیو / بازگشایی نمایندگی‌های ایران در جده

ویدیو / کریدور مهمی که ایران را دور زد

ویدیو / کریدور مهمی که ایران را دور زد

ویدیو / عربی صحبت کردن بنزما پس از پیوستن به الاتحاد

ویدیو / عربی صحبت کردن بنزما پس از پیوستن به الاتحاد

کد خبر: ۴۴۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
اقتصاد >> داخلی
پ

"پیام سروش" در صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی ایران در نوآوری و توسعه فن آوری به موفقیت‌هایی دست یافته اما با این حال به واسطه محدویت‌های ساختار بنگاه‌داری در كشور، از تمام ظرفیت‌ها در حوزه فن‌آوری این صنعت استفاده نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بنگاهی كه زیان انباشته‌اش حدود 15 هزار میلیارد تومان است، بنگاهی كه با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌كند، بنگاهی كه تولیدش به شدت افت كرده و همكاران بین‌المللی‌اش را از دست داده است! واقعاً پذیرش مسئولیت در چنین شرایطی دل شیر می‌خواهد.

به گزارش پرشین خودرو، از قدیم گفته‌اند: «خیلی از كارها دل شیر می‌خواهد»، به ویژه كاری به بزرگی اداره بنگاهی با 40 هزار نفر كارمند و کارگر. البته شاید بگویید؛ درست است كه اداره كردن بنگاهی با این تعداد كارمند سخت است اما خیلی‌ها از عهده این كار سخت به خوبی برمی‌آیند.

اما دشواری زمانی به چشم می‌آید كه مسئولیت بنگاهی را بپذیری كه سرنوشت كار 40 هزار نفر به صورت مستقیم و 460 هزار نفر به صورت وابسته به آن، بستگی داشته باشد, مسئولیت بنگاهی را بپذیری كه ارتزاق 2 میلیون نفر را بر عهده دارد؛ البته این تنها یك روی این كار سخت است.

بنگاهی كه زیان انباشته‌اش حدود 15 هزار میلیارد تومان است، بنگاهی كه تعهدات معوق بسیاری دارد، بنگاهی كه با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌كند، بنگاهی كه تولیدش به شدت افت كرده و همكاران بین‌المللی‌اش را از دست داده است! واقعاً پذیرش مسئولیت در چنین شرایطی دل شیر می‌خواهد.

در یكی از نامساعدترین اوضاع و احوال گروه خودروسازی سایپا، سكان اداره این بنگاه بزرگ اقتصادی به محمدرضا سروش واگذار شد. سروش كه دانش آموخته مهندسی مكانیك از دانشكده فنی دانشگاه تهران در مقطع كارشناسی و مهندسی صنایع در مقطع كارشناس ارشد (مدیریت سیستم ها و بهره‌وری) از دانشگاه صنعتی شریف و دكترای مدیریت مالی استراتژیك (DBA) را داشت در 23 مهرماه 97 مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شد.

با احتساب امروز، 66 روز از انتصابش می‌گذرد؛ در همین مدت كوتاه ابتدا با آرام كردن جو مدیریتی سازمان، سعی كرد تا برنامه‌هایش را قدم به قدم در مسیر بهبود تولید پیش ببرد، شنیدن اخبار «افزایش 20 درصدی تولید خودرو در گروه سایپا» یكی از دستاوردهای كوتاه مدت وی است.

حضور سروش در راس یكی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی ایران، فرصتی است كه سبك و سیاق مدیریتی نامبرده برای عبور از بحران به منصه ظهور برسد؛ با مروی بر تجارب چندین ساله وی در صنعت خودروسازی می‌توان به سرفصل‌های «پیام سروش» برای نجات صنعت خودروسازی ایران پی برد:

• صنعت خودرو از جهت چرخه عمر محصول جزو صنایع بالغ محسوب می‌شود، در این صنعت، تولید انبوه با حاشیه سود محدود صورت می‌گیرد.

• در بخش توسعه نوآوری صنعت خودرو جهانی، فعالیت‌هایی در حوزه سبك‌سازی، مدیریت سوخت، جایگزینی قوای محركه با سوخت‌های جدید و توسعه آپشن‌هایی برای جذب بازار و مشتریان انجام شده است.

• صنعت خودروسازی ایران در نوآوری و توسعه فن آوری به موفقیت‌هایی دست یافته اما با این حال به واسطه محدویت‌های ساختار بنگاه‌داری در كشور، از تمام ظرفیت‌ها در حوزه فن‌آوری این صنعت استفاده نشده است.

• بخشی از محدودیت‌های صنعت خودرو به محیط بنگاه‌داری و بخشی دیگر به محیط حقوقی كشور مربوط می‌شود كه موجب عدم توفیق این صنعت در توسعه فن آوری شده است.

• در مدیریت بنگاه‌داری، اصول حاكمیتی شركتی و تغییر و تحولات مالكیتی باید به نحوی باشد كه منافع ذی نفعان و سهامداران در اولویت قرار گیرد و دچار خدشه نشود.

• در بسیاری از خودروسازی‌های بزرگ دنیا مالكیت از مدیریت جدا است, مشكل امروزین ما در صنعت خودروسازی بحث مالكیت است، آن‌هم در زمانی كه مدیریت در سایه مالكیت و به‌تبع آن تاثیرگذاری بر تصمیمات اساسی خودروساز باشد. بر همین مبنا بنگاه‌های تولیدی مدت‌هاست كه به واسطه عدم مالكیت مشخص دچار زیان شده‌اند. بنابراین لازم است شرایط بنگاه‌داری در اقتصاد كشور مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

• صنعت خودرو نیاز به بازنگری در حوزه‌های محصول و تكنولوژی دارد و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده كه نیاز به تكمیل برای بهره‌برداری است.

• با توجه به وجود فرصت‌های فراوان در بازار، ابزارهای جدیدی با تكنولوژی نو نظیر استارت آپ‌ها در اقتصاد صنعت خودرو بسیار تاثیرگذارند كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

محمدرضا سروش كه از سال ۷۴ تا ۷۶ معاون توسعه ساخت داخل گروه بهمن، ۷۶ تا ۸۶ مدیرعامل گروه بهمن و از سال ۹۰ تا ۹۴، مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بهمن بوده است. در پرونده كاری او دو دوره مدیرعاملی هلدینگ بهمن، نایب رییس بورس كالا و عضویت در هیات مدیره شركت‌های بزرگی در سطح ملی نیز دیده می شود.

امروزه وی یكی از پر مسئولیت‌ترین و سخت‌ترین مشاغل مدیریتی را عهده‌دار است، شاید اگر بخواهیم مهمترین ركن پیام سروش را مطرح كنیم باید به «تبعیت از اصول بنگاه‌داری اقتصادی» اشاره کنیم؛ دیدگاه و روشی كه می‌تواند به عنوان نیروی پیش برنده بنگاه‌های خودروسازی عمل كرده و آنها را از ورطه ورشكستگی نجات دهد.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»

تصاویر: رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»

۲/۴
تصاویر: «گورهای ایرانی» پارک ملی کویر

تصاویر: «گورهای ایرانی» پارک ملی کویر

۳/۴
تصاویر: آتش‌ سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران

تصاویر: آتش‌ سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران

۴/۴
تصاویر: برداشت گیلاس در روستای بندبن

تصاویر: برداشت گیلاس در روستای بندبن

ببینید!

ویدیو / برافراشته شدن پرچم ایران در سفارت تهران در ریاض

ویدیو / لحظه‌ی افتتاح سفارت ایران در عربستان با حضور مقامات دو کشور

ویدیو / واکنش شرکت کنندگان در مراسم WWDC۲۳ به اعلام قیمت هدست واقعیت افزوده اپل ویژن پرو

ویدیو / کپی تیتراژ برنامه میثاقی از سریال خارجی محبوب

ویدیوی رسانه سعودی از بازگشایی سفارت ایران در عربستان

ویدیو / معجزه سریع السیر‌های چین

ویدیو / گسترش پس‌زمینه نقاشی مونالیزا توسط هوش مصنوعی

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

یک خبرگزاری دولتی: بزودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود؛ ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از عراق و ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول

لیست ملی‌پوشان فوتبال برای مسابقات کافا تکذیب شد

قیمت طلا و سکه، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

ظریف: ترامپ می‌خواست من را در فرانسه ببیند، اجازه ملاقات نداشتم/ هدف طائب از گاندو زدن من بود؛ فکر می‌کرد من نایاک را تاسیس کرده ام/ اگر برجام خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ دو سال است کاره‌ای نیستیم، اما هنوز به دنبال همان برجام هستند/ تمام مذاکرات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند

جنوب اوکراین زیر آب رفت!

«فتاح» موشک هایپرسونیک سپاه رونمایی شد

واکنش روحانی به بازتاب سخنان ظریف در کلاب هاوس

تولید پژو ۲۰۷ با موتور خودروی اسقاطی

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

مهدی طائب: برخی می‌گویند چرا می‌خواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بی‌حجابی اجباری داریم / در ایران بی‌حجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان

یک خبرگزاری دولتی: بزودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود؛ ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از عراق و ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول

پرویز پرستویی: آقای جبلی! قطع ارتباط هنرمندان با صداوسیما، بدین خاطر است که نمی‌خواهند قیافه‌ی شما را ببینند

پهپاد نظامی آمریکا که با هوش مصنوعی کنترل می‌شود، در آزمایش مجازی، اپراتور خود را کشت

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

لیست ملی‌پوشان فوتبال برای مسابقات کافا تکذیب شد

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
اینستاگرام احتمالاً به‌زودی به چت‌بات هوش مصنوعی مجهز می‌شود

اینستاگرام احتمالاً به‌زودی به چت‌بات هوش مصنوعی مجهز می‌شود

ثبت تصاویر خیره‌کننده از هزاران ستاره در فاصله ۱۷ میلیون سال نوری زمین توسط تلسکوپ جیمز وب

ثبت تصاویر خیره‌کننده از هزاران ستاره در فاصله ۱۷ میلیون سال نوری زمین توسط تلسکوپ جیمز وب

نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده

نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده

تولید پوست خودترمیم برای ربات‌های انسان‌نما؛ ترمیناتورها در راهند؟

تولید پوست خودترمیم برای ربات‌های انسان‌نما؛ ترمیناتورها در راهند؟

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

اینستاگرام احتمالاً به‌زودی به چت‌بات هوش مصنوعی مجهز می‌شود

ثبت تصاویر خیره‌کننده از هزاران ستاره در فاصله ۱۷ میلیون سال نوری زمین توسط تلسکوپ جیمز وب

ویدیو / لحظه وقوع طوفان شن عظیم در کانال سوئز در مصر

معاون رئیسی: لازم باشد متهمان پرونده فرش‌های سعدآباد را معرفی می‌کنیم؛ از نجابت دولت سوءاستفاده نکنید

جرای طرح «پاک‌سازی پارک‌ها و تفرجگاه‌های ساری» / پلیس: به ۲۶۵ مورد بدحجابی و سگ‌گردانی تذکرات لازم داده شد

ویدیو / وضعیت ماهیان پس از منفجر شدن سد کوخافکا

ویدیو / سلفی گرفتن دوستانه یک شهروند با رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان

ویدیو / بازگشایی نمایندگی‌های ایران در جده

وزیر ارتباطات: امسال یک میلیون موبایل داخلی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار تولید خواهد شد

«لیونل مسی» به اینترمیامی آمریکا پیوست

معاون رئیسی: لازم باشد متهمان پرونده فرش‌های سعدآباد را معرفی می‌کنیم؛ از نجابت دولت سوءاستفاده نکنید

جرای طرح «پاک‌سازی پارک‌ها و تفرجگاه‌های ساری» / پلیس: به ۲۶۵ مورد بدحجابی و سگ‌گردانی تذکرات لازم داده شد

جزئیات جدید تسنیم از حمله ۶ سال پیش به مجلس: همراه یکی از نمایندگان مجلس همدست منافقین بود / منافقین اطلاعات مربوط به ساختمان‌ها و مسیر‌های ورود و خروج به مجلس را از طریق ارتباط با او به‌دست آورده

نماینده ایران در آژانس: مداخله امارات در کشور‌های همسایه نمونه‌ای از خطر و تهدید‌ واقعی است / وضعیت ایمنی نیروگاه هسته‌ای این کشور تهدیدی جدی برای محیط زیست و ثبات منطقه است

رئیس سازمان محیط زیست: طالبان در مورد حقابه ایران از هیرمند نرمش نشان داده است

امام جمعه قزوین: برخی معلمان در دل دانش‌آموزان شبهه می‌اندازند؛ این‌ها انسان‌های حقیری هستند، نباید تحمل کنیم

اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان به صورت رسمی بازگشایی شد

انتقاد آذری جهرمی از عدم تغییر ساعات رسمی کشور: به جای توجیه معدود افرادی که تغییر ساعت رسمی را یک «قانون وارداتی» می‌دانستند، یک ملت را سردرگم کردند؛ حالا به دنبال توجیه ملت هستند / چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟

تالاب گاوخونی صد در صد خشک شد

بیانیه اتحادیه اروپا: پاسخ‌های تهران درباره آزمایش انفجاری در آباده از لحاظ فنی معتبر نیست / عمیقا نگرانیم که ممکن است تجهیزات آلوده به مواد هسته ای در ایران وجود داشته باشد که آژانس از آن اطلاع نداشته باشد

اطلاعیه استاندری فارس درباره حواشی حافظیه شیراز/ فیلم منتشر شده منطبق با فرهنگ ما نبود

وزیر نیرو: تابستان امسال ۲ درجه گرم‌تر می‌شود/ قطع برق خانگی خط قرمز وزارت نیرو است

اینفوگرافیک / امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ قیمت ها چقدر است؟

سازمان اداری و استخدامی: ساعت کاری کارمندان دولت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ شد

اعلام وضعیت اضطراری در خرسون در پی شکستن سد کاخوفکا

رایزنی بن سلمان و بلینکن در مورد روند عادی سازی روابط با اسرائیل

وزیر ارتباطات: در حال پیگیری برای رفع فیلتر گوگل پلی هستیم

سلاجقه: تغییر اقلیم برای ایران بحث مرگ و حیات است / ضمانت‌های اجرایی لازم در لایحه تغییر اقلیم پیش‌بینی می‌شود

وزیر ورزش: تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین سقف بودجه برای باشگاه درست است

رئیس سازمان محیط زیست: پروژه‌هایی که ارزیابی زیست محیطی نداشته‌اند، به مردم اعلام می‌شود / وضعیت حقابه ایران از هیرمند؟ بازدید از سد هنوز انجام نشده

وزیر ارتباطات: سند توسعه هوش‌ مصنوعی در حال تدوین است

رئیسی: همه ارکان حاکمیت به جامعه امید دهند/ اقناع افکار عمومی درباره ثمرات تغییر ساعت کار، امری موثر در همراهی مردم با اجرای آن است

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:‌ کار علمی در حوزه حجاب انجام شود

رئیسی به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا می‌رود

وزیر ارشاد: لایحه حجاب مسیر یکساله را طی کرده؛ هم اکنون در مرحله جمع‌بندی است تا تقدیم مجلس شود

 واکنش سازمان ملل به بازگشایی سفارت ایران در عربستان: برای منطقه مفید است

 وزیر نفت: اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان تسویه شد

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / رگبار، رعدوبرق و وزش باد در برخی استان‌ها/ تندباد لحظه‌ای در تهران، البرز، قزوین و قم

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۴۴۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
اقتصاد >> داخلی
پ

"پیام سروش" در صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی ایران در نوآوری و توسعه فن آوری به موفقیت‌هایی دست یافته اما با این حال به واسطه محدویت‌های ساختار بنگاه‌داری در كشور، از تمام ظرفیت‌ها در حوزه فن‌آوری این صنعت استفاده نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بنگاهی كه زیان انباشته‌اش حدود 15 هزار میلیارد تومان است، بنگاهی كه با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌كند، بنگاهی كه تولیدش به شدت افت كرده و همكاران بین‌المللی‌اش را از دست داده است! واقعاً پذیرش مسئولیت در چنین شرایطی دل شیر می‌خواهد.

به گزارش پرشین خودرو، از قدیم گفته‌اند: «خیلی از كارها دل شیر می‌خواهد»، به ویژه كاری به بزرگی اداره بنگاهی با 40 هزار نفر كارمند و کارگر. البته شاید بگویید؛ درست است كه اداره كردن بنگاهی با این تعداد كارمند سخت است اما خیلی‌ها از عهده این كار سخت به خوبی برمی‌آیند.

اما دشواری زمانی به چشم می‌آید كه مسئولیت بنگاهی را بپذیری كه سرنوشت كار 40 هزار نفر به صورت مستقیم و 460 هزار نفر به صورت وابسته به آن، بستگی داشته باشد, مسئولیت بنگاهی را بپذیری كه ارتزاق 2 میلیون نفر را بر عهده دارد؛ البته این تنها یك روی این كار سخت است.

بنگاهی كه زیان انباشته‌اش حدود 15 هزار میلیارد تومان است، بنگاهی كه تعهدات معوق بسیاری دارد، بنگاهی كه با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌كند، بنگاهی كه تولیدش به شدت افت كرده و همكاران بین‌المللی‌اش را از دست داده است! واقعاً پذیرش مسئولیت در چنین شرایطی دل شیر می‌خواهد.

در یكی از نامساعدترین اوضاع و احوال گروه خودروسازی سایپا، سكان اداره این بنگاه بزرگ اقتصادی به محمدرضا سروش واگذار شد. سروش كه دانش آموخته مهندسی مكانیك از دانشكده فنی دانشگاه تهران در مقطع كارشناسی و مهندسی صنایع در مقطع كارشناس ارشد (مدیریت سیستم ها و بهره‌وری) از دانشگاه صنعتی شریف و دكترای مدیریت مالی استراتژیك (DBA) را داشت در 23 مهرماه 97 مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شد.

با احتساب امروز، 66 روز از انتصابش می‌گذرد؛ در همین مدت كوتاه ابتدا با آرام كردن جو مدیریتی سازمان، سعی كرد تا برنامه‌هایش را قدم به قدم در مسیر بهبود تولید پیش ببرد، شنیدن اخبار «افزایش 20 درصدی تولید خودرو در گروه سایپا» یكی از دستاوردهای كوتاه مدت وی است.

حضور سروش در راس یكی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی ایران، فرصتی است كه سبك و سیاق مدیریتی نامبرده برای عبور از بحران به منصه ظهور برسد؛ با مروی بر تجارب چندین ساله وی در صنعت خودروسازی می‌توان به سرفصل‌های «پیام سروش» برای نجات صنعت خودروسازی ایران پی برد:

• صنعت خودرو از جهت چرخه عمر محصول جزو صنایع بالغ محسوب می‌شود، در این صنعت، تولید انبوه با حاشیه سود محدود صورت می‌گیرد.

• در بخش توسعه نوآوری صنعت خودرو جهانی، فعالیت‌هایی در حوزه سبك‌سازی، مدیریت سوخت، جایگزینی قوای محركه با سوخت‌های جدید و توسعه آپشن‌هایی برای جذب بازار و مشتریان انجام شده است.

• صنعت خودروسازی ایران در نوآوری و توسعه فن آوری به موفقیت‌هایی دست یافته اما با این حال به واسطه محدویت‌های ساختار بنگاه‌داری در كشور، از تمام ظرفیت‌ها در حوزه فن‌آوری این صنعت استفاده نشده است.

• بخشی از محدودیت‌های صنعت خودرو به محیط بنگاه‌داری و بخشی دیگر به محیط حقوقی كشور مربوط می‌شود كه موجب عدم توفیق این صنعت در توسعه فن آوری شده است.

• در مدیریت بنگاه‌داری، اصول حاكمیتی شركتی و تغییر و تحولات مالكیتی باید به نحوی باشد كه منافع ذی نفعان و سهامداران در اولویت قرار گیرد و دچار خدشه نشود.

• در بسیاری از خودروسازی‌های بزرگ دنیا مالكیت از مدیریت جدا است, مشكل امروزین ما در صنعت خودروسازی بحث مالكیت است، آن‌هم در زمانی كه مدیریت در سایه مالكیت و به‌تبع آن تاثیرگذاری بر تصمیمات اساسی خودروساز باشد. بر همین مبنا بنگاه‌های تولیدی مدت‌هاست كه به واسطه عدم مالكیت مشخص دچار زیان شده‌اند. بنابراین لازم است شرایط بنگاه‌داری در اقتصاد كشور مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

• صنعت خودرو نیاز به بازنگری در حوزه‌های محصول و تكنولوژی دارد و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده كه نیاز به تكمیل برای بهره‌برداری است.

• با توجه به وجود فرصت‌های فراوان در بازار، ابزارهای جدیدی با تكنولوژی نو نظیر استارت آپ‌ها در اقتصاد صنعت خودرو بسیار تاثیرگذارند كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

محمدرضا سروش كه از سال ۷۴ تا ۷۶ معاون توسعه ساخت داخل گروه بهمن، ۷۶ تا ۸۶ مدیرعامل گروه بهمن و از سال ۹۰ تا ۹۴، مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بهمن بوده است. در پرونده كاری او دو دوره مدیرعاملی هلدینگ بهمن، نایب رییس بورس كالا و عضویت در هیات مدیره شركت‌های بزرگی در سطح ملی نیز دیده می شود.

امروزه وی یكی از پر مسئولیت‌ترین و سخت‌ترین مشاغل مدیریتی را عهده‌دار است، شاید اگر بخواهیم مهمترین ركن پیام سروش را مطرح كنیم باید به «تبعیت از اصول بنگاه‌داری اقتصادی» اشاره کنیم؛ دیدگاه و روشی كه می‌تواند به عنوان نیروی پیش برنده بنگاه‌های خودروسازی عمل كرده و آنها را از ورطه ورشكستگی نجات دهد.

ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"